Wheels & Wings Varberg 2010


Låt oss börja med WINGS-delen, en inte helt okänd Harvard från Håtuna bjöd på vrålande lågsniffar över fältet 
http://lae.blogg.se/2009/may/checker-tail-air-to-air.html 



Och nästa plan in i samma flygkorridor på 0-10 m.ö.h, Alf Ingesson-Thor bjöd på en hisnande show med sin SAAB Sk50 Safir.


I betydligt makligare tempo, men inte desto mindre hisnande att se. Mikael Carlsson vinglar fram i sin Thulin/Bleriot från 1909.  


Och lite WHEELS.
Janne Johansson tog med ett par klassiska dragrace-bilar och visade upp. Denna Opel Manta-funnycar var från början den legendariske Jungle Jim Libermans Vega F/C som köptes hit av Björn Andersson och Tage Hammerman 1976. En av dåtidens vassaste bilar och den första Funnycar-bilen i Europa att köra under sju sekunder.



Lite mopars att börja med, Plymouth Prowler är nog bland de vildaste produktionsbilar som byggts, runt 8500 byggdes 1997-2001 innan märket Plymouth upphörde, ytterligare 3170 byggdes fram till februari  2002 som Chrysler Prowler. Fina Valianter ser man inte så ofta här e 66:a Signet och en 68:a V100. I andra änan av skalan hos Chrysler fanns ultralyxiga Imperial, här en från 1959.
   
   
Och Chryslers prestigmodell 300 fanns flerfaldigt representerad, här är hela 5 stycken 300C cabbar från 1957, av bara 484 byggda.  

Muskler från Mopar, Dodge Charger 1968 och en ny Challenger. Röd, blank Coronet Super Bee från 1969 kom från Danmark och sist en Challenger R/T cab från 1970, ovanlig modell detbara byggdes 1070 av.
   
   
Större mopars, ovanlig Plymouth Gran Coupe från 1973 har hittat hit. De Sotos sägs sparsamt på fredan men här är iallfall en Fireflite coupé från 1960. Den Gröna är en Chrysler Saratoga från samma år, och sist en äldre pampig Chrysler New Yorker från 1953
Och en vända europieskt, den egendomliga och sällsynta Volvo P1900, och nästan lika sällsynt, Aston Martin DB2 cab. Samtida mer folkligt engelskt, Austin A35 och tyskt, ovanlig Ford taunus cabrio från 1964. Dessa byggdes av Deutsch för Ford, c:a 150 stycken totalt.
   
   
Sportigt amerikanskt, Chevrolet camaro från 1969 i kanonskick, Chevrolet Corvette årgång 1959 och 1972. Camaros ärkerival var ju Ford Mustang hären toppenfin Mach1 från 1971.

Så vrålar till över huvudet igen och här kommer Åke Jannson med sin "Congo Queen" som är ett stående inslag på Wheels&Wings.


Och Håtuna-Harvarden har siktat in sig på en Chevrolet 59:a att lågsniffa över.



Öppet för femtiotal, Mercury Monterey från 1957, Imperial Crown 1959, en av bara 555 gjorda och en Ford Thunderbird från 1957 samt en fin Oldsmobile från 1955   
  
   
Edsel floppade rejält och 1959 byggdes bara 1343 cabrioleter. I Buick Special-serien 1957 byggdes 8505 sådana här cabrioleter. Två skinade röda cabbar, Cadillacs från 1954 respektive 1955

1958. Oldsmobile av denna årgång har vi hur många som helst av, men just en Dynamic 88 2 dörrars med "stolpe" som var den billigaste Oldsen finns bara en av i landet. Tre övriga GM-cabbar från 1958, cadillac, Chevrolet och den extravaganta Buick Limited.
   
   
1959. Cadillacs så klart massor med fina 59:or på plats. Chrysler från samma år och även många Chevrolet från 1959 fanns på plats och även ett par Oldsmobile som denna klarröda Niney-Eight cabriolet. 

1960. Chevrolet Impala cabbar från detta år är minst lika populära som 59:orna. Pontiac Bonneville och desto sällsyntare är denna Mercury Monterey. Tungviktaren Lincoln Continental hade självbärande kaross och vägde runt 2400 kilo.
   
   
1961 är en ovanlig årgång i sverige av oklara orsaker. Den bisarra Imperial fick behålla jättefenorna även detta år, och hade även fristående framlampor. Chevrolet av denna årgång är en riktigt vacker bil som inte är särskilt vanlig här, men dessa "bubble top" coupéer är vackra. Chrysler New Yorker, sista årt med fenor hos dom, annars stod 1961 för övergågen till ett striktare och stramara formspråk vilket kan ses tydligt på denna Buick le Sabre.  

Att se en Monarch Richelieu händer ytterst sällan och se två coupéer brevid varann är snudd på osannorlikt. Båda är 56:or och denna egendomliga modell var en kanadensisk special för inhemska marknaden. runt 10000 Monarch byggdes 1956, få har hittat ut från Kanada och dessa är två av tre kända i Sverige.  


Stiliga wagons, New Yorker town&Country kostade 300 dollar mer än cabrioleten i samma serie, prislappen hamnade över 5000 dollar och bara 671 9-sitsiga wagons såldes. Oldsmobile från 1958 respektive 1959 ser man iten särsklit ofta som wagons, och ännu ovanligare är nog denna fina Buick Invicta från 1963. detta var sista året man använde Invicta-namet och gjordes enbart som stationsvagn
   
   
Chevrolets lyxiga Cameo-pickup blev ingen succe, bara 2572 sådana såldes 1957. Ford Skyliner cabrioleter från 1958 och 1959 med sina plåttak nedfällda en dag som denna. Dodge 59:or fanns det också gott om, som denna fina Custom Royal coupe med continental kit.

Sten Svensson visade upp och flög sin fina North_American_T-28_Trojan och det bjöds också på aerobatik i den högre skolan. Pontiac Bonneville från 1964 rullar sakta förbi och så även en av bara 474 De Soto Fireflite cabrioleter från 1958.
   
   
Uddamärken på Getterön, fin Packard Super Eight från 1950 glider förbi och just denna har vi ju sett här: packard-pa-naas.html. Nya Pontiac GTO, denna från 2006 är lite särsklid också då dom byggs i Australien, är egentligen en Opel men säljs som både Pontiac och Vauxhall i USA och Europa. AMC byggde bara 1260 sådanahär AMbassador DPL cabrioleter 1967, AMC/Ramblerbilar är inte vanliga och AMC-klubben representerades av bara tre bilar. Två Hudsons sågs på plats, detta är en Super Wasp Brougham coupe från 1953. 

Konfrenciern Kristoffer Lee Willhans åkte Buick Wildcat 67:a, en annan spännade Buick på fältet var denna Cotner-Beavingtonbyggda Electra limousine från 1965, Electra är långa från början och denna mäter hela 660 centimeter. Fler och fler bilar börjar rulla mot utgången däriblan denna fina Citroen B11 och även en Mercury Monterey cab från 1962.  
   

Ett gäng med en Ford Thunderbird 64:a övningscruisar lite inför kvällens stora cruisingtillställning. 

Inte bara trångt för bilar, bitvis var det trångt i luften också när Getterön sulle lämnas efter en hel dags bil och flygträff.  Det lilla biplanet är en Aerosport Scamp som följer efter två gula piper Cubs.


Wheels&Wings 2009 finns här: wheelswings-2009-och-fokker-premiar.html
och från 2008: wheelswings-2008-med-mer-wheels-an-wings.html

Kommentarer
Postat av: Peter Kampf

Grymt snygg sammanställning! Gissar att detta var fredagen. Reportagevärdigt!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback