Barker - early years

 

I Kretsen kring Rolls Royce och de som klädde deras chassin med de mest exklusiva karossverken har vi innan avhandlat Mulliner:
http://mulliga-mulliners.html

Samt Hooper:
http://hooper-early-works.html
http://hooper-classic-works.html
http://hooper-empress-works.html
http://hooper-fall-from-grace.html

Nu har turen kommit till Barker, som har anor tillbaka så långt som till 1710. Barker kom att förse de allra tidigaste Rolls Royce bilarna med karosser, här på 20HP chassi från 1905.


Och en påkostad landaulet limousine från 1907 på ett av de första Silver Ghost chassiet.


Redan vid den här tiden exporterades många Rolls Royce, Indien med sina maharadjor var storkonsumenter av nymodigheten med automobiler, även bland arabiska sheikher och övriga prominenser främst i det brittiska kolonialväldet blev det det nya sättet av visa sin status. Man beställde ibland dussintals åt gången, Hooper och Barker var bland de största leverantörerna på exporttraden. Här en av flera Silver Ghost som beställdes från Nizam, Indien 1912.

 

En klassisk enkel tourerkaross från Barker 1912.


Och en betydligt mer påkostad Pullman limousine från samma år, notera att den har små separata välvda rutor i hörnerna, en bedrift att tillverka 1912.


En dubbelphaeton, eller så ävenkallad "scraphandrier" med baksätespassagerarna placerade på bakaxeln, och med en egen liten vindruta, i en separat sittbrunn. Denna kaross är från 1919.


Inta bara Rolls Royce kläddes av Barker, detta är en fransk Delage från 1924 med limousinekaross.  


Och något så exortiskt som en Alfa Romeo RLSS från samma år som fick en roadsterkaross.


1924 hade Rolls Royce även lanserat sin "budgetmodell" Twenty, här en scraphandrier tourer från Barker på detta chassi, Twenty känns igen på sina liggande ribbor i grillen, 2885 Rolls Twenty såldes mellan åren 1922-1929.


En påkostad "Skiff" på det nya stora Phantom chassiet 1925. Här ser man en stil som just Barker kom att använda på många karosser, med de öppna böljande skärmarna och separata fotstegen.


Mer tydligt här på denna tidiga Bentley 3litre från 1926. också i Skiff-stil.  


Och en Bentley roadster från 1928 med högglanspolerad aluminiumkaross i samma stil.


Det är svårt att få fram siffror för produktion av dessa specialkarosser, inte helt ovanligt var heller att man bytte kaross både en och flera gånger på samma chassi. Just denna "skiff" är levererad av Barker till en indisk kund 1930, men under skalet är det en Silver Ghost från 1920. De gamla karosserna kaserades eller undantagsvis modifierades för att säljas på ett annat chassi.




Kommentarer
Postat av: svensson

Re tredje bilden uppifrån, "Rolls Royce beställd från Nizam, Indien"...



Jag tror det menas att den beställdes av nizamen (av Hyderabad); "nizam" var en adelstitel, vanligtvis associerad med denne kaippare i Hyderabad. A



Han torde alltså ha varit en sådan inhemsk kolonialfurste som lockades att köpa RR under denna tid som du säger.

Postat av: Mårten

givetvis är Nizam en titel, tänkte inte på det, den något vaga informationen från Hooper/Barkers arkiv säger bara shipped to Nizam.

2009-12-10 @ 13:49:01
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: raghu

can you tell me the source of the picture of the 1912 rolls royce shipped to the nizam, please? Thanks

2010-12-17 @ 14:29:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback