Blandat på Nääs

Augusti börjar med en måndagkväll på Nääs, här körs måndagsträffarna till och med hela september ut så än är säsongen långt frånöver. 

Vid denna tid på året är det högtryck på dessa måndagsträffar och en hel del både kända ekipage och såna som inte synts till förut rullar in.

Görnas fina camaro "Gollum" är välkänd, och Hasses Chrysler 300L coupé från 1965 syns också flitigt på Nääs. Lite mer sällan skådad är denna varta Pontiac Tempest Le mans cab från 1969 och en ovanlig Mercury Park Lane cab från 1965.
   
   
Klassisk muskelbil från 1970 Plymouth Cuda, Cadillac årgång 1958 har vi väldigt gott om som sdennna fina röda cabriolet, däreomt är Oldsmobiles från 1960 desto ovanligare. Ännu en klassisk muskelbil från det stora året 1970 Chevrolet Chevelle SS cab.

Största ekipaget på Nääs denna kväll, en Dodge WC "Command car" Samtliga dessa Dodge WC-varianter kallas lite felaktigt för Weapon Carrier, men WC stod för något annat "W" var modelkoden för 1941 och "C" att den hade lastkapicitet på  ett halvt ton, senare 3/4 ton och 1½tonnaren bhöll dock C:et.

Det fanns ett par olika Weapons Carrier som var en flakbilar, men denna Command car hette WC57 som skiljs från WC56 då denna har vinch.    WC-serien byggdes från sent 1940 fram till krigsslutet.



Älds på Nääs Ford model T roadster från 1921 och minst var nog denna Fiat 126 från 1975. Svenska häckar, Volvo "Droska" modell PV831 från 1954 en gång vanlig som taxibil idag nästan helt utrotad. SAAB:s kombiversion 95 hade premiär 1959 men det byggdes bara 40 bilar då så 1960 sätts som startåret. de få 59:orna känns igen på bakhängda dörrar men denna tidiga 60:a har dom år rätt håll.  
   
  
En fin Packard från 1938 dök också upp, och en nykomling detta året som syns ute är denna fina svarta Ford Thudnerbird från 1955. Pontiac 65-66:or dyker upp i pluralis, men just Grand Prix-modellen, detta en 65:a är inte så vanlig ännu. En annan sällsynthet är Volkswagen sorgebarn 411/412 som gjordes åren 1968-74, detta en 412 Variant från 1973. Klen konstruktion med tvivelaktig väghållning och undermåliga prestanda gjorde modellen trögsåld, grava kvalitetsproblem såg också till att få har överlevt tills idag.    

Och Kjell förärade oss ett besök med sin fina och ovanliga ALlard, och var nog den vagn som tilldrog sig mest uppmärksamhet denna kväll, Allardenlämnar ingen oberörd, den har ju visats bland annat här innan: http://alla-allarder-pa-kajen.html
och här: http:/en-blandad-sondag-pa-tjoloholm.html



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback