Park Ward

Rolls Royce främsta leverantör av karosser bildades 1919 av William M. Park och Charles W. Ward, redan 1922 projekterade man tillsamman med Rolls Royce för en serie standardkarosser för den nya modell Twenty, men det skrinlades. Men Park Ward kom ändå att leverera många karosser till både Rolls Royce och Bentley under 20 och 30-talet, specialkarosseriets guldålder. 

Tidig Park Ward-kaross 1925 på Rolls Royce Twenty.  
 

och en Twenty saloon 1928.


Med nedfällbar bakdel kallas dessa karosser för Landaulet, också detta en Twenty från 1928.


Många Bentleys försågs också med karosser från Park Ward, som denna sportiga Speed Six 1929.


Och en 3½litre "Airline" saloon 1934.


Bentley 8litre cabriolet 1930


Rolls Royce Phantom II 1930 med sport saloon kaross från Park Ward.


1931 köpte Rolls Royce upp delar av Park Ward och detta gjorde även att deras karosser kunde ses som ett förstahandsval för Rolls och Bentley, en slags standardiseringsprocess då betällningarna nu kunde ges direkt till Rolls försäljare. Men givetvis kunde man betälla specialjobb också. 

Limousine på 20/25 chassi 1934.


och en Lagonda som fick Park Ward kaross samma år.


Vid denna fick man också beställning på en kaross till en av tidens mest spektakulära bilar, kapten Fosters gigantiska Bugatti Royale, en vagn som tidigare beskrivits här:
http://-mest-prestigefyllda.html.

Rolls Royce Phantom II Airline saloon 1934 



Ville man prompt ha en stationsvagn av sin Rolls Royce kunde Park Ward även lösa det som med denna 20/25 Shooting Brake 1935



1936 gick man över till karosser helt i stål för de mest förekommande karosstyperna som t ex sport saloonkarossen som här på en Bentley.



Specialarna byggdes fortfarande på trästomme, en Phantom III sedan de ville, eller town car som dom också kallas 1937.


1938 byggdes även en vacker och påkostad kaross till en liten MG Ta på beställning.


Stor tourerkaross på Bentleychassi 1939.


Och något relaitvit ovanligt, en tvådörrars sports tourer med sportigt nedskurna dörrsidor på det stora Rolls Royce Phnatom III chassiet 1939.   


En påkostad sedanca de ville kaross från 1939 också på Phantom III-chassi.


1939 förvärvade Rolls Royce hela Park Ward som nu blev en division inom företaget. Då dom hade skaffat sig stor erfarenhet på att producera stålkarosser kom detta till gang då man efter kriget beslutade att erbjuda rena fabriksbyggda karosser till sina nya modeller. Vid krigsutbrottet däremot hade all produktion hos konkurrenterna avslutats abrupt för att ställa om till krigsproduktion. Rolls Royce och Park Ward gjorde detsamma, men man kunde ändå producera några bilar på beställning in på 1940, som denna Pahntom III sedanca de ville.


Efter kriget kom Bentley ut med sin modell mk VI och hos Rolls Royce motsvarade Silver Wraith. För första gången erbjöds serietillverkade fabrikskarosser till dessa. Park Ward byggde dom på löpande band. Det fanns ett par oilka stilar att välja på bland annat en coupe som såg ut så här.



Och Rolls Royce Silver Wraith kunde  man få i det här utförandet.



Bentley S-1 Continental cabriolet fanns att få från Bentley med Mulliner, James Young eller Park Ward kaross i tre standardserier, här en PW-Continetal från 1956.


Specialjobb förekom diock fortfarande, som denna Rolls Royce Silver Wraith Touring saloon från 1957.


1959 Tog Rolls Royce även över karossmakeriet H.J Mulliner http:///mulliga-mulliners.html. Och man slgo då ihop dessa två till ett nytt dotterbolag, Mullier-Park Ward. Fortfarande skiljde man under några år på särprägeln hos de både men under sextiotalet kom man mer och mer samköra karossverksamheten. Vid den tid sysselsatte aunderavdelning M-PW inte mindre än 750 personer.

Bentleys S-3 Continental med M-PW kaross såg ut så här 1962.


Och efterföljande S3 cabriolet och coupéer fick den här speciella designen som kallades "chinese eye", fanns givetvis också i Rolls Royce-version.



1966 lanserades den nya serien Rolls Royce Silver Shadow som kom att bli en långkörare, tillsammans med syskonmodellen Bentley T-1/T-2. Coupé och cabrioleter gjordes i både M-PW utförande och som den mer ovanliga James Young-modellen. Baklampor, och lite smådetaljer skiljer.

Bentley T-1 Mulliner-Park Ward coupe 1966.


Rolls Royce Silver shadow cabriolet 1968, när dessa senare döptes om till Cornische slopades M-PW och James Young alternativen helt.


Själva fabriken låg kvar där den en gång startade 1919, på Hythe street i Willesden, London, man kom nu dock framöver att i princip bara fungera som underleverantör åt Rolls Royce och Bentley, fram till fabriken stängdes 1991. Efter det kom namnet att användas på lite specialversioner såsom förlängda bilar eller med lyxigare utrustningar och inredningar. 
Specialbygga bilar åt kungahuset ingick dock i M-PW:s sysslor hos Rolls, här en Phantom V state limousine byggd 1977.  


Touring limousine år 1994, med M-PW:S signatur, fast byggd av Rolls Royce då M-PW:s fabrik nu var stängd.


Bentley köptes upp av Volkswagen 1998, och kom nu efter 67 år att separeras från Rolls Royce, och rättigheterna till namnen Mulliner och Park Ward kom att följa med Bentley där de används sporadiskt på en del specialversioner därifrån. 

Kommentarer
Postat av: Kirill

Hejsan Mårten!



Läste på en annan blogg att du tydligen har en massa bilder ifrån Ostermans marmorhallar?! Om detta stämmer skulle jag bli oerhört glad om du kunde maila till mig så fort du sett detta så kan vi diskutera vidare där.



Vänligen

Pontus "Kirill" Öhman

Admin på
hundkoja.com

2010-02-02 @ 17:20:54
URL: http://www.hundkoja.com
Postat av: Mårten

mycket å mycket, jag har lite grann iallfall, tror det mesta är sånt som redan funnits publicerat iofs, men ska gräva lite.



Annrs finns det en del här:

http://www.ssij.nu/bilsalong1971.htm



2010-02-02 @ 17:49:26
URL: http://svammelsurium.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback