Smått och gott i återvändsgränden
I avsnittet om små-jänkare.html visade vi att man inte bara byggt stora slagskepp till bilar i USA. De stora tillverkarna har emellanåt också experimenterat med bilar av modesta mått.
General Motors byggde ett par småbilsexperiment under 30-talet, projektet hade namnet "X-car" och desas provades ut åren 1935-38.
SAmtidigt hos Chrysler kallade man sina småvagnar "Star Car" detta är Star car #1 från 1934 som modfierades 1937 för vidare utveckling. Namnet Star car kom utav att dessa hade femcylindrig stjärnmotor som drev på framhjulen.
Star-Car avklädd, den femcylindriga stjärnmotorn fram sitter vinklad, chassit är självbärande bottenplatta.
Star Car #2 här fotograferad 1936 med projektledaren Ken Lee.
Samtidigt hos Reo i Lansing provkördes den här lilla krabaten hårt, den kallades Doodlebug och stod klar 1933. Den hade en fyrcylindrig Hercules-motor bak, monterad på tvären. Tanken med Doodlebug var att skapa en bil som kunde säljas för runt 400 dollar. Småbilen var baserad på komponenter från Continental Beacon, och tanker var att få licensen att tillverka dessa delar hos Reo. Men Continental lade ner sin biltillverkning redan 1934, och Reo följde strax efter och upphörde 1936.
Crosley var ledande på småbilar i USA denna tid och här är ett förslag till en "Scout car" på deras befintliga modell 1940, detta var före Jeepens tillkomst, som Crosley också kom att vara involverad i.
Under kriget experimenterades det med kompakt-jeepar, som då skulle kunna släppas med fallskärm från flygplan. Där bidrog Crosley med sin "Pup" som faktiskt kom att produceras i 37 exemplar, och till skillnad från de andra Lightweights kom att sättas in i stridande förband.
Kaiser kom efter kriget starta personbilsproduktion, men redan 1943 laborerade man med mini-Jeepen KEL, som stod för kaiser Extra Lightweigt.
Chevrolets bidrag hette då CEL, drevs av en tvåcylindrig Indian motorcykelmotor.
Willys WAC "Jeeplet" utvärderades under 1944, okså med luftkyld MC-motor fram.
Men man planerade även för en återgång till civil produktion, kriget skulle ju ta slut och marknaden skulle åter öppnas. Redan 1942 började man hos Ford planera för "light car project" en smart, billig folkbil med fyrcylindrig motor.
1944 stod prototypen klar men av den blev det ingenting av, iallfall inte för hemmamarknaden, men däremot togs tråden upp av Ford-SAF i Frankrike och presenterades 1948 som Ford_Vedette
Hos Chevrolet arbetade man också med en småbil för den nya efterkrigsmarknaden, men Cadet visades och skrinlades i ungefär samma veva 1946.
Och även taxibilstillverkaren Checker planerade för en lill-taxi främst för stadsbruk, Checker type D 1946.
Och så även Willys planerade för en återgång till sina civila bilar, detta småbilsprojekt kom aldrig ut till allmänheten när den stod klar 1946. Willys personbilsproduktion efter kriget var i allmänhet diminutiv. Först 1952 presenterades deras Aero-serie som lades ned 1955.
Tanken på luftlandsättning av fordon hade inte givits upp av armén under femtiotalet, Willys Bobcat från 1953 kom aldrig i produktion. Flygplanen var större och starkare och man fann inget behov för provosoriska mini-jeepar att lasta i dessa
Så hoppar vi ett decennium framåt. Studebaker Lark var den första compact-car satsningen i större skala när den presenterades 1959. 1962 var det dags för en revidering av modellen, men den kom dock inte att se ut som förslaget "Lark 100" nedan.
General Motors byggde ett par småbilsexperiment under 30-talet, projektet hade namnet "X-car" och desas provades ut åren 1935-38.
SAmtidigt hos Chrysler kallade man sina småvagnar "Star Car" detta är Star car #1 från 1934 som modfierades 1937 för vidare utveckling. Namnet Star car kom utav att dessa hade femcylindrig stjärnmotor som drev på framhjulen.
Star-Car avklädd, den femcylindriga stjärnmotorn fram sitter vinklad, chassit är självbärande bottenplatta.
Star Car #2 här fotograferad 1936 med projektledaren Ken Lee.
Samtidigt hos Reo i Lansing provkördes den här lilla krabaten hårt, den kallades Doodlebug och stod klar 1933. Den hade en fyrcylindrig Hercules-motor bak, monterad på tvären. Tanken med Doodlebug var att skapa en bil som kunde säljas för runt 400 dollar. Småbilen var baserad på komponenter från Continental Beacon, och tanker var att få licensen att tillverka dessa delar hos Reo. Men Continental lade ner sin biltillverkning redan 1934, och Reo följde strax efter och upphörde 1936.
Crosley var ledande på småbilar i USA denna tid och här är ett förslag till en "Scout car" på deras befintliga modell 1940, detta var före Jeepens tillkomst, som Crosley också kom att vara involverad i.
Under kriget experimenterades det med kompakt-jeepar, som då skulle kunna släppas med fallskärm från flygplan. Där bidrog Crosley med sin "Pup" som faktiskt kom att produceras i 37 exemplar, och till skillnad från de andra Lightweights kom att sättas in i stridande förband.
Kaiser kom efter kriget starta personbilsproduktion, men redan 1943 laborerade man med mini-Jeepen KEL, som stod för kaiser Extra Lightweigt.
Chevrolets bidrag hette då CEL, drevs av en tvåcylindrig Indian motorcykelmotor.
Willys WAC "Jeeplet" utvärderades under 1944, okså med luftkyld MC-motor fram.
Men man planerade även för en återgång till civil produktion, kriget skulle ju ta slut och marknaden skulle åter öppnas. Redan 1942 började man hos Ford planera för "light car project" en smart, billig folkbil med fyrcylindrig motor.
1944 stod prototypen klar men av den blev det ingenting av, iallfall inte för hemmamarknaden, men däremot togs tråden upp av Ford-SAF i Frankrike och presenterades 1948 som Ford_Vedette
Hos Chevrolet arbetade man också med en småbil för den nya efterkrigsmarknaden, men Cadet visades och skrinlades i ungefär samma veva 1946.
Och även taxibilstillverkaren Checker planerade för en lill-taxi främst för stadsbruk, Checker type D 1946.
Och så även Willys planerade för en återgång till sina civila bilar, detta småbilsprojekt kom aldrig ut till allmänheten när den stod klar 1946. Willys personbilsproduktion efter kriget var i allmänhet diminutiv. Först 1952 presenterades deras Aero-serie som lades ned 1955.
Tanken på luftlandsättning av fordon hade inte givits upp av armén under femtiotalet, Willys Bobcat från 1953 kom aldrig i produktion. Flygplanen var större och starkare och man fann inget behov för provosoriska mini-jeepar att lasta i dessa
Så hoppar vi ett decennium framåt. Studebaker Lark var den första compact-car satsningen i större skala när den presenterades 1959. 1962 var det dags för en revidering av modellen, men den kom dock inte att se ut som förslaget "Lark 100" nedan.
Kommentarer
Postat av: Larsson
Hm... varför kommer man i vissa fall att tänka på VW?
Postat av: Mårten
det var samma andas barn...
Trackback