VROM 2011
VROM är det etablerade namnet för Volvo Rendez-vous Owners Meet och hölls i år igen den gångna helgen i anslutning till Volvos museum vid Arendal i Göteborg.
Ett födelsedagsbarn stod i centrum, Volvo P1800 fyllde 50 år och en stor del av området togs upp av denna vackra modell.
Mer 1800, bland alla de vanliga bilarna gömde sig ett par riktigt unika exemplar. Först en vanlig röd 1800S från 1965 som jämförelse och då ser man att den blåa skiljer sig en hel del. Det är strängt taget inte ens en 1800, utan kallades 958X-1 och var den ena av tre handbyggda prototyper från Frua 1958. Volvo 1800 cab? ja det fanns, om man köpte sin bil från Volvoville, New Jersey, så ordnade dom det. 1964-1969 erbjöd dom en cabriolet som dom byggde på beställning, runt ett 30-tal antas ha gjorts, dessutom byggde Radford i England ett litet antal sådana här också. En del långväga besökare som förtjänar att uppmärksammas också, fin 1800S från Polen, där dessa inte kan vara allt för vanliga.
Och en vagn från Norge, som varit med på VROM tidigare, denna bil är troligen den mest lågmilade 1800:an, här från VROM 2008: http://vrom-pa-parkbanan.html, och nu har den gått hela EN mil till sen dess. 1800ES gjordes bara 1971-73 i 8077 exemplar, och ett par till ES som åkt långt för detta, från England, Nederländerna och Danmark.
Det var förvånansvärt nog ont om de gamla volvomodellerna, de äldsta hittades här, en PV 56 från 1938 och bakom den står en PV60 från 1946. PV60 var Volvos första stora volymmodell som kom att byggas i 3006 exemplar plus 500 nakna chassin åren 1946-1950.
Och en udda PV54 från 1939, detta var vanligvis sedaner men denna är byggd som pickup, huruvuda det är en originalbil eller inte är okänt.
Två tungviktarem gammal göteborgsk linjebuss modell B7750 från 1964 och denna N86 har tagit sig hit hela vägen från Nederländerna. Fin Duett stod framför entrén till museumet, denna är från 1957. Före duetten så levererades lösa chassin som olika karossmakare försåg med flak, skåp eller vad som beställdes, här syns en PV445 pickup som är gjord på detta viss av utomstående karossmakare.
Lösa leveranschassin fanns att få från 1949, och det sista PV445 chassit byggdes så sent som 1960, efterföljaren P210 gick att få på samma vis men bara 169 lösa chassin såldes, här är en P210 Duett 1961 som fått ambulanskarosseri från Grip. I maj 1962 lade man ner försäljningen av dessa nakna chassin. En till Duett med annorlunda påbyggnad utförd av Gladsax och med ett nummer för stor hytt. Volvo PV444/544 dök upp iflertal men bara en med takgök, den egendomliga takmonterade blinkersen som gfanns ett kort tag 1951-52. Och årets enda P1900, eller Volvo Sport som den egentligen hette väckte berättigad uppmärksamhet, då den dels bara gjordes i 67 exemplar, och just denna har stått undangömd i ett garage de senaste 30 åren och varit helt okänd i kännarkretsarna.
En annan speciell bil är denna Amazon kombi, för just denna är den allra sista kombin som rullade av bandet 1969.
Och i mängden gömde sig även några exepmlar av den sällsynta och eftertraktade Amazon 123GT.
Efter Amazonen tog lådformen över, här några exempel i mängden på Volvos lådor, 140/240-serien alltså.
142 från 1968 och 144GL från 1972. 164:or fanns det en hel del av och denna gröna är lite speciell, en mycket sen 75:a som är en 164TE. Det var en exportmodell som var rakt av en 264 med 164:ans front och motor. Autentisk polisbil med alla tillbehör från 1973 väckte också stor beundran.
Lite udda modeller bland boxarna, 242GT från 1979, och den vita är en 242Turbo "Blackline" USA-modell från 1982 och nyimporterad hit. 1977 fyllde Volvo 50 år och då fanns denna jubileumsmodellen i silver med särskilda emblem. 262C var Volvos exklusiva Bertoneritade coupé som fanns 1977-81 här i USA-utförande.
Några år efter 262C lagts ner uppstod 780 som en ny prestigecoupé, ritad och byggd av Bertone i Italien. Denn amodell har sina entusiaster och en hel del dök upp på VROM
I nutid är lådformen helt borttrollad, likaså slätstrukna färger. Volvo visade upp sin XC70 Surf Rescue, en tema-bil som byggdes för den stora SEMA show i Las Vegas 2007, baywatch-tema med klatchiga färger för att garantera folks uppmärksamhet.
Ett födelsedagsbarn stod i centrum, Volvo P1800 fyllde 50 år och en stor del av området togs upp av denna vackra modell.
Mer 1800, bland alla de vanliga bilarna gömde sig ett par riktigt unika exemplar. Först en vanlig röd 1800S från 1965 som jämförelse och då ser man att den blåa skiljer sig en hel del. Det är strängt taget inte ens en 1800, utan kallades 958X-1 och var den ena av tre handbyggda prototyper från Frua 1958. Volvo 1800 cab? ja det fanns, om man köpte sin bil från Volvoville, New Jersey, så ordnade dom det. 1964-1969 erbjöd dom en cabriolet som dom byggde på beställning, runt ett 30-tal antas ha gjorts, dessutom byggde Radford i England ett litet antal sådana här också. En del långväga besökare som förtjänar att uppmärksammas också, fin 1800S från Polen, där dessa inte kan vara allt för vanliga.
Och en vagn från Norge, som varit med på VROM tidigare, denna bil är troligen den mest lågmilade 1800:an, här från VROM 2008: http://vrom-pa-parkbanan.html, och nu har den gått hela EN mil till sen dess. 1800ES gjordes bara 1971-73 i 8077 exemplar, och ett par till ES som åkt långt för detta, från England, Nederländerna och Danmark.
Det var förvånansvärt nog ont om de gamla volvomodellerna, de äldsta hittades här, en PV 56 från 1938 och bakom den står en PV60 från 1946. PV60 var Volvos första stora volymmodell som kom att byggas i 3006 exemplar plus 500 nakna chassin åren 1946-1950.
Och en udda PV54 från 1939, detta var vanligvis sedaner men denna är byggd som pickup, huruvuda det är en originalbil eller inte är okänt.
Två tungviktarem gammal göteborgsk linjebuss modell B7750 från 1964 och denna N86 har tagit sig hit hela vägen från Nederländerna. Fin Duett stod framför entrén till museumet, denna är från 1957. Före duetten så levererades lösa chassin som olika karossmakare försåg med flak, skåp eller vad som beställdes, här syns en PV445 pickup som är gjord på detta viss av utomstående karossmakare.
Lösa leveranschassin fanns att få från 1949, och det sista PV445 chassit byggdes så sent som 1960, efterföljaren P210 gick att få på samma vis men bara 169 lösa chassin såldes, här är en P210 Duett 1961 som fått ambulanskarosseri från Grip. I maj 1962 lade man ner försäljningen av dessa nakna chassin. En till Duett med annorlunda påbyggnad utförd av Gladsax och med ett nummer för stor hytt. Volvo PV444/544 dök upp iflertal men bara en med takgök, den egendomliga takmonterade blinkersen som gfanns ett kort tag 1951-52. Och årets enda P1900, eller Volvo Sport som den egentligen hette väckte berättigad uppmärksamhet, då den dels bara gjordes i 67 exemplar, och just denna har stått undangömd i ett garage de senaste 30 åren och varit helt okänd i kännarkretsarna.
En annan speciell bil är denna Amazon kombi, för just denna är den allra sista kombin som rullade av bandet 1969.
Och i mängden gömde sig även några exepmlar av den sällsynta och eftertraktade Amazon 123GT.
Efter Amazonen tog lådformen över, här några exempel i mängden på Volvos lådor, 140/240-serien alltså.
142 från 1968 och 144GL från 1972. 164:or fanns det en hel del av och denna gröna är lite speciell, en mycket sen 75:a som är en 164TE. Det var en exportmodell som var rakt av en 264 med 164:ans front och motor. Autentisk polisbil med alla tillbehör från 1973 väckte också stor beundran.
Lite udda modeller bland boxarna, 242GT från 1979, och den vita är en 242Turbo "Blackline" USA-modell från 1982 och nyimporterad hit. 1977 fyllde Volvo 50 år och då fanns denna jubileumsmodellen i silver med särskilda emblem. 262C var Volvos exklusiva Bertoneritade coupé som fanns 1977-81 här i USA-utförande.
Några år efter 262C lagts ner uppstod 780 som en ny prestigecoupé, ritad och byggd av Bertone i Italien. Denn amodell har sina entusiaster och en hel del dök upp på VROM
I nutid är lådformen helt borttrollad, likaså slätstrukna färger. Volvo visade upp sin XC70 Surf Rescue, en tema-bil som byggdes för den stora SEMA show i Las Vegas 2007, baywatch-tema med klatchiga färger för att garantera folks uppmärksamhet.
Kommentarer
Postat av: Lars
Den gröna 164an är tillverkad som nr 305 av totalt 20613 exemplar av -75:orna. Den är mao en mycket TIDIG -75:a.
Trackback