en tur till Backamo

vid den här tiden i april varje år är det vårmarknad på Backamo utanför Uddevalla, halvkyligt väder stoppade inte många för platsenvar välbesökt av både säljare, publik och en hel del fina bilar.


Pontiac Bonneville 1965 cabbar rullar in...


Och en ovanlig Pontiac Grand prix cab från 1967, enda året denna modell fanns som detta, framför en tidig PV444 från 1950 med takgök.


Inte så värst många fordon till salu på själva marknaden, men denna svensksålda Buick model 67 från 1931 var mycket instressant.


Lite av det mer ovanliga slaget i mängden. På motorcykelparkeringen en charmig Messerschmitt KR200, pch ett par ovanliga franska fordon, Simca vedette från 1958 springer man inte på särskilt ofta, och ännu ovanligare är det nog med en Renault Juvaquatre från 1946. En annan modell som nästan är totalt utrotad idag är Volkswagen K70, som egentligen var utvecklad av NSU och byggddes 1970-74 i över 210000 exemplar.  
    
   
Två bilar som har ett samband, Jensen Interceptor byggdes 1966-76 i 6408 exemplar, dessförinnan hade Jensen även byggt första ågången Volvo p1800 i sina fabriker och just en sådan röd Jensenbyggd Volvo står här. trettiotalsvolvoser man itne ofta ute på träffar men denna TR704 från 1937 är ute och rör på sig en del.  Ibland finner man riktiga sällsyntheter i det anonyma, men Taunus 2,0 med sexcylindig motor såldes aldrig i Sverige, denna 78:a är flyttgodsimporterad från Österrike 1980.

Customsläde på en mycket ovanlig bil för detta är en Chevrolet från 1942, mer om just de kortlivade 42:orna här: http://march/fyrtiotvaorna.html. Chrysler New Yorker stationsvagn från 1960, bara 671 sådanahär niositsiga wagons såldes o New yorker serien, en dyr och påkostad vagn för 5130 dollar. Likaledes var den tvådörrars Plymouth stationsvagnen från 1959 en ovanlig bil redan som ny, 1852 gjorda och väldigt få torde överlevt, detta var en ganska basic arbetsbil med en prislapp på 2184 dollar. Äldsta bilen på plats på Backamo, Chrysler series 50 från 1927.
   
   
Hudson Commodore från 1950, pampig Cadillac cabriolet från 1941 och en fin Buick Special från 1940 som verkar doppats i samma färgbytta. Cadillac Fleetwood 75 var Cadillacs under lång tid Cadillacs egna limousinemodell, denna från 1953.

Chevrolet Nomad är en ovanlig syn i Sverige, denna tvådörrars lyxkombi skrevs lite om här:
http://2009/february/nomad.html


På vägen mot Backamo så syntes den här Forden från 1937 som höll misstänkt hög marchfart...

 
Och förklaringen till detta ser vi här, en vertikal centrifugalkompressor från McCulloch, dessa fanns att köpa som eftermarknadstrim till Fords sidventilare från 1937, runt 5000 lär ha sålts fram till krigsutbrottet. varumärket McCulloch är idag kanske mest känt för sina motorsågar men kompressorer fortsatte att tillverkas under det mer kända namnet Paxton, då upphovsmannen hette Robert Paxton_McCulloch 


Enda nedcabbade fordonet som syntes denna kyliga vårdag, vacker Chevrolet Bel Air från 1957.


Mer från femtiotalet, Chevrolet Bel Air 1954, Ford Fairlane Skyyliner från 1957, De Soto Firedome 1955 och Chrysler New Yorker från 1958. Den sistnämda hade den stora 392" Hemi som standardmotor, 345 hästkrafter var enormt i en familjesedan 1958.  
  
   
Buick Super 1956, Pontiac Chieftain 1956, Chevrolet Bel Air impala 1958 och en Dodge Royal från 1956 i en trevlig och ovanlig färgkombination. 

Och en vända sextiotal i form av en ovanlig och svensksåld Dodge 440 från1963, Chevrolet Impala 1962, Buick Riviera 1960 och en Chevrolet Bel Air årgång 1960
   
   
Chrysler Newport cab från 1965, Ford Thunderbird 1963, Chevrolet Impala 1966 och en Ford Galaxie 500XL cab 1963.

Och så gåtr in på sjuttiotalet, Buick Le Sabre cabriolet 1975, Pontiac Firebird i två generationer, 1977 och 1970 följt av en Vovlo 142 från 1973.
   
   
Cadillacs från sjuttiotalet, De Ville 1971 och en Eldorado från 1973. Europeiskt från samma tid, Peugeot 504 och en mycket blå Ford escort 1300L båda från 1974.  

Ford från 1960 ser man inte så ofta här, särsklit inte som stationsvagn, detta är en 1960 års Country sedan och det byggdes nästan 80000 av dessa, vart tog dom vägen?


Ford Ranchero var närmsta konkurrent till Chevrolets El Camino. 19279 stycken byggdes av den här 1965.


Och sist ytterligare en Ford på väg mot utfarten från Backamo, en Fairlane 500 Sunliner från 1957, också det en modell man inte ser särsklit ofta trots att hela 77728 stycken gjordes av dessa.


Kommentarer
Postat av: Peter Kampf

Ser fint ut! Ballt med McCullough-kompressor-bil!

Postat av: nääs konsthantverk kafé

Hej

Vill bar info dig o vänner att vi smygstartar säsongen öppet Nääs kafé mån 18 april & mån 25 april kl 17-20 för veteranbilsträffar.(stängt vid regn)Annars börjar vi säsongen mån 2 maj

välkommna!

personalen på nääs kafé

2011-04-17 @ 14:03:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback