Tidsresan till Uddevalla

En gång om året vrider man tillbaks klockan i Uddevallatrakten och kör evenemanget Old Style Weekend, och den stora höjdpunkten i detta är det brömda backracet i grusbacken som denna dag heter Devils Peak.



Hot rod och custom gäller, besöksparkeringen fylls ganska fort av alla dessa skapelser som företrädelsevis är av Fordursprung.
   
   

Brutalt svårslaget stuk, så här hade nog iten Henry Ford i sin vildaste fantasi kunna tänka sig vad folk skulle göra med hans model A, dessutom över 80 år efter att den introducerades.  


Inuti denna gråa tudor hittar vi dagens mest hardcore inredning, inget för veklingar.  


Som motvikt så dyker det också upp en hel del fina originalare med, årgång 1956 och före gäller för att få stå på finparkeringen givetvis. Fin Chrysler New Yorker från Norge och som ju är från just 1956. förkrigscoupéer, Plymouth från 1940 samt en ovanlig De Soto från 1941 och en mycket ovanlig Nash Statesman Super från 1951. Just dessa fascinerande och innovativa Nash har berörts inan här: nash-den-baddbara-bilen.html och luckoppning.html
     
   
De SOto cabriolet från 1947 med sin maffiga vattenfallsgrill. Två Cadillacs från 1952 den vänstra är en Coupe De Ville och till höger en Fleetwood 75 limousine. Willys Jeep från kriget är också "rätt" att anlända med. 

Ett annat fordon från krigsåren som många undrade över vad det var. Det är en trehjuling som tillverkades av NV 1942. Flera andra motorcykeltillverkare som t ex Rex, Monar5k och även General Motors i Stockolm knåpade ihop sådana här små nyttofordon. Oftast med elmotor, men många fick vanliga mc-mootrer monterade när ransoneringen var över, denna har en encylindrig motor från Villiers.
 

ett annat ekipage som väckte stor uppmärksamhet vid ankomsten, Lången med sin gigantiska Peterbilt som innan sågs här: http://naket-pa-naas.html 


LA Salle är ingen vanlig bil i sammanhanget, eller alls för den delen, denna tuffa coupe är från 1939 Hudson dök det upp många av, denna "limpa" behöver inte byggas om för den var nästan custom från fabrik med sin låga spolformade kaross, här syns "limpor" från 1953, 1952 samt  1949.
   
   
De Soto coupe från 1946 har också en kaross som inte behöver några customtricks. Ford 1949-50 kallades för "shoebox Ford" när den var ny för då ansågs denna kaross kantig, här en "semi-custom" '49:a som rullar in. Mercurys 49-51 årgångar har varit populära att bygga custom på ända sen de var ffabriksnya, här kommer två tuffa 51:or rullades in över krönet. En annan bil som är tuff precis som den är, tämligen original Buick Super sedanet från 1949.

Volkswagen är egentligen inte helt "rätt" i sammanhanget men denna har alla klassiska rod och customtricks, snyggt och genomtänkt bygge som syns flitigt ute på tillställningar under säsongen.  
 

Så börjar det bli dags för själva backracet uppför dynamitbacken, som denna helg får heta Devils Peak. Och vid pace caren står ingen mindre än Kent Vikmo aka Jack Baymoore som är mer eller mindre spindeln i nätet för hela Old Style Weekend.


Så drar racet igång, först åks det karavan uppför backen, sen själva tävlingen. Två vändor uppför devils peak på jämnast möjliga tid, fast just det tävlingsmomentet har inte alltid högsta prioritet balnd deltagarna
   
   
   
   

Så avslutas det med defiliering nedför backen mot startområdet igen.  



Ett av de deltagande ekipagen är värt att titta lite närmare på, en Chevrolet 55:a byggd som en så kallad "Gasser" Senare delen av 50-talet och 60-talet hade man nån idé om att det var en fördel med höga, stela framvagnar i dragracing. utvecklingen av dessa Gassers kom senare i evolutionen bli Street Altereds och Pro Street-bilar.

På väg ifrån och på väg mot fortsatta begivienhter på själva träffomrpdet vid backamo, A-Ford rod och en tämligen original Chevrolet från 1934. Kurre från Vårgårda med sin Dodge från 1929 och en busig Plymouth från 1950 som tappat taket.
   
   


Hudson får lite översyn innan avfärd av sin besättning, tidstypiska kläder, frisyrer och bilar i sin helhet, rätt stil är A och O i de här kretsarna.



En särling som syntes i karavanen ut är ju den välkända Husbilen som även fungerar som tidningen Klassikers rullande redaktion. Bara två av dessa husbilsprototyper byggdes 1965 baserade på SAAB-mekanik, otroligt nog finns båda två bevarade, ett kulturunikum på väg helt enkelt, och tack för skjutsen också, Claes.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback