Cords gengångare
I våras skrevs lite om denna fantastiska Cord buehrigs-bästa. som kom in i vårt land.
Återupplivandet av Cord 1936-37 gick inte särskilt väl och strax rasade hela Auburn-Cord-Duesenberg koncernen samman. Men historien kom inte att sluta helt där. Ett annat märke hade haft det knackigt under 1930-talet, Hupmobile och hade lagt ner sin tillverkning under 1936. 1938 var man igång igen med en modern kaross men försäljningen var trög. Man behövde en ny modell och via Norman De vaux förmedlades uppköp av Cords 810/812 modellens pressverktyg med mera. Tanken var att sätta den extrema karossen på ett eget chassi med vanlig bakhjulsdrift istället för den avancerade framhjulsdriften.
1938 stod Hupmobile Junior Six klar, lite kortare än Cord och annorlunda front.
Fronten var man inte nöjd med utan Tom Tjaarda hos Briggs fick i uppdrag att modellera om den lite, och så bytte man namn på bilen till Skylark då den färdiga prototypen visades på Detriotmässan i januari 1939
Karosserna skulle byggas av Hayes, men den komplicerade Cordkarossen tog lång tid i anspråk att färdigställa, pressarna dög inte till större volymer och snart insåg man att de 6000 förhandsbeställningar som hade strömmat in vid premiärvisningen i Detroit inte skulle gå att ordna under överskådlig framtid, fram till juni 1939 hade man bara lyckats leverera 30 karosser.
Då kom Graham in i bilden, ett annat märke som gick nästan men inte lika dåligt som Hupmobile vid den här tiden. Graham var den som först hade bilvit kontaktad av De Vaux att ta över Cordtillverkningen men hade inte nappat på erbjudandet då, 1939 var läget lite annorlunda och Graham själva behövde en ny modell i programmet. Joe Graham erbjöd sig ta över tillverkningen med villkor att även bygga en variant med Grahams egna emblem.
Men flytten av produktionen drog ut på tiden, alla verktyg skulle flyttas från Hayes till Grahams anläggningn i Dearborn, och en helt ny produktionslina var tvungen att sättas upp, det var nu april 1940 och de flesta förhandsbeställningar hade dragits tillbaka när kunderna tröttnade på att vänta. Hupmobile drog sig ur i juli 1940, och man hade dessutom inte kunnat betala överenskommen royalty till Graham, som fortsatte bygga Skylarken under det egna modellnamnet Hollywood ett litet tag till, fram till september 1940.
Siffrorna går isär lite men troligen byggdes inte mer än 350 Hupmobile Skylarks, och kanske 1400 Graham Hollywood. Då båda bolagen hade allvarliga finansiella problem så sköttes inte arkiv och register särskilt bra, vad som är säkert dock är att bara en Hupmobile Skylark cabriolet byggdes.
Och en möjligen två Graham Hollywood cabriolet.
Återupplivandet av Cord 1936-37 gick inte särskilt väl och strax rasade hela Auburn-Cord-Duesenberg koncernen samman. Men historien kom inte att sluta helt där. Ett annat märke hade haft det knackigt under 1930-talet, Hupmobile och hade lagt ner sin tillverkning under 1936. 1938 var man igång igen med en modern kaross men försäljningen var trög. Man behövde en ny modell och via Norman De vaux förmedlades uppköp av Cords 810/812 modellens pressverktyg med mera. Tanken var att sätta den extrema karossen på ett eget chassi med vanlig bakhjulsdrift istället för den avancerade framhjulsdriften.
1938 stod Hupmobile Junior Six klar, lite kortare än Cord och annorlunda front.
Fronten var man inte nöjd med utan Tom Tjaarda hos Briggs fick i uppdrag att modellera om den lite, och så bytte man namn på bilen till Skylark då den färdiga prototypen visades på Detriotmässan i januari 1939
Karosserna skulle byggas av Hayes, men den komplicerade Cordkarossen tog lång tid i anspråk att färdigställa, pressarna dög inte till större volymer och snart insåg man att de 6000 förhandsbeställningar som hade strömmat in vid premiärvisningen i Detroit inte skulle gå att ordna under överskådlig framtid, fram till juni 1939 hade man bara lyckats leverera 30 karosser.
Då kom Graham in i bilden, ett annat märke som gick nästan men inte lika dåligt som Hupmobile vid den här tiden. Graham var den som först hade bilvit kontaktad av De Vaux att ta över Cordtillverkningen men hade inte nappat på erbjudandet då, 1939 var läget lite annorlunda och Graham själva behövde en ny modell i programmet. Joe Graham erbjöd sig ta över tillverkningen med villkor att även bygga en variant med Grahams egna emblem.
Men flytten av produktionen drog ut på tiden, alla verktyg skulle flyttas från Hayes till Grahams anläggningn i Dearborn, och en helt ny produktionslina var tvungen att sättas upp, det var nu april 1940 och de flesta förhandsbeställningar hade dragits tillbaka när kunderna tröttnade på att vänta. Hupmobile drog sig ur i juli 1940, och man hade dessutom inte kunnat betala överenskommen royalty till Graham, som fortsatte bygga Skylarken under det egna modellnamnet Hollywood ett litet tag till, fram till september 1940.
Siffrorna går isär lite men troligen byggdes inte mer än 350 Hupmobile Skylarks, och kanske 1400 Graham Hollywood. Då båda bolagen hade allvarliga finansiella problem så sköttes inte arkiv och register särskilt bra, vad som är säkert dock är att bara en Hupmobile Skylark cabriolet byggdes.
Och en möjligen två Graham Hollywood cabriolet.
Kommentarer
Trackback