För 100 år sedan i Indianapolis.

Den 30:e maj 1911 stod hela 40 ekipage på startlinjen för det första Indy 500 loppet som det heter idag, då kallades det International 500-Mile Sweepstakes Race.

Race på Indybanan hade körts redan 1909, men 1911 organiserades det för första gången i stor skala.

Och man använde för första gången en "pace car" på en tävling, denna gång blev det en Stoddard-Dayton som här ses under en provkörning av banan.
 
 
Träning, kvalkörning, pole position och allt annan som är bekant än idag ingick i det första Indy-loppet. Kvalet bestod i att man skulle uppmätt en genomsnittsfart på 120km/h över en kvatsmils, 402 meters distans på raksträckan. 


Några av förarna, från vänster Bob Burman, Louis Disbrow, Jack Tower och Joe Grennon, lite mer kända namn i startfältet var bröderna Louis och Arthur Chevrolet som skrivits om här:
http://carsstars-louis.html 


Inte ens det första Indy-loppet var en helamerikansk föreställning, Chevroletbröderna var fortfarande schweisiska medborgare, Ralph_DePalma tävlade uner italieskt flagg, och så återfanns en norsk immigrant i startfältet, Gil Andersen, som slutade på elfte plats med sin Stutz. Detta innebar nåäst sista placering då bara tolv av de fyrtio ekipagen fullföljde loppet. 500 miles runt indybanan tog runt 7 timmar, idag tar det c:a 3 timmar.


I övrigt känns upplägg och organisation välbekant från dagens tävlingar, om än i lite primitivande form, såhär såg det alltså ut i depån 1911.


Läkare, sjuksköterskor och ambulans fanns på plats likaså ett komplett medical center.


Och redan då liksom nu hade pressen tillgång till egna speciella "official press cars"


Sex timmar och 42 minuter efter start stod Ray Harroun som segrare i det först Indy 500-loppet, Ray var ingenjör hos Marmon och hade utvercklat denna "Wasp" för detta event. Vad som var speciellt med Harroun och bilen var att han körde solo utan färdmekaniker som annars var brukligt vid denna tid. Dessutom hade Waspen försetts med en speciell finess som ingen hade sett förut, backspeglar. Mekanikers huvudsakliga uppgift när det inte gällde att fixa bilen var just att hålla utkik efter medtävlande bakåt.


Ray Harroun innehar än idag ett särskilt rekord i Indys historia. Ray kvalade dåligt och hade startplats 28 i fältet. Än idag har ingen förare kört upp från en plats så långt ner och vunnit ett lop på Indianapolis Motor speedway.


Kommentarer
Postat av: Mercury

Ska till tuffa grabbar för att klara den banan med dåtidens fordon, kul att se bilderna.

2011-06-03 @ 08:42:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback