Mera Mulliners - Bentley Works

Här: http://2009/april/mulliga-mulliners.html visades ett axplock av H.J Mulliners flitiga produktion främst åt Rolls Royce och Bentley.

Nu koncenterar vi oss lite på deras vackra karosser just för Bentleys genom åren.

Sportig roadster på 4½litre chassit 1927.


coupe på modellen 6½litre 1929.


Bentley var och är mer en "drivers car" sport, elegans och komfort i samma paket. På den här tiden tävlades det flitigt och framgånsgrikt också med dessa bilar också.  Därför är denna kaross lite ovanlig på just Bentley-bas, en sedan de ville av luxuöst snitt på 6½litre chassi 1929.


Bentley 4litre var ett mellanspel som bara fanns 1931 och var modellen som tippade Bentley över kanten. 50 stycken gjordes innan sammanslagningen med Rolls Royce och denna saloon hade kaross från H.J Mulliner. 


Speed six hette en vässad version som byggdes 1927-30, motor borrad till 6,6 liter, dubbel magnettändning och annat såg till att även de tyngre specialkarosserna fick sportbilsprestanda. Denna gedigna cabrioletkaross på Speed Six kommer från Mulliner trots att den bär mer tyskt snitt.


Bentley 8-litre byggdes i 100 exemplar jämt, bara chassit betingade 1900 pund, vilket var mer än en Rolls Royce Phantom II vid tiden runt 1930. jämförelsevis kostade en komplett Austin Seven 130 pund! 

Rak sexa på åtta liter, fyra ventiler per cylinder, fyrväxlad låda och dessutom servoassisterade bromsar var vad man fick, Mulliner byggde rätt många av karosserna till dom 1930-31








de allra flesta 8-litres var rymliga saloons, men i allafall den är byggdes som sedan de ville med avtagbart tak över framsätet. 


Sedancakarosser var i ropet på 30-talet, just i england var det vanligt med så kallade "three position drophead" en cabriolet som gick att fälla halvvägs så man fick en "sedanca" med skydd över baksätet, Mulliner byggde många av dessa, denna en 3½litre från 1934.

 
Vacker cabriolet på 4 1/4-litre chassi 1937.


Mulliner byggde en del karosser med extra rutor ovanför vindrutan och denna har även ett glastak över baksätet, "High Vision" kallades dessa karosser, här från 1938.


Och en cabriolet med moderna linjer 1939


Vid denna tid hade en flygingenjör och sedermera Kapten mcLeod etablerat kontakt med H.J Mulliner och här följde en hel del egendomliga karosser som byggdes efter mcLeods egna idéer, den första beställdes redan 1934 och var en 3½ litre på chassi nummer B177AE, några år senare kom han att lyfta över karossen på ett nytt 4 1/4-litre chassi.


Kapten McLeods krav var en kort coupé med bästa möjliga sikt, bagageutrymme var onödigt. Nästa gång han bytte bil var 1947 och en ny Bentley mk VI byggdes av Mulliner efter kapten Mcleods önskemål.
Skärmarna togs från en Citroen B11 för denna skapelsen.


1952 kom mk VI med större motor och chassi nummer B50MD färsigställdes åt honom av Mulliner, i kompaktformat med kortat bakparti.


1955 beställde McLeod en R-type Continental som också utsattes för en brysk kupering och dessutom en rejäl bakruta, bilen förstördes vid en brand redan 1960.  


Vilket antagligen föranledde vår kapten att detta år beställa en ny Bentley S2 Continental, och detta var det sista jobbet Mulliner gjorde åt kund på detta vis, året innan hade Rolls Royce köpt upp hela företaget och man organiserade om det till Mulliner-Park Ward som enkom att tillverka serier av karosser åt Rolls Och Bentley. Men kapten var en trogen kund och fick sin Bentley-specialare av Mulliner återigen efter helt egen design. 


En Bentley till kom att byggas 1964 åt Kapten McLeod, men då fick FLM panelcraft göra arbetet.
  

Tillbaks till mk VI modellerna, detta var Bentleys första standardmodell som såldes som komplett bil med kaross, men en del specialjobb utfördes ändå, som denna eleganta coupé som användes främst för att visa upp på mässor och concours-utställningar av Bentley 1949


Minst två stycken byggdes på detta vis med den för tiden nya pontonkarossen, 1949. 


R-type Continental kom 1952 och nu byggde Mulliner standardkarossen för den eleganta coupéversionen av dessa.


Bentley S1 kom 1955 och var identiskt sånär på emblem och grill med Rolls Royce Silver Cloud, Mulliner stod för flera av de ordinarie karosstyperna och en och annan specialbeställning som blev. S1 Continetal coupe från Mulliner nedan. 


Flying Spur var Mulliners eget namn på de saloonkarosser som byggdes på den vassare Continental-versionen här en S2 Continental 1960. Namnet Flying Spur använder Bentley än idag i samam anda.

 
Och lite specialjobb, som bör vara ett av de sista i Mulliners egen regi, en S2 Continental som fått små fenor på bakskärmarna, trendig som sig bör året 1959.


1959 hade man som sagt gått upp helt i Rolls Royce, där solgs man ihop med Park Ward som ju tidigare berättas om här: http://2010/february/park-ward.html

1966 presenterades Rolls Royce Silver Shadow och Bentley T-1. Sedanmodellen fick karosserna från Pressed Steel Ltd, men coupe och cabrioletversionen byggdes av Mulliner Park Ward och under ett kort tag fannsochkså en james Young-version av dom i programmet. http://2010/june/james-young-the-bentley-works.html

T-1 cabriolet blev ingen storsäljare heller med bara 41 byggda 1967-71 innan den hos både Bentley och rolls döptes om till Cornische.


Efter detta så förekommer inte Mulliner eller Park Ward som sigum, istället får de sporadiskt låna ut sina namn till lite extrautrustade modeller hos moderföretaget, Bentley Turbo RT i bländande vitt 1997, denna upplaga byggdes bara i 50 exemplar och av av dom skräddarsyddes en del helt efter kundens önskemål som"Mulliner-style" den här har förutom färgmatchande fälgar, instrumentbräda med massa extra helt i rosenpolerad aluminium och extra hastighetsmätare i baksätet!  


Bentley Arnage T efterträdde Turbo R som prestandalok, Just T-24 Mulliner var en specialupplaga för att uppmärksamma Bentleys sjätte vinst på Le Mans 24-timmars race, och byggdes då i just 24 exemplar 2004.


   

Kommentarer
Postat av: Biltrafik

Intressant sammanställning!

Mulliner-Park Ward låter som ett gammalt sinnessjukhus, tycker jag.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback