RR design

Fordonsdesign är långsam och mödosam process, det finns många aspekter att ta med i beräkningarna. Hos Rolls Royce har det varit glest med modellutbyten udner åren , när man skall utveckla och designa världens mesta lyxbil, själva sinnebilden och ikonen för den yppersta klassen, så får absolut inget bli fel. 

Under efterkrigstiden så togs även Rolls Royce steget in i massproduktionens värld, iallafall serieproduktionens värld, man erbjöd numera standard karosser i lite olika serier istället för att kunden fick beställa kaross och utförande separat. 

Åren 1950 till 1969 var John Blatchley chefsdesigner hos Rolls Royce, här arbetar han själv fram en modell hos Park Ward, vars arbete med Rolls Royce beskrivits innan här:
http:///park-ward.html


Rolls Royce första volymmodell att tala om var Silver Shadow, men arbetet att få fram rätt proportioner och prestigekänsla gjordes inget avkall på. Arbetet hade påbörjats redan på 50-talet och Silver Shadow kunde presenteras 1965. Här arbetar Martin Bourne i sir Blatchleys designgrupp med en tidig silver shadow-version i kvartsskala. ursprungligen var det tänkt att bli en mycket större bil, denna gick under namnet "Tibet" ett par Bentleyvarianter laborerades det med också, dessa hette Burma och Rangoon.  



efter kvartskalemodellen godkänns så bygger man vidare och finslipar på en fullskalemodell. När den godkänts byggs en mock-up komplett med interiör. Här är den färdiga Rolls Royce Tibet som sen kasserades till förmån för den mindre Silver Shadow.


en billigare variant, som var mer snarlik den kommande Silver Shadow var Bentleymodellen Burma som byggdes i ett par fungerande prototyper, nu ser man att även Silver Shadows profil har vuxit fram.   


Bentley Bengal stannade i modellverkstaden.


Under ett par år på sextiotalet samkörde man designarbeten med BMC, och en spin-off av detta var Bentley Java som baserades på BMC:s så kallade Farina-kaross från 1958 som internt kallades ADO38. Javan var en uppgraderas Vanden Plas Princess 4-litre och 1962 stod en prototyp klar fast då hade man skrotat det projektet också.


Ett annat märkligt alster från tiden med BMC var Bentley Alpha. ADO30 var ett projekt som var tänkt att ersätta Austin-Healeyn och här kom man fram med ett förslag till en Sportig Bentleyvariant av denna, men längre än den nna kvartsskalemodell gick det inte.


Silver Shadow presenterades 1965, och då är det dags för designavdelningen att planera för uppföljaren, redan 1969 färdigställdes den här fullskalemodellen med ett annorlunda bakparti. Först 1976 kom Silver Shadow II men med bibehållen originalform.  


Shadow "1½" eller vad man nu skall kalla den refuserades alltså, eller inte helt, för över 30 år senare dyker bakpartiet upp igen på den nya Phantom.



Under BMW:S ledning så har designavdelningen flyttat till Goodwood. Idag används givetvis mycket CAD/CAM och andra smarta program i utvecklingen, men för helhetskänslan och detaljstuderande så finns det ingenting som går upp mot modellbyggande.


Här växer Phantom fram med samma material, hantverk och redskap som på Sir Blatchleys dagar, fast utan tweedkavaj.  


I annat än detta liknar Rolls Royces nya designavdelning i Goodwood inget annat, en avslappnad atmosfär råder härinne, och den urtypiska brittiska landsbygden rådet utanför fönstret.


Och då och då gör den här smedjan lite extraknäck, här en presentation till ett flott pic-nicset för fyra personer signerat Rolls Royce Design.



Kommentarer
Postat av: Gubben

Tusan så bra!

Postat av: svensson

Jag följer två (2) bloggar regelbundet, denna och David Nessles.



Du håller m a o standarden. Inslaget om Gibraltar var också fint.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback