Undangömda och bortglömda

En extraordinär sedan från Studebaker signerad Brook Stevens år 1963.




Och från samma ritbord, Skyview wagon från året före. Intressant att Studebaker visade upp så här påkostade prototyper trots att slutet var nära.




I Brasilien inleddes på sextiotalet ett försök till att lansera en ny folkbil, Democrata. Myndigheter och privata finansiärer nappade på förslaget och det byggdes ett par sådana här tvådörrars sedaner och en fyrdörring, men hela projektet var tydligen ett luftslott av bedrägerier och skumraskaffärer. Democratabilarna ställdes på museum, och upphovsmännen inför domstol.




1966 gjorde man ett försök att blåsa liv i det mäktiga märket Duesenberg, denna enda prototyp framställdes och den var gigantisk. Designen kom senare att gå igen i den mer framgångsrika Stutz, som också var ett gammalt anrikt namn i ny tappning.




Om just Stutz skrev det mer om här:
http://mest-stutz-vinner.html

Tio år senare försökte man igen, med en ny Duesenberg, 1976 byggdes denna prototypen, som ser ut att vara gigantisk.  

"Projet L" titulerades denna egendomlighet från Citroen 1972 , vilket var en GS med ny snok, blev inget av denna GS-modifiering då eller senare.




Sjuttiotalet var både de största personbilarnas decennier samtidigt som de minsta sub-kompaktbilarna. Skulle Austins ADO 88 från 1975 kunnat rädda brittisk bilindustri? Knappast, köparna var fortfarande som galna i den ålderstigna men så populära Austin Mini.




Samma år i Tyskland, fullgången prototyp från Volkswagen, snäppet mindre än den då nyligen lanserade Polo men Chicco fick likt askungen stanna inlåst när balen hölls.




Peugeot 505 var en rätt elegant mellanklassvagn, och skulle verkligen gjort sig som cabriolet, men så blev det inte tyvärr.




Samma år 1982 gjorde man även en 505 coupé men den fick stanna som sällskap åt cabrioleten långt nere i Peugeots källare.




Superdräparen från München, 1991 års BMW M8 med kaross delvis kolfiber och en 550 hästars sexliters V12 borgade för prestanda på andra sidan 300km/h. Men så roligt fick BMW-köparna inte ha det och det stannade vid denna enda testvagn.




1996 gjordes ett försök till en ny småbil i samma domäner som den ökända Trabanten tidigare byggts. I de nu Volkswagenägda byggnaderna framställdes denna prototyp som även fick det gamla namnet Sachsenring. Men det blev inget av projektet Sachensring UNI-1, utan istället började man bygga Volkswagens egna modeller i de nygamla fabrikerna i Eisenach.




Kommentarer
Postat av: Jokern/ Woodridge

Intressant som vanligt.

Men usch vilken ful front det var på den 1:a Studebakern, hoppas det berodde på att pengarna tog slut, och att det inte var omdömet som brast.

2009-03-04 @ 04:49:51
Postat av: Pelle H

2010-10-21 @ 19:21:39
Postat av: Pelle H

1:a studebakern var ett experiment med liksidiga delar, kolla dörrarna , degår att byta diagonalt på karossen likadant med skärmar grill lyktpottor osv. Fult som stryk visserligen men det har inte provats så många gånger

2010-10-21 @ 19:25:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback