Ett ovanligt möte på Bulltofta 1934
främmande i Lambrettafabriken 1963
En blöt dag i Båstad.
Ett skyltfönster i Berlin 1935
Ett senare exempel visades här: http://svammelsurium.blogg.se/2011/may/biltvatt.html
på en bakgata i Köpenhamn 1972
Utanför Freestone& Webb 1928
Vid Lombard street 1922
En av San Fransiscos, ja, en av världens märkligaste gator är denna sektion av Lombard Street, som med sina åtta skarpa knixar har gjort vägen ned från Russian hill till Leavenworth street farbar sedan 1922. Det fanns en väg här inan men få eller inga bilar klarade den 51 procentiga lutningen vid denna tid.
Isuzus inkognito
Elementärt och annat
Skilda epoker hos Karmann
Basker blå, redo att gå
En hektisk dag i Brooklands 1942
Främmande Fiats
Customkungens brukscustom
Nygräddade Hanomags.
Wagons USSR
Vid pumpen - Stradair
Cars & Planes - Cord & Clipper
Spoiler Alert.
Bortglömt från förr
Trehjulingarnas okrönte konung, Reliant.
Reliants historia sträcker sig ända tillbaka till 1935 och har sitt ursprung i en annan trehjuling vid namn Raleigh. När dom lade ner sin modell tog ett par ingenjörer från Raleigh över saken i egen regi. Man byggde vidare på föregångaren, ett ganska primitivt nyttofordon, i princip en liten skåpbil med mc-gaffel framtill. Denna konstruktion må sett anskrämlig ut men då den klassades som motorcykel och skattades därefter så fanns det en marknad. Man gick gradvis från en till två cylindrar och senare till en fyrcylindrig motor från Austin 1938, men då Austin i samma veva lade ner tillverkningen av densamma utvecklade man en egen istället.
1946 återupptog man tillverkningen efter kriget av samma modell som innan men nu kallad Regent. Den såg fortfarande ut som en motorcykel med skal, och kom att byggas ännu en del år framöver. 1953 presenterade man dock sin första riktiga bil, eller tja, nästan, den hade chassi bestående av trä och aluminiumkaross, och tre hjul. Men Regal som den hette kom att bli ganska framgångsrik och långlivad.
Det var inte bara i Israel man var aktiv, man var också drivande att starta biltillverkning i Turkiet, Anadol var en Reliantprodukt som lanserades 1966. Och så var man i Grekland med, Reliant Ant var ett steg tillbaka i utvecklingen med en trehjulig lastbil, inte olik italienska Piaggio, och dessa kom att byggas även på licens hos Mebea i Grekland. 1973 kom den uppsnofsade Reliant Robin, och lite efteråt en fyrhjulig modell som fick heta Kitten. Dessa två modeller kom senare att hamna i Indien där de tillverkades av Sipani under 1980-talet.
Cars & Stars - Kini
Brittiska trillingar
My generation
en ljus idé
I Salamandergrottan
Från tre till fyra till tre hjul med Morgan
Medan de flesta andra cykelbilar försvann så överlevde Morgans trehjulingar, kronan på verket var den potenta Super Sports med en jättetwin i nosen från JAP. Fartresurserna var hårresande. Effekten okänd men fullt tillräcklig för att mrs Gwenda Stewart år 1930 skulle slå ett formidabelt rekord. På racerbanan Montlhéry i Frankrike körde hon sin Morgan under en timme med en snittfart på över 160km/h! Detta torde innebära att den här lilla söta vagnen har en realistisk toppfart i registret 180-190km/h!
Då dessa klassades som motorcyklar var pris och skatt jämförelse modest, med en prislapp på under 150 pund kostade krutpaketet ungefär som en Austin Seven, mycket pulver för pengarna alltså.
Men 1936 kom man då slutligen med en "riktig" bil, det var en välbyggd sportvagn som ärvde Morgans mycket speciella framvagn från trehjulingarna, motorn var en Coventry Climaxfyra på 35 hästar. 4/4 stod för fyra hjul och fyra cylindrar. Den ursprungliga modellen moderniserades 1954 till att se ut som... en trettiotalsbil den också... Och det är i det här utförandet vi fortfarande känner Morgan, i otaliga varianter på samma grundtema som 4/4,+4,+8 och på senare år ännu fler varianter. Motortyperna har varit otaliga under åren, mest på grund av att deras tillverkare upphört, men Morgan levt vidare. HFS Morgan styrde företaget fram till sin död 1959, då sonen Peter Morgan tog över rodret. Idag är sonsonen Charles Morgan högsta hönset och detta torde vara det äldsta om inte det enda familjeföretaget i bilvärlden med internationellt rykte. En annan unik sak för Morgan är att det verkar aldrig förekommit några finansiella problem, inga konkurser, inga maktkamper, inga skandaler i princip ingenting som hotat dess existens, till skillnad från de flesta andra brittiska bilmärken. Som underrubriken på deras hemsida lakoniskt lyder "Morgan motor company, 100, not out" har man överlevt 100 år på att bygga totalt omoderna bilar på ett omodernt sätt.