En söndag i sjuttiotalet
Repris på fjolårets stora succé, Träffpunkt 70 i Borås, träffen som hyllar just 70-talets bilmode, modeller och design. Ett kul tema med många aha-upplevelser. Detta år var träffen flyttad tillnärheten av Borås djurpark, förra årets träffpunkt 70 hölls vid det stilenliga kulturhuset. http://sjuttiotalet-lever-i-boras.html
Smått och gott som rullar in, lilla toyota Corolla blev japans stora insteg på den europeiska marknaden vid 70-talets början. 2002 Touring var en lite udda BMW modell som kombinerade sportighet och elegans i tredörrarsförpackning. Lådformen användes flitigt också, vår egen Volvo 144, och italiens motsvarighet, Alfa Romeo Giulietta.
Storlåda från Tyskland, denna kaross introducerades 1969 hos Opel och byggdes fram till 1977, men som Kapitän fanns den enbart 1969-70 så det är en rätt sällsynt låda, bara 4976 stycken byggdes. Och en som körde till helt fel decennium... men så busigt fräck ändå Ford '32 roadster i klassisk stil, nåja tillbaks till temat, Peter Sundfeldt anländer med Loranga och lånad tweedkavaj. Vid terassen står en av de sista tillverkade Volvo 66 i en.. eehh, intressant nyans av grönt, och med sådär fyra mil på mätaren. Denna är inlånad från Volvomuséet på Arendal där den annars står i ett hörn och .. ser grön ut.
För temat detta år var grönt. Gröna bilar hade förtur. Störst i grönt, Chevrolet Impala 1970 i kanonfint skick. Lite mer blekgröna var denna Ford Granada från 1978 och en mycket ovanlig amerikanare, Pontiac Ventura Custom från 1974, i samma storleksklass som Granadan. Morris Minor ser ut som en 40-talsbil och det är i grund och botten vad den är, men den byggdes faktiskt ända fram till 1971. VW:n brevid är samma andas barn och hölls som bekant liv i betydligt längre.
MG 1300 från 1970 skall ju såklart vara i British racing green. Audi 100 5E som den här från 1979 är en modell som är i princip totalt försvunnen idag, på träffpunkt 70 dök det upp inte mindre än tre stycken. I spektrat väldigt väldigt grönt, Renault 4 från 1975 och Porsche 911 från 1973.
Och lite gröna skåp. Opel Rekorden är en dansk special, sk "Varevogn" en typ av ekonomi-skåpbil som aldrig såldes i Sverige. Nästa gröning är smått unik, en Toyota Corona kombi från 1975. En av flera Daf som sytntes på träffen, dessa kallades oftast halvkombi. Sist i raden en
tidig Volkswagen Passat kombi från 1974, eller variant som Volkswagen själa kallade sina stationsvagnar.
Ännu en ovanlig kombi, Volvo 265 från 1976, detta var en dyr vagn, och troligen inte så vanlig i denna kulör. Lite sportigare i grönt, Renault 17TL från 1973. Och i det stora formateet en Buick Centurion från 1971. Samma årgång men betydligt mycket mindre är lilla Lotus Europa.
Nog med grönt, vi tittar närmare på en röd bil istället, Chevrolet Chevelle Laguna S-3 var en märklig modell som bara fanns åren 1974-76 som en lyxigare Chevelle, detta är en 76:a
Lagunan hade en front som skiljde sig helt från övriga Cheveller, så även de speciella fönstren på stolpen, V8 motor var standard liksom mycket annat som elhissar, ställbar ratt, och det mest iögonfallande, de svängbara stolarna. 9000 sådanahär Laguna S-3 byggdes det sista året 1976.
Några fler rödingar i mängden , Simca 1100 kom ända från Danmark till Borås. Japanska bilar sålde blygsamt i Sverige på denna tid och få av dom har överlevt, detta är en Mazda 929 från 1974. Ford Capris syns inte heller så ofta längre, denna från 1971. Volkswagen Sciroccon är av första årgången, 1974. Scirocco byggdes 1974-1992 för att göra ett uppehåll inan en ny Scirocco presenterades 2008.
Citroen DS är från början en 50-talsbil, men designen känns lika aktuell på 70-talet. Chevrolet Corvette hade en agressiv look i början på decenniet, och denna även med lika aggresiv 454" Bigblock. Corvettens europeiska lillebror var Opel GT, 1968-73 byggdes över 100000 av dessa, men trots det ser man dom rätt sällan. En av 70-taletes mest eleganta och tidlösa designer, Jaguar XJ-S, premiär 1975 och byggdes i hela 21 år framåt.
Och mitt i alltihopa hade ett hippiekolletiv slagit läger...
Konfrencier Claes från Klassiker får känna på lite 70-tals klasskampsanda bland kollektivet, och så bjöds det på modevisning i tidens anda med, ett helfestligt och uppskattat inslag.
Volkswagenbussar var det gott om, uppfällbart sovloft, eller "Dormobile conversion" var vanligt främst i England, inte så ofta sett på kyligare breddgrader som här.
En hel del kul tvåhjulingar fanns också på plats, som dessa små balla Honda Monkeys. Betydligt större är monstret Egli-Vincent. Vincent tog ner skylten redan 1955 men legenden levde vidare bland annat genom Frtiz Egli som var verksam i Schweiz. den gamla Vincent-motorn monterade han i sina egenbyggda ramar och totalt byggdes något 100-tal av dessa perioden 1968-72. BMW:s finaste coupé hette 3,0CSi och färgen heter fjordblå, det verkar som om nästan varenda BMW 3,0 doppades i den färgbyttan då. Mer bjärt kulör då på den sportiga Renault 17TS från 1973.
70-tal i kolossalformat, Lincoln Continental mk IV från 1975, och sveriges prestigevagn vid samma tid hette Volvo 164. Åter till USA och en snygg Oldsmobile Cutlass från 1972, bakom den skymtar en otroligt nog rostfri Fiat 127. Spännvdden är som synes stor på Träffpunkt 70.
Det blir knappast mer sjuttiotal än en brunmetallic Ford Granada coupe med vinlytak. En annan sak som var intressant under samma tid var wankelmotorn, här de två bilmärken som använde denna motor. Mazda RX-5 från 1977 och den spännande NSU ro80. Ännu en bil osm egentligen inte borde finnas kvar, men mot alla odds, Datsun 100A från 1974.
Nätta bilar som en ovabnlig Peugeot 304 cab från 1975, och hundkojor, Minins fanns det flera av, denna från 1977. Inte lika nätt är Stor-tysken Mercedes Benz 280S från 1976. Toyota Celica blev en storsäljare med sin sportiga image till billig peng, denna Celica ST är från 1977.
Namnet Rambler fasades ut hos AMC redan 1969, men javelin fick av någon anledning heta Rambler på vissa exportmarknader, detta är då en svensksåld Rambler Javelin av 1974 års modell.
och en campingsemester på besök med SAAB 95.
Och det smög sig in en hel del fordon som inte tillhörde tiden, De Soto hade ju upphört långt innan sjuttiotalet började. Men denna Firedome stationsvagn från 1955 är både vacker och ovanlig. Bara 1803 stycken byggdes det.
Citroen BX är alldeles för ny... OCh svulstigt britiskt femtiotal i form av en maffig Jaguar mk VIII från 1957. Barnens favorit var nog den knallgula Messerschmitten med näpen liten släpvagn. Tvåtakts-SAAB:ar rullade in i flertal.
Och mot eftermiddagen rullar de flesta ekipagen ut från Folkets park och djurparken i Borås, här en kanonfin Volkswgen Karmann Ghia, och säger väl på återseende nästa år i Borås till Träffpunkt 70.
Mkt Trevligt reportage !!
Man behöver ju inte åka dit själv ens !!
Mycket fina bilder.
Många vagnar man trodde att glömt. Var nästan tänkt att smyga ner med min gröna Ford men fick inte tiden att räcka... Trevligt bildreportage!
coolt ;P
Snyggt jobbat!