Wheels&Wings 2009 med Fokker-premiär.

Årets upplaga av Wheels&Wings besöktes redan på fredagen, då väderutsikterna inte såg så uppmuntrande ut på lördagen, och dom hade rätt.  Fredag innebär också lite glesare på fältet, men då W&W är såpass stort så gör det bortfallet inte så mycket.

Fyra linjer i insläppet funkar smidigt.



Cubbarna kommer, ett fyrtal med Piper Cubs bjöd på kul uppvisning och trotsade tyngndlagarna.  


Låt oss börja spaning på fältet med ett antal Lincolns, av någon anledning syns dessa rätt mycket på W&W. 
Just femtiosjuor tillhör de inte så vanligt sedda Lincolns, utom på varberg där det fanns närmare ett tiotal på plats. Här en Premier cabriolet, 3676 byggda. 1958 kom helt nya Lincolns med självbärnade kaross, bland de största personbilar som byggts här två stycken av dessa, Capri Landau sedan från 1959 och en mäktig bländande vit Continental från 1958, som kostade över 6000 dollar som ny, och denna är faktiskt svensksåld. Men den dyraste Lincolnen på den tiden var den exklusiva Continental Mark II, knappt 3000 byggdes 1956-57 och kostade nästan 10000 dollar.
 
   
                                     

Ytterligare en fin 57:a och under sextiotalet var Lincoln ensamma i bilvärlden att erbjuda en fyrdörrars cabriolet sådär 3000 per år byggdes av dessa, denna danskregistrerade är från 1964.

Mer vanligt på varberg, GMS:s 58:or  58:or är omåttligt populära, främst Oldsmobiles, denna Dynamic 88 hör till de mer ovanligare av dom för det är en tvådörrars "stolpe" Mer populärt från 1958 Chevrolet Impala, samt den mycket sällsyna Chryser 300D, bara 191 sådana här cabbar byggdes, desto mer, med 7825 exemplar gjordes av cadillacs 1958 cabrioleter.

   
  

815 Cadillac Eldorado Biarritz byggdes 1958, flera var där, men just Pontiac årgång 1958 är inte lika vanliga som de andra märkena, men denna Chieftain hardtop coupe är lika fin för det. Bland de mest eftertraktade 58:orna hör Buick Limited cabriolet, 839 stycken byggdes av denna.

Wheels&Wings är ju lika mycket en flygträff och uppvisning också , startklar T-28 Trojan värmer upp lite grann.


Men paradnumret blad flyguppvisningarna detta år var ju såklart Micke Carlssons nyss färdigställda Fokker Dr.1 triplan, en i detalj exakt replika av en sådan från 1917, Micke lämnar ingenting åt slumpen när han bygger sig ett flygplan.
   
En på alla sätt fantastisk maskin att se, höra och känna, det verkar som om Micke gjort ett litet avsteg från autenciteten genom att inte använda ricinolja till motorsmörjningen, vilket nog ändå är bäst för allas trevnad. 

Vad som är roligt är att fler ocjh fler europeiska ekipage hittar till W&W, det är ju faktiskt inte en renodlad USA-bilsträff så det är välkommet med dessa inslag.
Till och med en japan, en Mazda 1300 från 1971 är den första japsbil jag sett där dsen jag själv körde dit med en Datsun Z för en hel del år sen, en topless padda, en av två Citroen DS som syntes. Dessa Chapron-byggda DS cabbar är mycket eftersökta och de få gånger nån är till salu betingar dom skyhöga priser. Volvo 1800ES syns i kön och sen en riktigt rolig överraskning, en Amphicar! Denna tyska amphiblebil byggdes åren 1961-68, det skall finnas uppemot ett dussin i sverige men de flesta bor permanent på museum
   
   
Daf 44 från 1970 vid en rad med tvåtakts-Saabar, Ford Taunus 12M ser man itne ofta längre, bakom den syns en BMW 2000CS, den läckra coupén som av uppenbara orsaker kallades för "hajnosen" Nästa bil är ingen BMW utan en EMW. Detta var den gren av BMW som hamnade på fel sida när järnridån gick ned och kom att fortsätta tillverka BMW:s förkrigsmodeller under namnet EMW, Eisenach Motoren Werke, denna roadster är från 1952. Och Rolls Royce Silver Shadow är helt okej att glida in på W&W med. 


rariteter i créme, Cadillac Eldorado av första årgången 1953, 532 byggdes, De Soto av sista årgången, 2123 sedanen och bara 911 coupéer gjordes det inna dom tog ner skylten 1961. Oldsmobile från tidigare hälften av femtiotalet ser vi inte så ofta här men här en riktigt vacker cab från 1953. Mercurys nya flaggskepp 1957 hette Turnpike Cruiser, cabrioleten gjordes i 1265 exemplar och kostade 4100 dollar.
   
   
Cadillac 1958 är ju oerhört populära, Fleetwood 60 Special känns igen på den tunga dekoren längs sidorna. Hade 1967 års Dodge Polara sextiotalets fränaste bakljus? Chrysler 300 från 1968 har ett bakparti som helt sklijer sig från övriga sortimentet. Det är även sällan idag man ser en Chevrolet El Camino göra det den är ämnad för, nämligen att lastas, men denna fina 70:a hade flaket fullt.

