Sportvagnsträffen på Hofsnäs 2009

ettav de bästa evenemangen som uppkommit på senare tid är Sportvagnsträffen vid Torpa, Hofsnäs herrgård i Sjuhäradstrakten.  Årets upplaga var inget undantag utan var som alltid väl genomfört och fyllt med spännande vagnar från alla tidsepoker. Det som skiljde detta år var vädret som inte bjöd på sig fullt ut denna dag. Det var ösregn, solsken, ösregn, solsken om vartannat utan några mellanlägen, men detta skrämde inte bort särskilt mycket folk eller deltagare, för välbesökt var det denna gång också.

Och välbesökt var det under denna Porsche 356 också varje gång det kom en skur.


Men emellanåt sken solen också, på besöksparkeringen rullade det också in en hel del finbilar


Men inne på fälten är det sportbilar som gäller för hela slanten, det sportigaste som kommit ut ur Frankrike var den Renault-baserade Alpine A110, denna från 1971. MG R-V8 var en slags retrobil på MGB, denna besynnerliga MG byggdes bara 1993-94 i en specialupplaga på 3000 exemplar, till höger syns originalet från sextiotalet MGB, eller mer korrekt är detta en MGC, huven med bulan skvallar om att det sitter en V8 i den här. Skrikigt orange och mycket udda, detta är en Dutton Phaeton från 1973, engelskt hopkok som såldes dels som färdiga bilar eller som kit cars, fanns att tillgå ända fram till 1989.
  
   
Mera kit cars, detta är en svensk Pagano, som man baserar på mekanik från Alfa romeo, mer på: http://www.pagano.se/.
Den smäckra silverfärgade vagnen är däremot ingen kitcar, utan äkta vara, en av blott 100 byggda Porsche 904GTS 1964. En annan ovanlighet, engelska TVR har hållit sig kvar i branschen sen 1946, denna smäckra Chimaera byggdes mellan 1992-2003, två sådana syntes på Hofsnäs. Amerikanskt är i minoritet, men en Pontiac Firebird från 1970 kvalar in.

Och så gör självklart Corvetter som syntes i stor mängd. Underbart fin 59:a från Danmark rullar in, en roadster från 1965 syns med och en rad nyare Vettar, närmast en 89:a cabriolet. Och en rad blandat, närmast en Austin Healey 3000, som har vissa likheter i formen med de tidiga Corvetterna.
   
   

En speciell specialare på fint besök, Ole Sommer från Danmark hade med sig några av familjens bilar, Pappa Arne hade verkstad som även byggde egna karosser till olika bilar på beställning och 1952 byggde man denna sportiga coupé med flyt i linjerna på en Jowett_Jupiter. Jaguar hade en särskild utställning på Hofsnäs i år, här en vacker gräddvit XK120 från 1954. Är det nån mer än jag som tycker färgmatchande sufletter är hur läckert som helst? Två fina Mercedes Benz SL-bilar, de som kallades "Pagoda" för sin höga taklinje, byggdes mellan 1963-71.  

Jaguarer ja, det stod det i långa banor, på specialutställningen runt dessa, Jaguar framgångsrika XK-serie, till vänster en XK140 roadster evolverade i tävlingsversionera C-type och D-type i mitten av femtiotalet, D-type till vänster byggdes i c:a 70 exemplar för 1955 år säsong, C-type till höger  kom ut på banorna 1953, 52 stycken av dessa gjordes. Dessa båda rariteter ägs och har renoverats av ovan nämnde Ole Sommer. Dessa två racervagnar resulterade så småningom i den betydligt mer berömda E-type 1961.
   
   
Och bakom hörnet ser vi ännu en rad med E-types, och en grön series 3 roadster från 1972. Tillbaks till XK-serien med en vackert röd XK120 från 1954, och i andra ändan av spannet, ättlingarna i rakt nedstigande led, XK8 från senare delen av 90-talet.

Nästa specialavdelning handlade om Morgan, ingen sportvagnsträff utan Morgans, som i år firade hundraårsjubileum. Försdt i raden Morgans senaste modell Aero 8 , som debuterade 2003 och var deras första nya modell på 65 år! Den gula är Morgans som vi är vana att se dom, detta är en +8 från 2000. +modellerna debuterade redan 1938, och innan des byggdes bara trehjuliga vagnar som denna Aero Sports från 1933, JAP motorcykelmotor i fronten, driving på det ensamma bakhjulet och trumbromsar enbart fram gav spännande vägegenskaper. På plats också den unika "OTN4" Morgans Le Mans-satsning från 1975, detta är en av de tre fabriksbilar som ställdes i ordning.   
   
   
För tio kronor kunde man få åka med en Porsche, Ja en Porsche Junior Diesel från 1959, det är inte så känt att Porsche byggde jordbruksredskap vid sidan av sportvagnarna en gång i tiden. Både Ferrari och Aston Martin var lite klent representerade, men här iallafall en 512TR från 1993 och Aston Martin DB6 från 166 vid sjökanten, den vita läckerheten är en Fiat 1500 spider från 1964, designen stod Pininfarina för.

Skenet bedrar, detta är ingen klassisk 30-talare utan en Panther J72 från 70-talet, nästa vagn är däremot genuin, en Wolseley Hornet från 1934. Porsche 911:or fanns det gott om, denna 73:a targa utmärkte sig dock i en ovanlig kulör. Volvos modell med sportambitioner från samma tid, en sen 1800E från 1972, med sidemarkerlampor som skvallrar om att denna har återimporterats från USA, där de flesta såldes nya.
   
   

Fiat 124 spider debuterade redan 1965 och byggdes fram till 1985, men dock inte under Fiats namn, utan de sista åren såldes dessa som Pininfarina Spider Azzura, som denna av sista årgången. Som dessutom har tillnamnet Volumex, vilket innebar en 2 liters DOHC-motor med kompressorladdning. Senb den egendomliga Jensen FF, som kom 1966 med både byrhjulsdrift och ABS-bromsar, bara 320 stycken byggdes av denna Gt-vagn fram till 1971. Smart Roadster var egentligen ingen roadster annat än till namnet, kortlivad modell från Smart mellan 2003 och 2005, dock hann hela 43091 byggas på denna korta tid. betydligt mer framgångsrik var Porsche budgetmodell 924, här en tidig vagn från 1977, till större delen byggd på Audi-delar.


det var en del av vad som fanns att njuta av denna dag på Hofsnäs mellan regnskurarna, fler bilder finns på:
http://www.facebook.com/1781746353&l=0a81289003

Hofsnäs från 2007 respektive 2008 har det skrivits innan om här:
http://en-solig-dag-pa-hofsnas-sept-07.html
http://hofsnas-sportvagnstraffen-2008.html


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback