en lördag på trädgårdsforum

Så har det blivit mer trägårdsröj i solen,  en sväng ner till trädgårdsforum i Landvetter för att hitta lite käcka buskar och tillbehör. fantastiskt vad en del grejer kan kosta, det stack upp lite lesna pinnar ur en jordklump med en prislapp 695:- ! 

Det bidde bland annat en ny rhodedendron, tycker i och för sig att 300 pix för en tre decimeter hög planta är rätt saftigt det med. Jag har alltid gillat rhodedendron dock, jag hade en förut vid entrén, men den var så vildvuxen och vällde sig in över farstun att man fick öppna dörren på morgonen och slå sig ut genom grenarna... 

En Järnek har jag planterat idag också, så nu hr jag ett par plåster på händerna, jag misstänker att man en gång i tiden använde just järnekens blad till rakblad eller nåt. 

Spirean, som antagligen skulle vara en norsk brudspirea, som jag dock tror kommer från nåt mer avlägset område, som typ helvetet,  växer alldeles utmärkt trots mina upprepade mordförsök med eld och maskiner.
30 centimeter har den skjutit upp på fyra dar!!!

Vid entren har jag satt en liten... äh, va var det för nåt nu igen, cythin, cythisus, cyty... äh, jag är inte haj på de här gröna grejerna alls, den är tanig, spretig och blommar gult iallafall.

Kommentarer
Postat av: Christopher

Du låter ju som värsta biologiprofessorn, det är tydligen en del jag inte vet om dig :)

Postat av: Mårten

jag lär mig... jag å min jordfräs :-)

dagens låt, det torde vara "trädgårdsmästarens visa" med Philemon Arthur & the Dung

2006-05-07 @ 13:31:18
URL: http://svammelsurium.blogg.se
Postat av: kristina lilliesköld

Låter bra med spirean. Jag satte förra året två sorters spireor i rad i en brant slänt, samt en hel del annat. Spireorna klarade sig bäst, näst efter kirskålen,, Pioner tog sig också bra.
Funderar på att flytta mina tre rhododendron, för de verkar inte trivas. Men de behöver ju speciella förhållanden, rätt jord och inte full sol (sägs det, men en granne till mig har 3 stora rhododendronbuskar helt öppet i sol och de har haft det så i många herrans år och trivs och blommar fint. Ja, ja, man vet aldrig. Igår skulle jag plantera nytt i slänten, perenner jag fått av en bekant. Men då jag satte spaden i jorden, var den som cement,,, (Lerjord och inget regn på veckor) Vad gör man? Jag som är ledig några dar och tänkte få nåt gjort. Hmmm.

2008-06-01 @ 20:06:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback