Hooper early works
I kretsen av Rolls Royce har vi redan avhandlat Mulliner här: http://mulliga-mulliners.html nästa firma som länge varit intima med RR heter Hooper.
Hooper etablerade sig som vagnsmakare rean 1805, men av förklarliga skäl börjar vi något senare. Redan 1896 byggde de första karosserna till automobiler och dessa var då, och kom alltid att vara stora tunga lyxiga kreationer. De hade sedan länge varit kunglig hovleverantör av karosser och paradvagnar, detta fortsatte man med automobilens ankomst, Hooper var det översta toppskiktet av lyx och flärd.
En Limousine 1912 på Rolls Royce Silver Ghost chassi, det var den här typen av eleganta luxuösa karosser som var Hoopers signum.
men samma år gjordes även roadster av rejäla mått , Silver Ghost chassit hade gott om plats.
Under krigsåren 1914-18 byggde säkerligen ett antal karosser, men produktionen hade i huvudakställts om till att bygga flygplan, de berömda Sopwth Camel jaktplanen till exempel sattes samman hos Hooper
efter kriget var man back in business med stora fina specialkarosser igen , nu hade man även öppnat en tredje verkstad för att bemöta efterfrågan.
1920 gjordes bland annat denna extravaganta coupe, den har en så kallad "dickey seat" längst bak, senare fälldes sådana in i karossen och blev vad vi kallar svärmorslucka här, Dickeyn har till och med en egen liten suflett. Texturen på karossen är imitation av rotting, och är faktiskt lackad så, detta kallas för "cannée"
1925 hade Rolls Royce kommit med ett nytt chassi, Phantom, och denna stora sports tourer gjordes på ett tidigt sådant.
1922-29 byggdes den lite mindre modellen Rolls Royce Twenty, siom känns igen på sina liggande ribbor i grillen, även en del av dessa budget-Rollsar försågs med Hopperkarosser som denna Twenty limousine från 1926.
Första kända icke-Rollsen med Hooperkaross, det är en Belgisk Minerva 32CVfrån 1928 med elegant limousinekaross.
Town cars, town limousines eller sedan de villes kallas det ofta när chauffören får sitta ute, men detta är en sedanca tourer alternativt transformable tourer, där man kan alternera mellan hel, halvtaäckt eller helt öppen vagn, Rolls Royce Phantom 1928.
1930 byggdes en kaross på Bentley Speed six chassi, detta är en dual cowl phaeton med en liten extra uppfällbar vindrua för baksätet. Längre fram skulle det komma mer Hooperkreationer på Bentleys bas.
1930 hade Rolls nya Phantom II haft premiär och denna kaross byggdes på sådant. Det är en kaross som brukar kallas för "scraphandrier"passagerarsäte längst bak på bakaxeln, med Svärmorslucka fast med dörr för insteg och ruta.
Trettiotalet kom att bjuda på en hektisk tid för Hooper, leverantör av Englands dyraste och mest promineta karosser, mer om det senare.
Vilka fantastiska pjäser.
Underbart vackra bilar, speciellt de två sista