Mercury Blues och andra

För inte så länge sen kom det in en Mercury av 1950 års modell, i originalskick vilket inte alltid är så vanligt bland dessa, som varit customjobbarnas drömbil nummer ett, ända sen de var nya: mercury-x2.


Nu har en 51:a kommit in, i ganska prydligt skick, original förutom de nästan obligatoriska Oldsmobile spinner navkapslarna och falska sidepipes...   Men här ser man den nya modernare grillensom kom 1951, som var sista året på denna kaross.


Baktill ser man hur skärmarna dragits ut en bit gentemot 49-50 års modeller, en liten facelift innan den nya karossen kom, då försvann även de bakhängda bakdörrarna, en variant de flesta andra tillverkare redan gått ifrån flera år innan. 

Mercury ingår numera i kategorin "orphan cars" då märkets lades ner för något år sedan, de sista bilarna med Mercurys emblem tillverkades i januari 2011. Men modellerna har genom åren varit många och minnesvärda, en av de mest kända är ju Cougar. Och en fin sådan av 1969 års modell kom in tidigare i februari. 

 
Det ären XR-7 coupe, och av denna modell gjordes det 23918 stycken, XR-7 var lite lyxigare än basmodellen med valnötsimitation på brädan, vinyl/läderklädsel och lite högre utrustningsstandard. Prislappen låg ungefär 300 dollar över basmodellens $2999 i utgångspris.   



Cougarns syskonmodell var ju som bekant Ford Mustang och sådana ramlar in i ojämn takt till vårt land. 65-66 års modell är en annan sådan där bil som varit i princip lika populär ända sen den presenterade i April 1964.  Ovan en fin cabriolet från 1965, nedan en fastback från samma år.




Äldre Fordar är det dock lite mer sparsamt med på importfronten, men denna coupe från 1937 anlände också i Mars månad.


Denna model 78 de Luxe three passenger coupe byggdes i 26738 exemplar, totalt byggde Ford 765933 bilar detta år. 

 

med 660 dollar i nypris var detta en av de absolut billigaste bilarna man kunde köpa 1937, billigast hos Ford var Standard tudor som kostade bara 610 dollar, och byggdes i hela 308446 exemplar. Ford var enkla bilar men hade til skillnad från många konkurrenter V8 motor, på tillvalsslistan stod defroster, låsbart tanklock, backspeglar och til och med radio, en nymodighet som kostade hela 45 dollar extra. Denna bil har antenn, men ingen radio, den kunde köpas separat, så det såg ut som om man hade en.
 

Ford galaxie från 1963 kom det in en i vintras som det skrevs om här: vinterfordar.  Nu har två stycken till 63:or trillat in på samma gång.  En convertible i behov av lite uppfräschning...



Och en coupé som var lite annorlunda, detta år fanns två tak på coupéen, den vanliga "club victoria" som byggdes i dryga 50 000 ex, och den nya "fastback" som snabbt blev populär och såldes i det dubbla. taket har dessutom små "veck", en detalj som samtidigt syntes hos Chevrolet, och skulle efterlikna en uppfälld suflett.

 
Men vad som gör den här annorlunda är insidan. 1963 kom även Galaxie 500XL som fick separata stolar, konsol med golvspak och en lite sportigare approach. Men detta är en icke-XL som ändå fått denna inredning med mittkonsol som dock saknar växelväljaren, istället sitter en blank blindplåt hela vägen och växelspak på rattstången.   


Och så en tungviktare från Ford-koncernen, Lincoln Continental mk III av 1958 års modell. Det här var gedigna bilar och det största och bland det dyraste man kunde köpa 1958. Dyrare än Cadillac  och Imperial och bra mycket tyngre. Lincoln kom nämligen detta år med en självbärande kaross, och med nästan sex meters längd och 2,3 ton i torrvikt lär det vara den största självbärande personbil som byggts än till dags dato.  


Lincoln hade modellerna Capri, Premierie och Continental som byggdes i förhållandevis små serier, denna Continental som fyrdörrars hardtop var den mest tillverkade av dom alla med 5891 exemplar.    
 

Kommentarer
Postat av: Mercury

Mercury 51an är riktigt läcker, roligt att den ser få fräsch ut, skulle gärna se den i verkligheten. Cougarn skulle jag gärna vilja äga i verkligheten.

2012-03-31 @ 08:40:25
Postat av: svensson

Lincoln '58 ser nästan grotesk ut. En horreur. Modell '60 blev avsevärt bättre.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback