Italia especial

Reklam och modebilder på temat, igen
Glada miner i en Alfa Romeo Arna
 
På utställning 1961, Alfaspecial från Pininfarina.
 
 
En annan specialare, Fiat 850 Lucciola var en fyrdörring byggd av Lombardi
 
Ascot från Bertone, byggd på Jaguar,
 
Fiat 1100 Printemps coupe från Vignale 1957
 
Kombispecial från Ghia, på en Fiat 1100
 
Abarth 2400 coupe 1961, karosseri från Ellena
 
Snygga Fiat Dino Spider i solnedgång
 
Alfa Romeo tipo 33 Stradale
 
 
Och en Fiat 1200 Vignale spider 1960.
 

Bilpionjären bakom ratten

Med startnummer fyra är denna De Dion Bouton 8HP redo för start i ett landsvägslopp 1898. Det fanns inga motorbanor så alla tävlingar gick på allmäg väg i bilens barndom, bland annan trafik, som ju dock ofta inskränkte sig till hästar, gående och en och annan cyklist.
Den lite lätt utråkade föraren är en 21-årig collegestudent vid Eton av walesisk härkomst. Han hade köpt sin första bil redan 1896 i Frankrike, en Peugeot. Medlem i både franska automobilsällskapet och grundare av det brittiska Automobile Club of Great Britain var han välmeriterad i den lilla automobilkretsen innan han hade fyllt 20. Han kom senare att lägga till fler meriter i sitt unga liv, 1903 startade han import och återförsäljning av bilar, som ett av de första i sitt slag i landet, samma år var han även med och grundade Royal Aero Club, inbiten ballongflygare som han var. 1909 köpte han sitt första flygplan och blev den förta att korsa engelska kanalen åt båda hållen vid samma tillfälle. Han var även tragiskt den första engelsmannen att omkomma i just en flygolycka, 1910, 32 år gammal. 

Men mest känd idag är nog Charles Stewart Rolls för att tillsammans med Henry Royce grundat det legendariska Rolls Royce 1904. 
 
 
 

Importbuickar

Buick Electra 1966, populär fullvuxen modell i Sverige, här kommer en till.
 
Buick Wildcat 1964 just utrullad ur containern, fyrdörrars hardtopmodellen av Wildcat var en Buicks storsäljare det här året med 33358 exemplar.
 
Buick Electra 225 Custom 1967. 
 
Femtiotalare, Trevlig Super från 1957, Buick kallade sina hardtopmodeller för "Riviera" under denna perioden
 
Och en 1958 Roadmaster Riviera
 
Betydligt nyare Buick, Le Sabre 2003. Som alltid så lastades Buick med lyx och finesser. Traction control, elektrokromatiska backspeglar, avancerat ljudsystem med satellitradio, garagedörröppnare, telefon, stöldskydd med mera.  Fortfarande med rattspak och plats för tre fram.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Under täcket 1975

Och vad gömmer sig under täcket?
 
Jo nya Jaguar XJ6, 1975.
 
 
Helt nya Xj6 1975 är i ju identisk med föregående årsmodell, och förrförra året med då den fick en liten ansiktslyftning, serie 2 modellen gjordes fram till och emd 1979.
 
 
 

Jeansbilar

Volkswagen Jeans fanns åren 1974 till 1976, trendigt, kitchigt och... slitstarkt.
 
Dansk reklam för VW jeans.
 
 
Stripes och accenter ändrades lite under perioden, den här är dock uppsnofsad som demoex, för VW-handlarna 1973.
 
1976 gjordes även jeansbubblan i Sydafrika.
 
Och 1982 återuppstod den i Mexico, kallades Jeans Bug. 1994 hittade man några överblivna rullar denim och lanserade jeans bug igen för 1995 års modell. Och en sista upplaga Jeans bug såldes år 2000.
 
AMC Gremlin levis edition
 
I AMC ingick även Jeep, och även CJ-5 kunde förses med det populära jeansoptionet 1975.
 
En mer okänd jeansbil, Chevrolet Chevette Jeans, Brasilien 1979
 
Och 1989, Renault 5 Blue Jeans
 
Även Peugeot hakade på trenden och sydde denimtyg i 205
 
Och så även spanska Seat, med Marbella Jeans 1991
 

Kombityskar

Kombibilar som egentligen inte fanns, från Tyskland
 
Opel Olympiagenerationen 1937-49 fanns som skåpbil, denna är modifierad med rutor och säten av Rometsch
 
Mercedes Benz 170VA från Lueg
 
Lueg gjorde även denna fyrdörrars servicevan.
 
Denna 170Va "woodie" är byggd av Heidemann
 
Och en Mercedes 170V från Fissore i Italien
 
Stormerca, 300A kombiwagen från Reutter
 
BMW 501 som ambulans från Binz
 
Borgward P100 begravningsbil från Pollman
 
Mercedes Benz 190 1961 som elegant ambulans från Miesen
 
Förlängd Mercedes 250 med kombikaross , separat öppningsbar bakrutaoch soltak. En påkostad lyxig kombivariant från Binz.
 
NSU Prinz kombiprototyp, byggd av Scioneri, men ngon reguljär kombi blev det av svansmotormodellen från NSU.
 
Sportkombi från 1985, Audi Quattro byggd av Artz.
 
Crayford i England byggde både kombis och cabrioleter på en hel del modeller, här står ett gäng Mercedes leveransklara.
 

Mera golfbilar

Golf och bilar i reklamen.
 
Gammalt på temat, Graham 1935.
 
Jeep Grand Cherokee 1984 med stjärnan Andy Bean
 
MGB Gt 1967
 
Ford Mustang 1974
 
Opel Monza 1978
 
Volvo PV444
 
Chevelle 1968
 
Peugeot 504 1972
 
Temat i modern tid, kommande 2015 års modell Cadillac Escalade
 
Perspektiv från Simca 1500 break
 

Rullande bar

 
Ett otänkbart fordon idag, men detta är en rullande pub. Ombord verkar det med fördel serveras Martini och detta är en slags reklambil, med fullständiga rättigheter.  Den mobila puben byggdes av Fissore på ett Fiat 614-chassi 1961.

på långresa

En fräsch Plymouth Satellite har mellanlandat på macken i Floda. Den stolta ägaren hade precis hämtat bilen i Göteborg och kör hem bilen för egen maskin, till Luleå! En sträcka på drygt 135 mil, det här är nog ett av flera tankstopp det blir på den vägen, under huven sitter ett 383" block uppstressat till 451 kubiktum med Edelbrocktoppar.

Tandgnisslarbilen

Det här är inget mindre än en mobil tandläkaremottagning, om något liknande rullat runt i Sverige är okänt, men den här är från Tyskland. För folk med tandläkarskräck kanske det mer var ett rullande skräckkabinett men idén var bra, på 20-talet hade långt ifrån alla möjlighet att ta sig från sina hembyar ens för enklare ärenden och då fanns det nytta med diverse ambulerande fordon. Karossen är byggd av Mieseni Bonn , mest kända för ambulanskarosser något som de tillverkar än idag. Chassiet kommer från Citroën.

The Melin collection - old country visited

Familjen Melin såg till att då och då ta semster i sitt gamla hemland.
 
Taxichaufför Melker Lundin i Uppsala med Ford Taunus 17M
 
Sven-Olof Karlsson heter killen i grön skjorta och han visar upp sin Opel Commodore från 1968. Året är 1971.
 
Och Signe Nord, också Enköping med sin VW.
 
Häftigaste bilen i stan, Björn Nord med Pontiac Tempest från 1965
 
Och pappa Gösta Nord med sin trotjänare, Opel Rekord 1961.
 
Lisbet Jonsson från Uppsala med en ny sportig MG 1100
 
Hans och Monika Bergström i Blackeberg med välanvänd Amazon. 
 
Släkten, Gunnar och Bertha Melin med Volkswagen dubbelhyttpickup.
 
Opel Rekord igen , ägd av Sten och anna-Greta Lundgren.
 
Ove Steen från Skärholmen med en exotisk Alfa Romeo 2600.
 
Gus Melin fick också några kort på ordningsmakten, här med en skinande ny svartvit 142.
 
Och Volkswagens användes ett tag främst för statspatrullering, här är en av Uppsalapolisens bubblor.
 
 

Fordar på ingående


En  stor och myckert ovanlig Ford, en fyrdörrars F-250 "crew cab" från 1960. Ovanligt på en sådan här tidig modell


Desto vanligare, Ford Mustang cab 1966. 
 
Lite mindre vanlig, Ford Galaxie 500 cab från 1962, byggdes ändå i 42646 exemplar.
 
Av de äldre modellera så är det just A-Ford coupéer man ser mest av, det verkar ännu mer än 80 år senare finnas ett outsinligt förråd av dessa. Just detta är en Sport coupe, med cabrioletliknande tak, även kallat "cabriolet faux" 302992 av dessa gjordes i A-Fordserien 1928-31.

Och ett par fina Galaxie 500 cabbar, dessa storfordar av de här årgångarna är inte så vanliga här, ännu. Ovan en 65:a och nedan en 67:a
 
 
Och så en Thunderbird, årgång 1960. Av de så kallade "Squarebirds" 1958-60 är denna modell man ser mest av ute, känns igen fgrämst på sina tre bakljus, de tidigare hade två.
 
 
 

Cars & Stars - Doris day

 
Antagligen den enda filmstjärna som ställt upp i en annons för en motorvält torde vara Doris Day. Det var för International Harvetser 1949 och den 27-åriga artisten från Cinncinatti var mitt upp i två karriärer, dels som skåespelerska och som sångerska. Den senare kom att vara länge, Doris Day släppte en ny skiva 2011 och var den äldsta artist någonsin som hamnat på UK top 10.

En tung leverans 1957

1957 ansåg tydligt Norwich Council i England att deras arbetsbelastning var så hög att man beställde en nymodighet, en datamaskin. Här levereras den flera ton tunga mackapären och baxas försiktigt in genom en alldeles för liten entré 1957. Datorn var byggd av Elliott, englandspionjär inom den nya datatekniken. Firman hade en god grund att stå på, då de var etablerade instrumentmakare sedan 1804. Elliott var under datorernas genombrot ledande i Europa på teknik och mjkukvara men successivt kom Elliott att absorberas av English electric under sextiotalet, som senare sögs upp av Marconi electrics. Dom i sin tur köptes upp av BAE 1999.  
 

Bortglömt från Tyskland

BMW 2000CS "hajnos" som cabriolet hade varit något.  Men bara ett enda exemplar byggdes på prov, av Karmann.
 
Karmann gjorde även en snygg Audi 90 cabriolet 1967
 
En liten nätt bil byggd hos Wendler 1952. Det här var tänkt att bli en egen modell hos Neckar som byggde Fiat på licens i en NSU-fabrik. 
 
Den här bulliga saken kallades DKW F855L men sattes inte i produktion
 
Wanderer tog fram en mindre bil 1938 som kallades W24Z, prototypen byggdes hos Reutter men någon lill-Wanderer blev aldrig av för märket ströks året efter ur katalogerna. 
 
Men innan Hitlers politruket stängde Wanderer så hann man göra en prototyp till som kallades W30 våren 1939.
 
Edmund Rumpler var flygplanskonstruktör från Österrike men verksam i Tyskland. Efter första världskriget sadlade han om till att bygga bilar som var smått okonventionella. Han var pionjär i att implementera aerodynamik på automobiler men de droppformade Rumplerbilarna blev ingen framgång. 1926 försökte han dock satsa på en vanlig bil som kallades Ru6A men itne heller den blev någon succé.
 
På femtiotalet dök det upp massor med mikrobilar.  Messerschmitt, Heinkel, Kleinschnittger är de mer kända av dom, och detta är prototypen till något som kallades Daus 1954 
Tillbaks till Karmann, och en taklös Opel Olympia 1967, gjord i ett exemplar.
 
Wankelmotorn kom, sågs och försvann i början av 70-talet. Oljekrisen 1973 dödade effektivt all vidareutveckling av den revolutionernade motorn, efter det var det i stort sett bara Mazda som hängde kvar vid konceptet. Men så sent som 1977 utvärderade Audi motorn i denna prototyp.
 
En Volkswagen som egentligen inte är tysk. Projekt BY var en kompakt bil som var snäppet mindre än den nyligen lanserade lilla Gol, i Brasilien 1980.
 

En komplicerad postgång

Beskrivningen låter nästan som taget ur en agentroman, och det var nog nästan lika dramatiskt för den fallskärmshoppare som fick fiskas upp av polisbåten i Riddafjärden 1973. Hur landninge i vatten och skjuts med polisbåt ingick i själva grundplanen verkar det inte finnas någon information om, men med sig hade han en sändning av dessa brev till Postmuseums Frimärksutställning Filex, och de verkar ju klarat sig torrskodda.
 

Sextondelar från Renault

I Renaults hemlighus pågick under många år projekt 115, som skulle bli en helt ny modern bil för massorna. Redan 1958 togs de första studierna och prototyperna fram
 
Tidigt var även Ghia inblandade för att ge lite fingervisning om framtidens former för den nya Renaulten. Nu kom slutresultatet mest att vara Philippe Charbonneaux verk, men en del Ghiainfluenser kan spåras i det färdiga resultatet, Renault 16.  
Den presenterades 1965 och hade en för sin tid en revolutionernade kaross, en hatchback, ett mellanting mellan sedan och kombi. Något sådant hade aldrig tidigare setts och 1966 blev modellen vald till årets bil.  Men det fanns en del planer på att utveckla 16 till både sedan och coupé kanske för att ta upp komkurrensen med Peugeots 304 som gjordes i dessa varianter.  Men Renault 16:s popularitet låg i sin grundform, den smarta rymliga halvkombin och som sådan kom den att byggas oförändrad ända fram till 1980.
 
Coupé från Bertone som kallades Ontario
 
Charbonneaux ritade en egen coupé som idag finns bevarad men den stannade vid prototypstadiet. Likaså gjordes en vanlig sedan på prov också.
 
 
Ett stickspår från projet 115 kom att döpas om till 118 och blev i förlängningen Renault 6, en mindre halvkombi.
 
Och en stor-16, prototyp från 1971 som senare kom att bli Renault 18
 
Den färdiga Renault 16.
 
 

Ett ovanligt besök på Croydon 1929

Flygplatsen Croydon var navet i Brittiska Imperiet och skrevs om här: croydon.html
Av de flygplanstyper som passerade på den tiden väckte nog den här störst uppmärksamhet en julidag 1929. Det är det första egentliga Sovjetiska passagerarplanet och typen var helt ny, såpass ny att den hade premiärvisats inte långt innan, den första maj på Röda Torget. Testerna påbörjades först i juni, och i juli flög Mikhail Gromow den första maskinen på en tur runtom Europa, däribland med ett stopp på Croydon. Det byggdes troligen runt 70 flygplan av den här typen som trafikerades av det tysk-ryska bolaget Deruluft, som var en föregånagre till senare Aeroflot.

Måsvingen på nytt

Mercedes 300SL är en milstolpe i historien med sina berömda måsvingedörrar. En comeback på temat var denna 300SL från 1993, men det handlade inte om något som var tänkt att sättas i produktion utan var istället en specialare från Karmann.
 

Elbil som strömmat in

Spänningpå vägen,  få sladd och slå en volt, mot strömmen... i princip alla elbilsskämt och klyschor är sådär 100 år gamla vid det här laget, från tidpunkten då elbilen började förlora loppet mot andra drivkällor och tynade bort. 
Denna äldre generation av elbilar väcker förundran idag, för man tror i många fall att det är ny sensationell uppfinning som skall rädda världen, igen... Men så är itne fallet. Eldrivna fordon började dyka upp redan på 1890-talet. Och dess prestanda och aktionsradie var inte långt efter dagens generation av desamma.
 
I Sverige var dom dock aldrig särskilt vanliga, och sällan ser man dom importeras, men denna Detroit Electric från 1919 kom in i februari.
 
Det fanns fyra större elbilstillverkare i USA för drygt 100 år sedan, Baker, Detroit Electric, Ohio och Rauch&Lang. Trligen byggde dom på samma licens för de såg närmast identiska ut. Baker var först ut 1899 med detta concept, och Detroit Electric var sist av avsluta sviten.  De byggde på samma grund ända fram till 1938 dock i mycket få antal de sista decenniet.
 
 
Principen är densamma som moderna elbilar, chassit består att ett stort batteripack, inredningen och komforten får dock ges bättre betyg på denna förlaga, ombonat som ett litet finrum med högt i tak. Passagerarna sitter med ryggen mot vindrutan och styrning sker med rorkult, en "tiller"
Sikten är mycket god, rutorna är välvda, nånting som var extremt ovanligt på en kaross då.
 
Den närmast droskliknande karossen hade blivit omodern rätt tidigt ändå fortsatte man med dne länge. För de kudner som ville ha en mer "modern" look på sin elbil gick det att få försänkt tak... Mot slutet av 1920-talet när produktionen hos Detroit Electric mest var på beställninsbas moderniserade man den även med front och akter från nyare bilar, de sista fick en facelift med Dodgedelar...
 
 
 

En gång i slutet av åttiotalet

När Comvik, Hotline, Storno och.. tja det var ungefär det som gick att välja på om man ville ha mobil telefoni, och nätet hette NMT med fläckvis täckning över landet.
 
 

Sista svärmorsluckan

 
Triumph 1800 roadster togs fram i all hast under slutet av krigstiden för att ta upp den förmodade konkurrensen med Jaguar. Triumph hade just köpts upp av Standard, som tidiagre hade försett just Jaguar med motorer och då kom det en idé att man själva kunde bygga en sportig bil på sina komponenter.  Karossen gjordes i aluminium och ramen var gjord av stålrör, motorn var Standards beprövade 1½-litare som masserades upp till 1,8 liter. Det var en redig mix av gammalt och nytt som presenterades 1946, mest gammalt...
 
 
Mottagandet blev ljummet ”more Toadster than roadster” var ett omdöme som hördes. Den hade ett par egenheter, som till exempel tre vindrutetorkare, bilen var bred nog att husera tre personer fram, och två till bak i en svärmorslucka. Det var sista gången denna företeelse sågs på en ny bil. Den lilla 1,8 litersmotorn förstorades efter ett tag till två liter,men det räckte inte riktigt för att Triumph skulle hänga med, och någon värdig Jaguarkonkurrent blev den aldrig. 1948 presenterade ju Jaguar sin XK120 med sin egna formidabla XK-motor och med den stakades framtiden för denna typen av öppna bilar, utan svärmorslucka.
 
Inte bara svärmorslucka, tre torkare hade den också.

Triumph 1800/2000 lades ner 1949 i vågsvallet efter Jaguar XK120, efter 4501 byggda exemplar.
 

Den ser lite grann ut som en karikatyr, oproportionerlig med sina svulstiga skärmar, stora lampor och små dörrar. Men den har sin charm i detta och mest känd är bilen genom serien Bergerac, där John Nettles jagade bovar runt Jersey med en sådan här.


Hybridbussen 1907

Hybridfordon börjar bli alltmer vanliga idag, men utvecklingen stäcker sig långt tillbaka, mer än hundra år tillbaka.  Den här bussen som nästan ser ut som den är byggd på ett lokchassi kommer från Belgiska Pipe. Den har en bensin-elektrisk hybridmotor och daterar sig från 1907. Karossen är byggd av Labourdette i Frankrike.

Exportrariteter

 
1942 års modeller från Amerika är sällsynta, de gjordes ju bara ett par månader innan i princip all industri ställdes om till krigsproduktion. Exportern blev av förklarliga skäl också närmast obefintlig, halva världen hade dragits in i brinnande krig och i haven lurade främst tyska ubåtar.  Men en del 42:or gick ändå utomlands fast troligen i mycket begränsat antal. Dessa annonser är från Argentina för Packard 1942. Dit gick ju någorlunda säkera att skeppa bilar, landvägen.