Brittsommar på gång
Vi tittar lite på ett par engelska bilar som kommit in från USA.
Rolls Royce Silver Spur årsmodell 1987, den här har levt ett ganska lugnt och stillsamt liv i Texas och kan beskrivas som nyskick.
Silver Spur och Silver Spirit efterträdde Shadow och Wraith 1980. Fram till uppdateringen med Silver Spur II byggdes 6238 Spurs jämte 8129 Spirits plus 101 stycken som var förlängda.
Inuti gäller traditionellt snitt med finaste Connollyläder och valnötspaneler. Träratten är dock inte standard, den skall faktiskt vara av bakelit. Varför då? Jo Rolls Royce var en gång i tiden bland de första att använda just det nya plastmaterialet, bakelit var det första syntetmaterialet som man kunde framställa och innan plastindustrin tog fart var sådana ämnen väldigt exklusiva.
En tuff Austin Healey 100/4 kom nyligen in också, denna är av 1954 års modell.
Austin-Healey serie BN1 som den också efinieras började säljas 1953 och hade en 2,6 liters fyra från Austin A90. För konstruktionen svarade racinglegendaren Donald_Healey, karosserna byggdes hos jensen men sammansättnigen kom att ske i Austins Longbridgefabrik.
http://valnader-ur-brittisk-bilindustri.html
AUstin Healey 100/4 var mer eller mindre en förklädd racerbil, och just denna har använts flitigt i historisk racing på USA:s västkust, och kanske kommer att synas på banor här hemma framöver, vem vet.
På förarplatsen är det "strictly business" till skillnad från Rollsen ovan, men även om dessa två bilar är så diametralt skilda i sin karaktär är dom ändå båda så omissigenkännligt brittiska.
Rolls Royce Silver Spur årsmodell 1987, den här har levt ett ganska lugnt och stillsamt liv i Texas och kan beskrivas som nyskick.
Silver Spur och Silver Spirit efterträdde Shadow och Wraith 1980. Fram till uppdateringen med Silver Spur II byggdes 6238 Spurs jämte 8129 Spirits plus 101 stycken som var förlängda.
Inuti gäller traditionellt snitt med finaste Connollyläder och valnötspaneler. Träratten är dock inte standard, den skall faktiskt vara av bakelit. Varför då? Jo Rolls Royce var en gång i tiden bland de första att använda just det nya plastmaterialet, bakelit var det första syntetmaterialet som man kunde framställa och innan plastindustrin tog fart var sådana ämnen väldigt exklusiva.
En tuff Austin Healey 100/4 kom nyligen in också, denna är av 1954 års modell.
Austin-Healey serie BN1 som den också efinieras började säljas 1953 och hade en 2,6 liters fyra från Austin A90. För konstruktionen svarade racinglegendaren Donald_Healey, karosserna byggdes hos jensen men sammansättnigen kom att ske i Austins Longbridgefabrik.
http://valnader-ur-brittisk-bilindustri.html
AUstin Healey 100/4 var mer eller mindre en förklädd racerbil, och just denna har använts flitigt i historisk racing på USA:s västkust, och kanske kommer att synas på banor här hemma framöver, vem vet.
På förarplatsen är det "strictly business" till skillnad från Rollsen ovan, men även om dessa två bilar är så diametralt skilda i sin karaktär är dom ändå båda så omissigenkännligt brittiska.
Kommentarer
Trackback