Mulliner - other works

Mulliner byggde inte bara pampiga karosser på Rolls Royce och Bentley, en del mindre prestigefyllda märken fick serier av karosser levererade av dom.

Lilla populära Austin seven till exempel, denna snitsiga coupe är antagligen en "one-off" i Weymann-stil 1928.


Däremot erbjöd Austin under ett par år denna Seven saloon i weymann-stil från Mulliner.  


Och likaså en Seven Mulliner Sports, denna från 1930


Åt försvaret byggde Mulliner dessa "scout cars" på Austin Seven bas under tidiga 30-talet.


och en större Austin 12/4 cabriolet med Mullinerkaross från 1928


Tillbaks i tiden, Henry Jervis Mulliner startade sin verksamhet år 1900 i Mayfair, och verkar rätt omgående haft i uppdrag att förse importerade De Dion-Bouton bilar med enklare karosser, denna är från 1901 och en så kallad runabout.


Och i en helt annan division, en fransk Delaunay-Belleville med gigantisk tourerkaross. Denna typ av öppna tourers utan dörrar fram och oftast förhöjt baksäte kallas för "roi de belges" kaross. Ett praktverk från Mulliner 1908. Nu hade man även vuxit ur lokalerna i mayfair och flyttat till Chiswick


Limousinekaross på en Vauxhall 35HP type A 1913.


Belgisk Minerva type AB med landauletkarosseri 1925.


Salamanca kallades karosser där delar av taket kunde fällas i sektioner och även helt och hållet, ett annat namn är transformable de ville respektive tourer beroende på konfiguration. Denna Hispano Suiza "salamanca" byggdes 1927 och av de stora strålkastarna och vapenstället på fotbrädan kan man utgå från att denna beställts från Indien och använts till tigerjakt, maharadjornas och den koloniala aristokratins stora nöje på denna tid.


Sportig cabrioletkaross i typisk brittisk stil, fast byggd på en Lancia Dilambda 1930


Enda (?) Bugattin som fick kaross från Mulliner, en saloon på type 46 1930.


Armstrong Siddeley tillverkade vid den här tiden robusta vagnar fast i blygsam skala, runt 1000 bilar per år. Här en 15HP från 1931 med öppet karosseri från Mulliner.


Stationsvagnar, estates av ovanligare brittiskt slag har ju nyligen benämnst här:
http://udda-fran-uk-mer-wagons.html och här: http://egendomliga-engelska-estates.html. Mulliner har byggt karossen till den här ovanliga Lanchester Ten 1935.  


Humber tillhörde Rootskoncernen och där ingick redan karossmakaren Thrupp&Maberly http://thruppmaberly.html, men en del Humbers kom att förses med Mullinerkarosser på beställning. En pampig  sedanca De ville på Humber Pullman 1946.  


Efter ett par karosser i slutet av fyrtiotalet på Humber verkar man uteslutande koncentrerat sig på Rolls Royce/Bentley arbeten fram tills de absorberades av desamma 1959.

Kommentarer
Postat av: jeepsventa

Hemma har det funnits en Land-Rover ser.one med Mulliner hgv. kaross ! inte vacker .... !

for yuor info only , d står en mysko Vignale karosserad vagn utanför gårdsplan....

mvh Håkan !!

Postat av: Mårten

jo, dom byggde väl nån liten serie Land Rover "Station wagon" som inte blev nåt lyckat, hum.. Vignale-karosserat? vad kan det vara...

2011-04-25 @ 22:21:17
URL: http://svammelsurium.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback