Bilsport Custom Motor Show 2009

Påsktraditionen bjuder på en av europas finaste mässor för oss motortokar. Custom motor show i Jönköping är lika mycket tradition vid det här laget som påskharen. Förra årets siffror säger strax över 75000 besökare. Utbudet är som vanigt stort och brett, vad man märker är att det kommer fler och fler utländska utställare hit vilket är kul. Rundturen börjar i A-hallen.


 

Det här vet jag faktiskt inte vad det har varit, Den lilla saken i guldflake är iallafall en Mini, från England.   


 

Lite standardbilar med, Lamborghini Gallardo, och nya Dodge Challenger, dom kommer mer och mer flera stycken fanns med på Elmia i år


Customs såklart, Leif Tufvesson visade upp sin extrema Jakob Hot rod, och en till är på gång, radikalt, nyskapande och en enorm hantverkskicklighet kännetecknar hans byggen.  




Och Fordar, det finns ingen gräns för vad man kan göra med en A-ford, den gröna är dock byggds på en sen model T sedan, den svarta eleganta rodden är en trefönsterscoupé från 1932.


   
   

Customs i traditionell stil, Ford respektive Studebaker från 1950. samt i lite nyare tappning, Oldsmobile från 1969, men jöses, lackade hjulhus, kromade bromstrummor och speglar under bilen trodde jag hade slutat med för länge sen. Och ett bevis på att ingenting är främmande att bygga racerbil av, Vild kompressormatad Gasser på Ford Ranchero pickup.



Mer udda racerbilsprojekt,, det ser ut som att den här Citroen Xsaran kommer bli väldigt övermotoriserad-. Ävern denna, en Pro-Mod dragster med Ford Mondeokaross. Sveriges snabbaste stationsvagn månne? Detta är en liten Hillman Imp som skall få en modern kompakt motor transplanterad bak. Och mer galet övermotoriserat, Pluto är en Austin Mini hundkoja som tractorpuller!

   
   

Alltid kul att se hur årets säsong kommer se ut i dragracecirkusen här är Pata Pers Nitro-funny, en klass som är rikgti manlig, dessvärre har vi bara två Nitrofunnys i Sverige än. Wild Tomato , Volvo PV gasser stod hos SVDA:s monter, http://svda.se/ Den är en tribut till den berömda Hot Tomato som kördes flitigt med på 70-talet. Rimbert Walhström har ny kärra för i år, Pro mod Dart blir det, och även Adam Flamholc, http://flamholcdragracing.blogg.se/ var på plats och visade sin nya Camaro, efter ett par säsonger i Pro Stock taggar han nu ner till att köra Pro mod istället.


Lite folk också, Lelle, glad stockholmare och eldsjäl i vår sport var ju givetvis på plats. Och likaså vår Terräng-Axel, Tomas som länge varit drivande inom off-roading är en gemytlig och sympatisk kille som bekräftar deviset att skillnaden på pojkar och män är storleken på deras leksaker. Sen visade Niklas upp sin fantastiska Futurliner. Den har jag presenterat innan här: http://svammelsurium.blogg.se/2008/june/en-svang-forbi-annaboda.html
Inte bara landets utan ett av världes mest extrema renoveringsobjekt. Sponsorraggningen pågår för fullt.


 
 

Och återigen på plats naturligtvis John D'agostino, customkungen från Kalifornien som visade upp en låg och frän Oldsmobile 62:a med sig i bagaget hade han också Oz Welch härliga Cadillac custom från 1947.

   

Och även legenden George Barris var ju på plats i år igen, 83 år ung är han fortfarande i högsta grad aktiv i customvärlden.


Just film och filmbilar var temat på årets Elmia, Barris hade med två kreationer som gjordes för en tv-serie som hette Allvin and the Chipmunks, här ser vi den galna Allvins Acorn.


   

Och javisst är det Jönssonligans Cheva som står där. Och världes kanske mest berömda Volkswagen "Herbie" i bakgrunden ser vi den rosa amazonen från "Rallybrudar" Och den då redan nedlagda De Lorean odödliggjordes i "Back to the Future" 1985. Detta är en kopia byggd av en fantast i Holland.


Och det mest fantastiska på Elmia i år, man hade alltså byggt uppen fullskalig replika av Mels drive-in från filmen American Grafiti!



Här ser man John Millners Ford coupe, och Falfas Cheva 55:a dessa två bilar var med i filmen och ägs idag av Paul Figari. På plats var även John Millner, dvs Paul Le Mat. Samt Candy Clark och Cindy Williams. American Grafiti är mer än en film den är ett fenomen, 35 år senare så är den fortfarande omåttligt populär. http://www.imdb.com/title/tt0069704/ bakgrundsmusiken bestod naturligt vis av inspelade gamla sändingar med den legenradiska Wolfman jack som hade en nyckelroll i filmen. http://www.wolfmanjack.org/


   

Vi tackar er så mycket för att ni förärat oss det här besöket och hoppas vi ses igen!


Motorcyklar får mer och mer utrymme på Elmia, några trevliga smakprov. Bland lättviktare så måste man nog omnämna denna lilla Honda Cub från 1964. Vi såg dom aldrig här men den satte bokstavligt talat Asien på hjul, otroliga 62 miljoner Cubs har byggs från 1958 och den tillverkas än.  Victorias så kallade "Plåtbanan" är en  iögonfallande design och rätt sällsynta idag.

En trevlig trio riktigt gamla Harleys visades upp från den fantastiska Mc-museumet i Rottneros,http://www.mc-collection.com/startframe.html där man i år har Harley-Davidson special. Och en riktigt ovanlig sak, danska Nimbus-motorcyklar ser man inte ofta, detta är en tidig modell från 1925. http://www.nimbus.dk/


   

Och i mitt tycke kungen av motorcyklar, den makalösa Vincent, här en encylindrig modell som hette Comet, mer om den fantastiska Vincent, presenterades ju här: http://svammelsurium.blogg.se/2008/february/vincent-legenden-myten-maskinen.html




Andelen klassiska bilar kändes något mindre i år, men det uppvägdes av trevliga och en hel del udda fordon. Panhardklubben var för första gångne på plats, och detta är rikgti speciall bilar. Om man tycker Citroen är underliga är det ingenting mot en klassisk Panhard. Här den ovanliga 24BT som var Panhards sista modell innan slutet 1967, och den mer kända Z1, helaluminuimbilen från början av femtiotalet. Och en Panhard Dyna X86 cabriolet från 1951.med aluminiumkaross på stålstomme.  Äldst på mässan Panhard Levassor från 1891, detta är en replika byggd efter originalritningar, men ett gediget och autentiskt arbete.

   

En omgång flotta fullsize-cabbar även där en del sällsyntheter, De Soto Fireflite från 1959, bara 186 byggda. Cadillac Eldorado från 1955, 3950 byggda. Eldoradon från 1961 är destomer sällsynt med 1450 exemplar. Och den mest sällsynta av de allihopa, Edsels cabriolet från 1960 som bara gjordes i 76 exemplar.


   
   

Mercury Montclair cabriolet från 1955, och den eftertraktade speciella Cadillac Eldorado från premiäråret 1953. 532 stycken gjordes det. Och vi avrundar med två 58:or i all sin prakt Lincolns var rejält stora vagnar, förtsta årdet med självbärande karos dessutom. och här även en vacker Pontiac Bonneville.

Tidigare Elmiabesök i bloggen:

2006: http://svammelsurium.blogg.se/2006/.html
2007: http://svammelsurium.blogg.se/2008/april/elmia-2007-kappbloggning-april-07.html
2008: http://svammelsurium.blogg.se/2008/march/elmia-2008.html


Kommentarer
Postat av: I-V-O

tjena..



grymt :D

sugen på skriva i min blogg också?? är vi 2 blir de lättare :)

Postat av: Larsson

Bra reportage! Tack för det...

2009-04-13 @ 20:33:14
URL: http://larsson-larssons.blogspot.com/
Postat av: I-V-O

joo det är sant..

men jag skriver mest nyheter,biltester och evenemang som kommer...



sen får de gärna vara spionbilder m.m.

intresserad då??

2009-04-13 @ 22:37:06
URL: http://mrki.blogg.se/
Postat av: Peter Larsson

Du, nästa år åker jag med! Inget snack.

2009-04-14 @ 22:32:01
URL: http://www.metica.se
Postat av: Mårten

publikrekord i år, 75719 besökare på Elmia!





2009-04-14 @ 22:39:43
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: Peter Larsson

Rimmar lite konstigt med bilkriser hit och dit, men ändå. ;-)



Coolt.



Bra reportage!

2009-04-15 @ 06:20:05
URL: http://www.metica.se
Postat av: Sandra

I was there :)

2009-04-20 @ 20:48:20
URL: http://sandralander.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback