Udda kombilösningar igen

mer på temat konstiga kombis, som egentligen inte fanns.
 
Shooting brakes har behandlats här och var innan, hur dessa bilar avsedda för jakt blev urtypen för de senare kombibilarna. Ofta var det stora rejäla vagnar, men jagar man bara småvilt så kanske en Opel P4 räckte?  Byggd av Wendler 1937. 
 
Under krigsåren byggdes inga personbilar i USA, men för at fylla visa behov byggdes befintliga bilar om. Dessa två Mercurys är gjorda av Monart och byggda på 1942 års modell.
 
1950 hade få människor utanför japan hört talats om Datsun, som dock var lite av någon veteran i japansk biltillverkning vid den här tiden.  Denna udda lill-kombi är ogenerat baserad på en amerikansk Crosley.
 
En mycket märklig och futuristisk kaross från Johann Heinrich i ÖSterrike, baserad på ett Volkswagenchassi, 1951.
 
Ford Taunus fanns inte som kombi men denna är specialbyggd av Papler 1951
 
Alfa Romeos obskyra Jeep 1900M är inte så välkänd, och blev ganska kortlivad. Ett fåtal ex byggdes som täckta kombibilar främst för fältambulansbruk
 
En annan italiensk kombi som inte fanns, Fiat 1500 1961 med elegant avslut av OSI.
 
Ford ANgila gick också att bygga om till ett slags sportkombi, eller snarare en hatchback om man så vill. Jobbet gjordes av Abbott som byggde kombis på Fords övriga sortiment också.
 
Ford Mustang kombi?  Ja, från Nederländska återförsäljaren som även gjorde en broschyr på denna, men troligen byggdes bara en bil om.
 
Med Chryslers nya A-body på Dart/Valiant från 1967 fanns inte längre varken hardtop eller kombi kvar. Förutom i Spanien där Dodge Dart byggdes av Barreiros och kallades 3700GT. Kombin var dock ingen reguljärmodell utan gjordes på beställning. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Cruising Trollhättan

Ett knippe bilder från gångna helgens stora cruising i Trollhättan med vädret från sin bästa sida.
Det börjar med utställning i parken under dagen,  här tre fina Cadillacs och en ovanlig Dodge regal Lancer, en "halvårsmodell" från 1958.

 
Ovanlig bil i Parken, Hudson Hornet Hollywood från 1952, med passande nummerplåt.
Och utanför börjar åskådare parkera sig med inför kvällens skådespel.
 
 
Buick Limiteds...
    
 
Och en del trevliga europabilar syntes på rundan också.
 
 
Åka baggelucka är skojkigt, och stora kombis med extrasäte är lämpade för detta, fast en Suzuki X90 kanske inte var tänkt för sådan transport från första början...
 
 
 
 
 
Förra gången Trollhättecruisingen besöktes var 2010: en-trippel-lördag.html
 
 
 

Orphans SSSR

Orphans är den allmänna benämningen främst i USA på bilmärken som itne längre finns bland oss, här är några exempel från Moskva, och tiden då de fanns.
 
Hudson Commodore 1949 med privatskyltar
 
En ovanlig bil även på hemmaplan och definitivt en sällsynt syn i femntiotalets Sovjet, Henry J 1952. Denna köptes in av GAZ som studieobjekt.
 
Henry J:s storebror hette Kaiser, här en De Luxe från 1953
 
Oldsmobile är ju också som bekant borta sedan några år tillbaks, men här en 1953 års Super 88 som har några år på nacken. En något nyare Fiat skymtar i bakgrunden och det här verkar vara i samband med någon slags utställning.
 
1953 Hade Packard inte så många år kvar i branchen, detta är en Patrician.
 
Plymouth Cranbrook 1953.
 
Hudson Jet blev ingen succé, Hudsons kompaktbil fanns bara åren 1953-54 och när compactklassen introducerades på allvar runt 1960 var Hudson redan historia. 
 
En småbil det gick bättre för var Rambler, Nash var först med att erbjuda tre karosstorlekar i början av 50-talet, det tog ett decennikum innan de andra såg fördelen i det. Det här är en Rambler Custom från 1954
 
De Soto Diplomat, exportmodell 1955
 
Nash introducerade en riktig compact car med sin Metropolitan, som byggdes hos Austin. Den här tillhör den franska delegationen som gör den anglo-amerikanska lilla bilen malplacerad på mer än ett sätt.
 
AMC Rebel, 1970
 
 
 
 
 
 
 

Italienskt tema con le signore

Kärran damen sitter i är myckert speciell, en conceptbil kallad Giovani från Pininfarina 1973, byggd på Autobiuanci.
 
Och här ien helt standard Autobianchi Primula, 1965
 
Luftig kupé i Fiat 2300, 1965
 
Kärleksförklaring till Ferrari 360 Modena?
 
Fiat 124 Spider på stranden
 
Fiat 128 3P i höstskrud
 
Hösttoner med Fiat 500
 
Med Multipla på utflykt
 
Snyggt tvåtonsfärgat och med matchande kläsel, Fiat 1100 1959
 
En specialare också i höstrusk, OSI 850 coupé baserad på Fiat 850
 
Lite mer vårligt med Lancia Aurelia
 
Lancia Beta coupe i brittisk miljö 1979
 
Skymningsbild med extrema Lamborghini Marzal
 
Mer modernt, conceptbilen Alfa Romeo Visconti, 2005.
 
 
 
 
 
 
 

Sommaröppet

Cabbar som kommit in inför sommaren
 
Pontiac 1965-66 ser vi en masse men en 1967 års Bonneville är inte lika vanlig.
 
Cadillac Eldorado cabriolet 1995, men det fanns väl inte?  Jo, eller nja,  en hel del har byggts om av utomstående firmor men säljs med garabtier genom återförsäljare, den här troligen av LLC.
 
Exklusivt, detta var på sin tid en mycket dyr Mercedes, 280SE med 3,5 liters V8 som cabriolet, från sista årsmodellen 1971
 
Och så här läckert ser det ut inuti dessa Mercedes, som är bland de mest välbyggda bilarna genom tiderna, oerhört solid och tyskt ingenjörskap när det var som bäst. Och den var nästan lika dyr som bilen nedan.
 
Som är en Rolls Royce Corniche från 1973.
 
 
Och en nästan helt ny Camaro SS, årsmodell 2012.
 
Ford Fairlane Sunliner 1956 i fint skick
 
Och en Sunliner från 1955 i något mindre bra skick... Men den har nog en intressant bakgrund, för denm har ett förflutet på exotiska Hawaii
 
Men sol, salt och dåliga vägar har satt sina spår och renoveringsbehovet är skriande.
 
 
 
 
 
 

Säg omelett!

 
John F Kennedys presidentkampanj var välbevakad. På väg någonstans i Illinois 1959 så tog den medföljande pressfotografen Paul Schutzer och vände sin kamera mot sina kollegor istället och fick den här festliga bilden.

McLeods Märkliga Bentleys

1934 knackade Kapten R.G mcLeod på hos H.J Mulliner, som var den största byggaren och leverantören av karosser till Bentley och visade upp sina egna ritningar på en mycket egensinnig kaross han ville ha byggd.

 

Att göra ritningar var inga stora problem på McLeod som var ingenjör, han hade kommit till England från Australien och hade som jobb att konstruera verktyg för främst flygplanstillverkning. Den karossritning han visade upp var allt annat än konventionell. Mulliner byggde svepande eleganta karosser med pondus i linjerna, här kom en australiensare och ville ha en kort stubbig och närmast fyrkantig kaross till sin nya Bentley...

Den skulle ha två dörrar med stora rutor, extremt tunna stolpar, ett fönster i takets främre del, inget bagage och ett hjul i varje hörn, inga överhäng. McLeod fick som han ville och den egendomliga karossen placerades på ett 3½litres chassi med nummer B177AE.

 
McLeod var uppenbarligen så nöjd med sin skapelse att när Bentley kom med ett modernare chassi med större motor och overdrivelåda lyftes karossen över på ett kortat sådant, det hade chassinummer B142MR.

Så kom kriget och mcLeod var fullt upptagen med att övervaka flygindustrin, och Mulliner producerade krigsmateriel. Efter kriget chockerade Bentley sin omvärld med en ny modell som hade en egen standardkaross, helt i stål. mk VI var den första bil från Rolls Royce/Bentley som kom komplett på detta sätt. Men den sålde långt mer än någon annan Bentleymdeoll hade gjort innan, 5202 stycken mk VI gjordes, av dom levererades ett tusental som nakna chassin, för de som ville ha egen stil. Och 1947 knackade mcLeod , numera major, på hos Mulliner igen, med en ny uppsättning ritningar under armen och ett par Citroënskärmar...

 

Karossen var snarlik den tidigare samma kantiga tak med stora rutor, men nu med ett bagageutrymme, och skärmarna knackades till med Citroënens som förebild. Detta blev B22AK.

Den verkar inte fallit honom i smaken för när Bentley mk VI kom med större motor och förbättrat chassi så var McLeod tidigt framme och beställde #B50MD 1952. Mulliner byggde karossen och den blev ett märkligt mellanting mellan McLeods tidigare idéer och Mulliners egna design, fast något ihoptryckt, chassit kortades och överhängen minskades, dessutom försågs den med ett stort glastak.

Redan 1955 var det bilbytardags igen, Nu beställdes en större Bentley R-type Continental, #BC50D och återigen fick Mulliner uppdraget att modifiera den åt McLeod. Det blev en bryskt kuperad fastbackkaross, med en enorm och djärvt välvd bakruta, och även denna fick ett takfönster i perspex. God sikt var något McLeod uppskattade, inte alltid självklart på bilar vid denna tid annars.

 

BC50D brann upp 1960, vilket ledde till McLeod fick beställa en ny Bentley, en S2 Continental med chassinr. #BC106AR. Vid den här tiden hade Mulliner helt absorberats av Rolls Royce och hade egentligen slutat med den här typen av specialjobb åt privatkunder. Men man gjorde ett undantag för den trogne och egensinnige major McLeod, han fick den sista specialkarossen från H.J Mulliner. En ganska standard Continental coupé, fast rejält rumphuggen på typiskt manér.

McLeods sista Bentley köptes 1964, men då Mulliner inte längre kunde ställa upp så vände han sig till FLM Panelcraft, en firma som annars snidade racerkarosser, byggde kombibilar av Aston Martins och liknande, detta passade McLeod som kom dit med sin nya Bentley S3 coupe #BC38XC och ville ha den ombyggd efter eget huvud. Bakdelen höggs av och ersattes med en närmast fastbackliknande dito, stor bakruta och glastak fixades på plats på denna bil också.

Vid den här tidpunkten började det bli allt svårare att få sina fordon specialbyggda, de allra flesta karossmakare hade försvunnit, och McLeods nästa bil efter mer än 30 år med sina egenritade Bentleys, lär blivit en helt vanlig Mercedes...

 


Cars & Stars - vid pumpen

Ett par glada och ganska likasinnade gossar i samspråk. Båda gillar snabba och vackra bilar och mannen till vänster bygger dom också, Enzo Ferrari.  Här i samspråk med sin vän/klient, prins Bernard av Nederländerna. Bilen är prinsens nya Ferrari 330GTC. 

Neanders specialare

Ernst Neumann-Neander var grafisk illustratör och konstnär, i början av 1900-talet var han känd för sina planscher och reklamaffischer och sin tidiga utpräglade art-noveaustil. Neumann Neander kan också kallas världes första egentliga bildesigner. Redan 1903 formgav han karosser åt tidiga bilar under sin tid i Paris, 1908 satte han upp studios Neumann i Berlin, främst för fordon men även andra åtaganden inom det helt nya området, industridesign.
 
 
1911 ritade den här specialkarossen åt Austro-Daimler som ville ha en "show car" att visa upp på Berlinmässan samma år, karossen kom att byggaas av Delmenhorster.
 

En egendomlig syn över Ohio 1950

 
Tre flygplan bildar en märklig siluett. Hos Wright air develloppment center i Ohio testflög man ganska flitigt den här konstellationen som bestod av en EB-29 med en F-84 Thunderjet fastkrokad vid varje vinge. Tanken var att dessa jaktplan skulle kunna kopplas loss och fungera som närskydd åt bombaren. Idén var inte helt ny, under kriget hade Tyskland experimenterat med "mistelplan" ett jaktplan som satt ovanpå en junkers ju88, fast där med ombytta roller. Idén till de här projektet i USA kom just från den tyske ingenjören Richard Voght som hade kommit till USA strax efter kriget. Fleria liknande experiment urtfördes också, med jaktplan hängande under bombplnaet och den märkliga XF-85 Goblin, ett minijetplan som skulle få plats inne i bombrummet på en B-36.  
Inget av dessa experiment bar någon frukt och efter en våldsam krach 1953 när en av F-84:orna helt sonika vek sig in över vingen på EB-29:an övergavs idén.

.

Tjolöholm Classic car show 2013

Tjolöholm i år bjöd på en bra blandning fordon, och väder.
 
 
Bilder med mera finns i länkarna här: http://www.klassiker.nu/bildspel/en-titt-pa-tjoloholm-classic
 http://www.klassiker.nu/bildspel/tjoloholm-del-2
 
 
 

Cruising Kungälv 2013

  
 
Två ovanliga, som i 576 byggda, Chrysler New Yorker cabbar från 1961, och även lite europeiskt, som Opel Rekord, och nedan Citroen B11
 
 
Odiskutabelt störst bland alla andra stora bilar, fd ASG Volvo F88 lastbil. 
 
Och så kikar vi lite på själva cruisingen på stan,  välbesökt och vägkanterna fylldes snabbt med åskådare, över 600 bilar skall varit runt och snurrat i Kungälv denna lördagkväll, och allt flöt på riktigt fint.
 
Och så fick jag åka en runda med Nic Nilsson aka Fireball Steven som figurerat lite här och var tidigare på bloggen, i hans 1961 De Soto.
 
Och så blir det dags för en runda i karavanen till, nu med Find Svensens Citroen 2CV.
 
 
Och avslutningsvis Dan Ersons fina semi-custom Cadillac 1951 med Bohus fästning i fonden, som dominerat Kungälvs siluett i närmare 1000 år.
 

Pellys Saab

De här designutkasten från 1958 för Saab kommer från lite oväntat håll, nämligen det soliga Kalifornien.

 

Charles Pelly var en ung talangfull formgivare som bland annat ritade sportbilarna Scarab i slutet av femtiotalet. Efter avslutade studier vid Art Center College of design i Pasadena hamnade han 1957 på Konstfack i Stockholm för att specialinrikta sig på möbler. Det var antagligen här han kom i kontakt med den underliga lilla inhemska bilen som hette Saab. Då troligen ganska okänd i Amerika.

Skisserna från 1958 visar en lite amerikafierad Saab elegant utdragen men med bibehållen grundform. Charles Pelly kom dock bara att göra sporadiska inhopp i bilindustrin under sin formgivarkarriär, som racerbilarna Chaparral under sextiotalet, och ett projekt med en fyrdörrars Porsche som inte blev av. 1972 grundade han Designworks USA, räknat som en av världens främsta center för industridesign. Denna firma kom dock seanre att få en ganska stor koppling till bilindustrin då hela Designworks USA köptes upp av BMW 1995.


Bortglömd storhet, Delaunay-Belleville

Den industriella revolutionens framfart drevs av ångkraft, och det var Delaunay Belleville i St Denis som byggde ångpannorna och turbinerna. Dom gjorde maskinerna till de nya snabba ångfartygen som färdades runt jordklotet snabbare än segelfartygen och det var dom som byggde lokomotiven till de nya järnvägarna. Det var i denna fabrik som bland annat Georges Bouton, Louis Renault och flera andra senare storheter inom den tidiga automobilindustrin började som lärlingar.

 

 Så det var ett naturligt steg att Delaunay-Bellville så småningom gav sig in i den spirande bilindustrin vid 1900-talets början, och med allt det tekniska kunnande man hade så var det välbyggda och prominenta vagnar man kunde presentera 1904. Som chefsingenjör hade man rekryterat ingen mindre än Marius Barbarou från Benz. De stora Delaunaybilarna hade en särpräglad runt front, som symboliserade fronten till ett lokomotiv. En speciell finess som deras motorer var först med, trycksmörjning till vevaxeln, ett patent man redan hade och använde på sina ångmaskiner. Motorerna var stora och välbalanserade, först på fyra cylindrar och lite senare en sexa på ända upp till 12 liters volym. Det var mycket dyra och välbyggda bilar som i sin tid ansågs vara de absolut finaste som byggdes. Kunderna tillhörde dåtidens toppskikt av Europas aristokrati och monarker. En av stamkunderna kom att bli den ryska Tsaren och hans krets av den ryska högborna adeln.

 
Magnifik Dealunay HB6 med karosseri från Rotschild 1911
 
 
Men efter första världskriget började det gå utför, Barbarou lämnade firman, och en stor del av Delaunays forna kundkrets existerade helt enkelt inte längre. Aristokratin var decimerad, kartorna såväl geografiska som socionomiska hade ritats om. Delaunay-Belleville fann sig degraderas längre ner på prestigeskalan. De stora motorerna kom att finnas kvar i utbudet fram mot slutet av 20-talet jämsides med mindre fyrcylindriga men produktionen krympte gradvis. Runt 1930 byggde man ganska slätstrukna standardbilar med inköpta motorer från Continental. Produktionen verkar varit närmast minimal och kräftgången fortsatte även med den nya modellen R16 som kom 1936. Detta var en ganska ogenerad kopia på Mercedes 230, och därmed hade det anrika Delaunay förlorat sitt sista uns individualitet.
Stora Delaunay 25/30 fortfarande med rundad kylare 1924, de villekaross från Gaborit.
 
Mer diminutiv, S6 1928
 
Sista rycket, en smått moderniserad front på R16-modellen visades efter kriget, ett fåtal byggdes.
 
 
Sista från den anrika Delaunayfabriken, mikrobilen Rovin.

 

Andra Världskriget innebar dödsstöten för många stora tillverkare på kontinenten, några försökte resa sig ur askan däribland Delaunay, som moderniserade den nu ålderstiga R16 med modernare front och visades upp 1946, men fann få köpare, fabriken köptes upp av en Raoul Pegulu, markis av Rovin, som istället kom att tillverka sin egen minibil där, kallad Rovin. Dock skall något dussin R16 satts ihop fram till 1949 parallellt med den lilla Rovin. Den sistnämnda blev inte heller någon större framgång, och troligen lämnade de sista fordonen den anrika fabriken i St Denis runt 1953.


Japanpadda

En mycket tidig DS som hamnat i japan, och på omslaget av en motortidning med okänt namn redan 1956. DS visades på parissalongen första gången i oktober 1955 och blev en omedelbar succe. Orderböckerna fylldes och man gick på högtryck för att möta den direkta efterfrågan. Att någon så här tidig bil gått på export så här långt bort är något egendomligt.
 

Tidningsflyget på Torslanda

LInjeflygs Convair lastas av med dagens skörd av kvällstidningar på Torslanda i Göteborg 1964. Två lastbilar, den ena en Opel Blitz väntar tålmodigt, och ett par personbilar. Under femtiotalet blossade det upp en strid när reglerade körtider för chaufförer började införas. En del åkerier löste detta med att helt enkelt lasta gods, främst tidningar i personbilar istället, ofta var det Chryslerprodukter som gällde. På plattan syns en Valiant, en Belvedere från 1963 och en Opel Kapitän. Vid den här tiden hade det mesta av striden om körtider nog dragit över men 1964 användes ännu en del personbilar för tidningsdistribution. 
 

Nymalet

Två snitisiga reklamvagnar, för nymalet kaffe från Mühlen-Frank 1929. Byggda av Balzer på Mercedes Benz 8/38-chassin, En annan specialare från Balzer visades här: balzers-bagage.html

Från andra sidan pölen

Ford F-100 Explorer pickup, i ganska välbevarat skick för att vara en sådan här modell 
 
Volkswagens transporter generation T3 börja skifta så smått från bruksfordon till hobbyfordon. I Nordamerika hette dessa Vanagon och just en sådan av årsmodell 1986 har kommit hit.
 
En Saab som egentligen inte är svensk, och strängt taget inte en Saab. 9-2x såldes aldrig här och var en uppiffad Subaru Impreza enbart för USA-marknaden. Efter Saabs nedläggning så kan man nog räkna med att denna särling blir lite mer eftertraktad bland fantasterna.
 
Ford mustang GT, helt ny av 2013 års modell.  
 
Cadillac 1947 inkommen i slutet av mars.
 
En annan fin bil ur det äldre gardet som hittat hit, Ford 1935 coupé. 
 
Och en lite nyare Ford, mycket fin Galaxie Skyliner från 1959, en plåtcab alltså.
 
 
 

Argentinska Auburns

Auburns storhetstid var långt passerad 1935, fast dessa sista år presenterades deras mest remarkabla och minnesvärda modeller. Tidigare hade deras bilar gått en hel del på export till bland annat sydamerika, och de var inte helt ovanliga i Sverige heller under 1920-talet. De här reklambladen är från 1935, det näst sista året i Auburns existens, och detta år såldes bara 6316 Auburnbilar. Dock lanserades de så här flott i Argentina.
 
 
 

Försvunna Fordar och annat

Fler prototyper, försvunna, bortglömda, en del bevarade enbart på bild.
 
Henry Ford var ofta i framkant med att experimentera med nya material, lika konservativ dock på den rent tekniska sidan. Redan 1931 byggdes en model A i rostfritt stål.
 
Och den här till synes mycket moderna prototypen 1941 är byggd av förnyelsebara råvaror, sojabönor!
“Industry, agriculture, and transportation are the three things that make the world go round,” menade Henry Ford och i denna kaross förenades de tre. Anv sojabönorna gjorde man en smet med fenolharts, för stadga tog blandade man i fiber från lin och hampa.
 
Under krigsåren utvecklades bilar för den kommande freden, denna lilla coupe togs fram 1944 och bär starka drag av Mercury 1949 års modell, men i nättare format.
 
 
Willys Jeepster var en märklig produkt av sin tid, en sport-Jeep, någon coupé byggde dom dock aldrig själva men denna gjordes av Alcoa, i aluminium 1949.
 
London taxis vet nog alla hur dom ser ut,och såg ut i flera decennier. Men andra aktörer vid sidan av Carbodies tog fram prototyper för den luckurativa taximarknaden. Den här med det okonventionella insteget kom från Birch 1953.
 
Volvo vågade sig på djärva former emellanåt. lyx-PV:n Margaret Rose blev dock inget av.
 
Jensen fungerade som prorotypverkstad åt BMC, och tog fram den här snygga 1100 cabben 1967, men den kom aldrig i produktion.
 
Ogle gjorde mycket formgiveri åt Reliant och den här studien kallad GTS från 1967 kom faktiskt i produktion senare som Reliant Scimitar GTE
 
Shelby byggde annars på den sportigare fastbackmodellen av Mustang, men en enda notchback coupe gjordes på prov 1967 av värstingvarianten GT500
 
Monica var tänkt att bli en fyrdörrars GT-bil med rena sportbilsprestanda, brittisk motor och fransk elegans, mer om denna här: sagan-om-monica
 
Triumph Stag blev senare en öpeen kompromiss med targabåge, men ursprugligen även tänkt som fastback coupé, det här är den första prototypen till kommande Stag 1965
 
Efter en massagekur hos Michelotti såg den ut så här 1968, mer lik det färdiga resultatet.
 
Stag lanserasdes 1970, men än hade man inte släppt tanken på en coupévariant, den här prototypen är från 1971.
 
 

På sväng med De Lorean

Varje år hålls en internationell De Lorean träff i Europa, denna gången i Kungälv.
 
I Sverige uppskattas det finnas uppåt hela 50 bilar, av dom står dock många still som museiföremål. Kanske drygt 15 stycken rullar i trafik i dagsläget. Den här helgen samlades tolv bilar med deltagare från Frankrike, Nederländerna, Belgien, Tyskland, Norge Lettland och Sverige. 
 
 
 

Mer främmande fiats från andra ställen

Fiats modeller har byggts lite varstans runtom på jorden, och görs så fortfarande.  Här kommer ett globalt urval med dessa främligar, och främmande damsällskap såklart.
 
500 från Österrike, Steyr-Puch.
 
Neckar-Fiat från Tyskland, denna sportcoupé fick kaross från Weinsberger.
 
Och en vanlig 1100 också byggd av Neckar.
 
Fiat 128 Bakkie, specialare för Sydafrika där dessa byggdes av Alfa Romeo.
 
Spanska Seat är desto mer välkända, här en Seat 600 som hamnat i Bryssel
 
Seat 124F kombi 1970
 
Seat 124 sedan 1970
 
Seat 127
 
Seat 850 Spider.
 
Seat 1200 Sport var en helt egen Seatmodell.
 
Fiat i österled blev ju Polski-Fiat 125p i Polen, och Vaz 2101 i Sovjet
 
 

Australiens egna baggebuggy

Country Buggy var en Volkswagen helt utvecklad i Australien för Australien, i första hand var det militären som behövde en liten smidig bil av jeeptyp med enkel mekanik. Volkswagen hade redan en sammansättningsfabrik i Clayton som stod för en betydande del av landets totala bilproduktion i början av 1960-talet. Country Buggy började ta sin form redan 1964, med inriktning på både civil och militärt syfte, den fick även en intern VW-kod typ 197.

 

 

 

Ett par prototyper byggdes, och utsattes för antagligen de mest stenhårda tester någon biltyp gjort, kors och tvärs över hela kontinenten, i berg, öknar, träsk, djungler, och allt vad Australien kan bjuda på, i två års tid. Prototyperna hade dessutom skumfyllda paneler som gjorde dom till amphibier, någon som slopades senare.

 

 

Country Buggyn basala uppbyggnad var den enkla typ-1 plattan försedd med typ-2 bussens axlar och upphängning, och 16 tums hjul. Nu fick Volkswagen i Tyskland nys om vad dom hade för sig, och ville raskt ha dit två av prototyperna för att kika på. Vad man inte visste var att VW själva hade börjat med ett liknande projekt hemmavid, den som senare kom att bli typ 181. Två country buggys fick åka till Tyskland, och de testades vidare där, rigoröst av Volkswagen och tyska armén. Dom bilarna försvann sen spårlöst, men australiensarna fick en lista med vad som skulle göras om för bästa produktions och marknadseffektivitet.

 

 

1967 så visades den första riktiga Country Buggyn för allmänheten och i december samma år började man stampa ut karossplåtar. Volkswagen Tyskland hade villkorat två saker, dels fick denna modell inte inkräkta på den vanliga VW-produktionen, dels satte man ett produktionstak på 1800 bilar per år. Den gränsen visade sig dock inte vara svår att hålla, tvärtom, den tilltänkta storkunden armén drog sig ur, och en brakförlust hos VW med nedskärningar gjorde resten. En rad olyckliga omständigheter i detta lade krokben på Country Buggyn i princip redan vid starten. 842 stycken byggdes första året, 1969 började man packa ner delar i lådor för export till Malaysia och Filippinerna, även hela bilar exporterades till olika ställen i Oceanien.

 

1970 var sista året Country buggyn fanns i listorna, men bara tre högerstyrda såldes på hemmaplan, och 240 vänsterstyrda gick utomlands. Totalt stannade produktionen på 1956 exemplar. Fast de Filippinbyggda bilarna som fick namnet Sakbayan monterades där ända fram 1972.


Chitty Chitty Bang Bang på riktigt

 
Barnboken om den magiska flygande bilen Chitty Chitty Bang Bang, skriven av James Bondförfattaren Ian Fleming, är välkänd och lästs av generationer sedan den kom ut första gången 1964.
 
Men Chitty Chitty Bang Bang hade en verklig förebild, det var greve Zborowskis monströsa racerbilar fråna det tidiga 20-talet som  gick under detta namn. Bilen ovan är en av dom med greven Zborowski vid ratten. Motorn i denna Chitty-variant var en 300 hästars flygmotor från Maybach. 
 
Chitty Chitty Bang Bang har troligen även inspirerat Chris Williams att bygga det här monstret, "Mavis". Chitty Bang Bangs elaka tvilling med en 42 liters Packard V12 på drygt 1500 hästkrafter.
 
 

Cars & stars - Sonja

Cord 810 var en bil för celebriteter, såsom kvinan på bilden. Det är norskan Sonja Henie som är mest känd som den främsta isprinsessan genom tiderna. Det var hon som "uppfann" konståkningen så som vi känner den idag. Som barn var hon framgångsrik med skidor och provade även på backhoppning. Som elvaåring fick hon vara med i Vinter-OS i Chamonix. Vid sidan av att totalt dominera konståkningen under många år framöver blev hon även framgångsrik skådespelerska. Redan som 15 åring fick hon filmkontrakt i Hollywood som gav närmast astronomisk avkastning, något dussintal filmer blev det under den karriären. Och 1936 OS-guld i Berlin och även en ny flott Cord 810 cabriolet.  

Flott hos försäljaren 1968

Säljer man Cadillac skal man göra det i rätt miljö. Så här elegant såg det ut hos Ferraro Cadillac i Pasadena 1968.

från ofullbordad till ogjord.

En något grovt tillyxad instrumentpanel med lånad rattkringa från någon befintlig bil.  
 
 
Och med ett lånat säte, här är man i en viktig fas av en bils utveckling, ergonomi och körställning.  Har formgivarna gjort rätt eller flummat till det?  Vad måste ändras innan vi börjar bygga på riktigt? Kan alla nå pedalerna? Skall vi verkligen bygga det här på riktigt?
 
Nej det skall vi inte, men så här långt kom man hos Daf med projekt P200, en lite större fyrdörrars mellanklassbil i mittne av sextiotalet. På bilden ovan ser man en modell av en kommande motor och hur dess placering i chassit provas ut. Men projektet slopades när man kommit ungefär så här långt, tiden var tydligen inte inne för en stor-Daf då, och kom aldrig att bli senare heller. 
 
 
 
 

En solig dag över atlanten 1934

Det finns taskiga jobb och det finns värre jobb... Dessa killar har en inte helt avundsvärd arbetssituation, dom är i färd med att reparera skrovet på den gigantiska Graf Zeppelin, under färd, någonstans över Atlanten 1934.

vårpremiär på Råda

nu börjar veckoträffarna så smått rulla igång, i tisdags var det premiär för detta vid Råda Säteri. Och tur med vädret hade vi också.
 
 
Nedan lite besökare av sportg karaktär, Opel GT, Ford Thunderbird 1956, Chevoelt Corvette 1960 och en Cobra
Corvetter framför säteriet, Thunderbird och Mustang från 1965 rullar in nedcabbat.  Sist en ovanlig Oldsmobile 88 cab från 1957 som hittat ut igen, rullande renovering pågår.
 
Corvette från 1960 med original fuel injection lockar många nyfikna.
 
 

I Silver Shadows skugga, Bentley T

I Crewe där man byggde Rolls Royce och Bentley bör det dryftats många gånger under eftermiddagsteet, hur gör vi med Bentley? Här skrevs om succén Silver Shadow: rolls-royce-for-massorna-silver-shadow.html av Bentleyvarianten byggdes knappt tiondelen så många

 

1931 hade man köpt upp rivalen och på nåder låtit grundaren Walter Owen arbeta kvar fram till 1935. Redan här hade man börjat samköra de båda märkena, med en liten skillnad i image, Bentley var en "drivers car" och Rolls Royce en "chauffeurs car" Bentley var för de välbärgade som gillade att framföra sina fordon själva och gärna tävlade med dom. Efterkrigstiden innebar nya tider, man lanserade Bentley mk VI med standardkaross och under ett tag var förhållanden de omvända, den nya Bentleyn sålde mycket bättre än Rolls. Ett tag ialla fall, de kommande åren samkördes produktionen ännu mer och Bentley blev blott inget annat än Badge engineering i aristokratisk form.

Bentley sålde fortfarande bättre än kollegan/rivalen Rolls Royce, så varför inte ge den ett tråkigt namn? När Silver Cloud kom 1955 fick Bentleyversionen hetta S1. Det hjälpte inte till en början men men när man kommit fram till Cloud mk III/S3 hade Bentleys försäljning dalat.

Nu var ju en helt ny modern Rolls Royce under utveckling, men över otaliga koppar te bestämde man sig för att helt enkelt kalla nya Bentleyn för T1.

T-type Mulliner park ward coupe 99 exemplar byggda
 
T-type James Young coupe, 15 exemplar
 
T-type one-off coupe av Pininfarina.

De kommande åren kom den närmast att föra en skugglik tillvaro, Bentley T annonserades knappt, och den enda egentliga skillnaden var grillen. Statistiken talar sitt tydliga språk, 1965-77 såldes hela 20605 Rolls Royce Silver Shadow, men bara 1852 Bentley T. Av dom var 114 coupéer, 41 stycken cabrioleter och blott nio stycken byggdes som LWB, long wheelbase.

T-type long wheelbase. nio stycken gjorda av serie 1 och tio till som serie 2.

 

Corniche som cabrioleten fick heta från 1971 ända fram till 1996 gjordes i 5161 exemplar som Rolls Royce, men enbart 77 stycken beställdes i Bentleytappning fram till 1984.

 

Bentley Corniche cab
 
Corniche coupe
 
Sista åren gick den under namnet Continental, 421 stycken gjorda 1984-95, plus åtta stycken med turbomatat V8.

Nu hade man i och för sig viktigare saker att dryfta över eftermiddagsteet i Crewe än just Bentleys image. Hela flaggskeppet höll på att kantra och Rolls Royce gick i nån slags form av diskret likvidation 1970 och bilsidan ombildades till ett eget bolag, skiljt från huvudnäringen med flygmotorer. 1980 Köpte Vickers upp bolaget och nu började det hända grejer igen, en ny serie prestigebilar lanserades och även Bentley fick en uppsträckning. Nu återtogs profilen som "drivers car" igen, och dom fick namn också, som Mulsanne, Brooklands Turbo R, Eight, välljudande namn från fornstora dagar, och racerbanor. Med turbomatning och senare insprutning blev dom expresslok för det gasglada välbeställda klientelet, ordningen var återställd. 1991 drog RR och Bentley jämt i säljstatistiken, och idag, då de båda anrika märkena är helt separerade från varandra är Bentley bestsellern av de båda.


Tunga rallyt på genomresa

MHS intressanta evenemang Tunga Rallyt brukar passera förbi här i närheten i början av maj varje år. Det vet jag då jag i princip alltid lyckas missa det varje år...  Men denna gången tog dom ett depåstopp i stort dett tvärs över gatan, på VM trailer, tidigare känt som Härryda släp.
 
 
Mer bilder från detta trevliga arrangemang på: http://www.klassiker.nu/bildspel/tungviktare-pa-rull
 
 

Mer från skuffen

Bakluckor är ett annat kärt ämne för reklamfolket att lyfta på, ibland ryms osannolika mängder gods, eller folk under dessa, i reklamens värld.
 
Iso Grifo var kanske inte tänkt som någon packåsna dock
 
Maserati 1959, GT-vagn med bekvämt stor skuff för långresor.
 
Citroen Camargue 1972 var varken tänkt för person eller godsbefodran, utan en ren utställningsbil.
 
Vad man kan hitta i bagaget på Alfa Romeo GTV Spider
 
Fikastund i Amazon kombi
 
Barn trivdes bak i SAAB 95 och dess bakvända extrasäte
 
Jycken likaså.
 
 

game set and match med Ford

Tennis är ett populärt reklamtema att involvera automobilen i, Ford har gjort det ett flertal gånger under årens lopp.
 
Fairlane Sunliner 1956
 
Taunus 12M cabriolet 1952
 
Mustang 1973
 
Mercury Comet 1974
 
och mercury Comet 1976
 
namnet Comet dök upp först hos Mercury redan 1960, här en Comet cabriolet 1963.
 
Ford LTD II Brougham 1977
 
Mercury Monarch 1977
 
Och Mercury Grand Marquis 1986.
 
Ford Falcons ur första generationen 1960-63 fick ett långt liv, långt hemifrån för denna Falcon är från Argentina 1981. Modelln byggdes där ända fram till 1991.

Cars & planes - UK

Femtiotalet, jetåldern, utvecklingen i luften gick betydligt snabbare än på marken. Här en mycket konservativ Armstrong-Siddeley framför den ultamoderna Hawker Hunter
 
Stora Austin 1800 1968 väntar på flygvärdinnan.
 
Ford Transit som praktisk skytteltaxi på plattan. Planet som passagerarna kliver av är en Hawker Siddeley Trident.
 
Jensen Interceptor på flygklubben
 
Sportig Lotus Elan Sprint med en Piper PA24 i bakgrunden
 
MGB 1962 och ett segelplan som egendomligt nog har RAF:s markeringar.
 
Moderna Morris Marina med mycket ålderstigen Tiger Moth.
 
Mer konservativa Riley Kestrel under vingen till det futuristiska Concorde.
 
1981 presenterade Bentley sina modeller blandat med flygplan i nya broschyren, här blir Mulsanne förbiflugen av en grupp Pitts akrobatikplan.
 
Vauxhall Firenza SL 1972 i samma miljö
 
EX-E hette den här experimentbilen från MG 1985.
 

Fiat encore

Mer italienskt, mer fiat och mer damer ur reklamborschyrerna och annonserna.
 
Fiat 2100 1961
 
En lite äldre Fiat 1400B
 
Fiat 1300 1965
 
ett par i Fiat 1100
 
Och snygga 1200 Spider
 
Fiat 500 hängde med länge, denna 500R är från 1971.
 
Och en äldre 500.
 
Sjuttiotalets arvtagare till 500 blev ju den moderna 127.
 
Fiat 128 3p som hatchbacken kallades från samma decennium.
 
Trendigt 1985, Fiat Panda Bianco.
 
 

The Melin Collection - California wagons

En ny Pontiac Catalina Safari pryder uppfarten i villakvartert i SAnata Ana 1965.
 
 
Delmar Baron vid en ovanlig Dodge 880 Custom wagon 1962. Bara drygt 2000 av dessa byggdes. 880 var en underlig bastardmodell som skulel fylla gapet efter De Soto, det var en Dodge byggd på Chrysles karosser och modellen fasades ut redan 1965.
 
Ford Country Sedan i Garden Grove 1960, notera Volvo PV:n i bakgrunden.
 
Lars Melin i Santa Ana med en 1966 års Ford Country Squire, året är 1976.
 
Och några år senare, Lars med en Mercury Zephyr wagon 1981.
 
Jon Melin med sin Buick Century wagon 1973.
 
Året är 1964 och denna tvådörrars Ford Ranch wagon är då sex år gammal.
 
Pontiac Catalina Safari 1962 vid köpcentret i Anaheim, Volvo Amazon gömmer sig precis bakom.
 
Också i Anaheim, 1981, Jeep Cherokee Wagoneer
 
Brent Johansson i Santa Ana 1979 med en International Scout II
 

Moscow wagons

Mer jänkebilar på moskvas gator, kombis.
 
Lyxig Mercury Colony Park wagon från 1972 som blivit av med sina navkapslar. Antingen har ägaren själv lagt dom i säkert förvar eller också pryder dom nångon Volga i andra änden av stan...
 
En annan fullmatad stationsvagn är Dodge Royal Monaco Brougham 1975. En ovanlig kombi på två sätt, totalt byggdes bara 8000 full-size wagons i Royal seriens tre olika nivåer, dessutom är detta en av de största och tyngsta personbilar som byggts med en tomvikt på runt 2300 kilo, totalvikten landar med marginal på andra sidan tre ton.
 
Äldre moparkombi, 1963 års Plymouth Savoy från Italienska ambassaden
 
1970 års Ford Galaxie Country sedan
 
Och en annan 1970 Galaxie som... polisbil!
 
Stor Fordkombi, dessa LTD wagon var dessutom tiositsiga med extrasäten bak. Den här står på turistmässan i Moskva 1973. 
 
Chevrolet Bel Air Wagon i stramt utförande, 1974.
 
Plymouth Suburban 1973, basic wagon i snikna Fury I serien.
 
Chevrolet Impala wagon 1966.
 
En Ford 1958 Ranch wagon, fanns med både två och fyra dörrar.
 
Nästan ryskt robust var Willys Station Wagon.
 

Alternativa cortegen

Valborgsmässoafton i Göteborg är synonymt med Chalmers berömda Cortege, studentspexet som började redan 1909.  Yankee Cars körde dock en alternativ cortege från sina nya lokaler i Assmundtorp, tågade ett hundratal bilar in för Valborgscruising på stan
 
 
  
 
 

Peugeot Nomad

En Peugeot 203 ombyggd till kombi med ganska vågat snitt, den är byggd av Antem och liknar väldigt mycket Chevrolet Nomad som kom 1955. Året innan hade man visat upp desigen på en Corvette med samma namn, men denna Peugeort lär vara daterad före det, redan 1951.  Dessutom är strömlinjeformad takbox också långt före sin tid.
 
Nomad 1955, originalet, eller snarare efterföljaren.