Udda från UK, mer wagons
Mer av egendomliga-engelska-estates.html följer här, nu i färg denna gång.
Rolls Royce är inte vad man förknippar med praktiska kombis, men en del har beställts så genom åren. Oftast har det rört sig om att man modifierar tidigare karosseri, som i det här fallet. Beutler i Schweiz fick i början av femtiotalet i uppdrag att bygga den här praktiska minibussen åt det exklusiva hotellet Schweizerhof, bilen är från början en Phantom II från tidigare delen av 30-talet.
Beutler har skrivits tidigare om här: http://sobra-schweiziska-skapelser.html
Vincents of Yeowil ligger bakom den här "shooting brake" på Rolls Royce 20-25 från 1933, också detta en konvertering av en befintlig kaross.
Och en Bentley från 1937 från samma verkstad
Denna Rolls Royce Wraith från 1939 är ett verk av Binder i Paris.
Rippon byggde ett par stycken Bentleys och Rolls Royce på detta vis, detta en 20-25 från 1933
Detta är en Rolls Royce Phantom II från 1932 men skärmarna skvallrar om att karossen är byggd senare, och mycket riktig så var det Bohmann&Schwartz som försåg det här chassit med shootin brake-kaross 1939.
Radfords Bentley mk VI presenterades i förra avsnittet, här är en till av deras smarta stationsvagn från 1947.
Även Rippon byggde ett par stycken estates på mk VI bas, denna från 1950
Radford gjorde även en pampig estate på den stora Austin A125 Sheerline 1952
Riley RMB, upphovsmakaren till denna kaross är dock okänd.
Denna estate är dock fabriksbyggd avAllard själva, P2 Safari hette denna exklusiva modell som dock bara byggdes i tio exexmplar 1952-54
Denna Jaguar XK120 är känd som "Fox Bat". Två Morris Minor Traveller fick agera donatorer för göra en rymlig sportjagga.
Denna Bentley som byggdes av Wendler och ser ut som en mycket förvuxen Mercedes, har tidigare visats här: http://specialare-som-blev-sådär.html Här även en bild på schabraket bakifrån också där man verkar blandat in en lite del Ford i det hela också.
Ford Zodiac wagon fanns i ordinarie sortimentet, men man lejde ut sjäva tillverkningen till Abbot of farnham som byggde nya bakdelar på sedanmodellen Farnham-Zodiac från 1960.
Likaså gjorde Vauxhall och erbjöd 1959-62 en stationsvagn på Cresta/Velox karossen som byggdes av Friary Motors Ltd i Basingstoke, men troligen byggdes inte särskilt många av denna modell.
Tornado Typhoon var en kit car som baserades på antingen Ford Anglia eller MG-bas, normalt en öppen tvåsitsig roadsterkaross men Typhoon gick även att beställa som Sportwagon, denna anskrämliga tingest är från 1960
En specialserie tvådörrars Ford Consul byggdes som kombi 1962, det var Kenyas generalagent Hughes Limited i Nairobi som gjorde dessa specialare åt kenyanska polisen, 17 stycken totalt fick dom.
Denna egendomliga stationsvagn var inte heller något som någonsin var tänkt att marknadsföras. Det rör sig om en ren testbil som Ferguson byggde för att prova ut sitt sysytem för fyrhjulsdrift 1961
Shooting brake är ett namn Aston martin ofta använt för sina specialare med baklucka, Radford, FLM panelcraft med flera har anlitats för konverteringar av deras modeller, men just denna DB4 GT shooting brake är byggd av Bertone 1961.
Rolls Royce igen, Silver Shadow estate wagon från 1969 som dessutom lär vara fabriksbyggd.
För Fords stora modeller Zephyr/Zodiac byggdes stationsvagnarna fortfarande av Abbot, konverterignen var dyr och produktionen blygsam. Denna Zodiac mk IV är från 1971.
Rover Estoura var en halvofficiell variant av Rovers P6, men från 1970 såldes den av Leylands återförsäljarnär med vissa fabriksgarantier. FLm Panelcraft stod för karosskonverteringen och Crayford för interiör. Den blev ingen succé med sitt sluttande låga tak och baklucka och för att slippa extra nybilsskatt så byggdes främst begagnade bilar om. Mycket blev krångligt med Estoura och oklart hur många som byggdes, 170 eller 187 stycken är två siffror som näms.
Hexagon hette en liten verkstad som byggde om din Lotus Elan till sportkombi, denna från 1971 och ett litet fåtal antas ha byggts.
Jensen-Healey GT var däremot fabriksbyggd, men mycket ovanlig, GT byggdes bara 1975-76 i 473 exemplar.
Ladbroke-Avons konversion av Jaguar visades också i föregående avsnitt, men detta tros var den enda Daimler som byggdes om 1981.
Ladbroke-Avon byggde även karoseen till den märkliga PMG/Rapport Forté estate wagon som byggdes i ett exemplar 1983 på Jaguar XJ-S mekanik.
Efter att både Lynx Eventer och Avons Jaguarkombis hade fått åtmonstonde mycket medial uppmärksamhet, så byggde man själva 1990 en prototyp på XJ40 som såg ganska bra ut, men fick ingen uppföljning.
Men man hade faktiskt byggt en special några år innan, denna XJ12 specialbyggdes från fabrik åt en marknadschef hos Jaguar 1984.
Aston martin Virage byggdes som Shooting brake på beställning, men troligen blev det bara fyra stycken sådana här gjorda runt 1992.
Bentley har i hemlighet byggt både SUV och stationsvagnar i små serier som visades här:
http://bentleys-som-man-inte-trodde-fanns.html
Denna modell hette Bentley Spectre och skall ha byggts i några exemplar 1997.
Nästa Bentley är därmot specialbyggd av Von Genaddi, Arnage Shooting brake har byggts i ett par exemplar av dom, denna från 2002.
MG Express var en udda sak, en liten kommersiell panel van på ZR-modellen och byggdes från 2003 till slutet för hela MG/Rover verksamheten 2005. Syskonmodellen Rover Commerce som i grunden var samma bil salufördes under samma tid men såldes också dom i blygsam skala.
2004 byggde Berone återigen en Shooting Brake på Aston martin. Jet 2 hette denna som enbart var menad som designstudie
2005 visade Castagna upp en Bentley Continental Shooting Brake.
Och 2010 sågs ännu en shooting brake studie baserad på Bentleys Continental, Flying Spur wagon kallas den och byggdes av Touring i Milano.