Blått, Buick Riviera 1971-73 kallas allmänt för "boattails" här kan man tydligt se hur själva boattailen krympte med åren, samma formspråk hade innan dykt upp på Chevrolet Corvette, första året med denna kaross 1963 hade den berömda Split window-rutan, ratades av köparna då, storvilt bland samlarna idag, ytterst sällan man ser en split window-vette ut i det fria. Pontiac 1965 är en omåttligt populär årsmodell, men den ovanligaste modellen av dessa torde vara Star Chief, bara ett dussin sådana här finns i Sverige, enligt ägaren som har stenkoll på sådant, för det är även han som finns att läsa mer av och om på : http://www.ccv.se/  
   
   
Cadillac wagon? ja jo det fanns faktiskt, fast egentligen inte, mer om just sådana skrev jag ju om här : 
http://lastasnan.html. Dodge compact som var syskonmodell till valianten hette först Lancer, denna från 1962, året efter bytte den namn till Dart, en något större Mopar stod på swappet, en Imperial Crown cabbe från 1964. Om man tycker den liknar samtida Lincoln, så är det inte helt fel för Elwood Engel har designat båda två. Ett trevligt återseende, denna fina Chevelle från 1972 är en riktig lågmilare med fascinerande bakgrund och skrev om här: http://hunnebostrand.html

Mopars i vitt, Chrysler Newprot från 1963, detta och följande år hade man en rätt udda kaross, nästa Chrysler är en New Yorker från 1957, och sedan en Dodge Royal från 1959 och sist en Chrysler New Yorker från 1962, ett stort kliv från dessa till årgång 1963 alltså.
   
    
Lite mer europieskt, en av de sällsynta Deutch-byggda Taunus cabrioleterna, 1965 års Pontiac är som dagt vanliga men stationsvagnarna är inte lätta att få tag på, en sådan här Bonneville Safari wagon gjordes i 6460 exemplar. Och lite mopars igen , Chrysler Newport cab från 1968 och sista muskelbilscabben, 1971 var sista året Dodge Challenger gjorsed utan tak i bara 2165 exemplar. 

AV någon anledning ser man knappt Chevrolets 61:or, i varberg såg man två samtidigt vilket får anses remarkabelt, varför verkar ingen gilla dessa vackra "bubble-top" coupéer?


Ovanlig fågel på flight-line, danskbyggd KZ III, trevligt plan som annars bor i Alingsås, KZ-planen har berörts innan här också : http://skanetripp.html




Åke Janssons DC-3 är synonymt med Wheels&Wings och finns troget med varje år



Ramblers såklart, en av två AMC-bilar på hela fredagen, en Rambler Classic 770 från 1965, vart finns alla? Ford Thunerbird årgång 1960 är betydligt mer populär, lika så Cadillac 56:or som räknas i tjog.1962 fick cabrioleterna från Chrysler flytta ner ett pinnhål till Newport-serien, med 2051 byggda är detta ingen dussinbil.
    
   
Oldsmobile 1958, räknas också i tjog, här ser man i jämförelse med 1957 års modell hur radikalt förändrad designen var. Pontiac Bonneville från 1961, som cab dessutom är också en sån där årsmodell man sällan ser, trots det byggdes det över 18000 Bonneville cabbar detta år, vart finns alla dom? Cadillac 1957 har också kommit i kläm mellan den så populära 56:an och de ännu mer populära 58:orna. 

Mer bilder finns att se på
http://www.facebook.com/album.php?aid=4509&id=1781746353&l=5848264f89 
Och: http://www.facebook.com/album.php?aid=4511&id=1781746353&l=51b001e510
samt:http://www.facebook.com/album.php?aid=4500&id=1781746353&l=33779e9cff

Wheels&Wings 2008 kan man återbesöka här:
http://svammelsurium.blogg.se/2008/wheelswings.html



Kommentarer
Postat av: Peter Larsson

Många härliga fordon att titta på. Bra där!



Synd att Varberg ligger så långt hemifrån. :-( Men nästa år så kanske?

Postat av: Ola

Fina bilder!!

2009-07-19 @ 20:04:51
URL: http://olasmorris.blogg.se/
Postat av: Larsson

Frågan uppstår - vem köpte den vita svensksålda Continentalen 1958?

2009-07-19 @ 22:00:46
URL: http://larsson-larssons.blogspot.com/
Postat av: Mårten

den kommer faktiskt från Värmland, en hotelldirektör i karlstad köpte den ny. Jag tror du sett den här, för den hamna sen i Arvika och Åmotfors, Kjell-Åke Fjäll ägde den tidigt 70-tal nån gång.

2009-07-19 @ 22:21:05
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: Larsson

Ok Mårten! Den har jag något minne av att ha sett! Men var den inte svart då? eller minns jag fel? Eller fanns det flera?

2009-07-20 @ 06:36:12
URL: http://larsson-larssons.blogspot.com/
Postat av: Mårten

Jo, har för mig den vart svart.

2009-07-20 @ 07:11:04
URL: http://svammelsurium.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback