En septemberdag på Landvetter flygplats 1978

Det var inte helt lätt att ta sig in i Volvo XD-1,  men föraren klagar nog inte för det är även han som har byggt bilen.  Det är till stora delar en Volvo 343, men försedd med en mer slimmad glasfiberkaross, specialfälgar och högfartsdäck. Under huven såg det inte heller ut som en vanlig 343 för där satt en femcylindrig Volkswagendiesel med turbo som var uppskrämd till närmare 200 hästkrafter. Det är tidigt en morgon den första september 1978 och platsen är den då relativt nyöppnade Landvetter Flygplats.  Det gällde rekordkörning 1000 meter med flygande start. Svenskt rekord blev det också i klassen dieseldrivna bilar med överladdning. 209,18 km/h körde Carl-Magnus Skogh med XD-1 och det rekordet står sig än idag. Carl-Magnus hade en lång karriär som tävlingsförare bakom sig hos både Volvo och Saab, och fyllde 90 år här i december.

Franskt på stranden

Baddags med hästar och Citroën SM 1972
 
1982 och posering på stranden med nya Citroën BX
 
Sitt vackert!  Matte kör en vacker Simca Aronde Grand Large, 1958
 
Strandbil på riktigt, Renault 4CV Beach car. Mer känd är Fiatvarianten Jolly som gjordes av Ghia, men även 50 stycken Renault 4CV Jollifierades. En hel del av dessa hamnade på Hawaii. 
 
På badtur med 2CV
 
Poserig i kvällsolen med 2CV
 
Citroën AMI8
 
Vid dammen med Peugeot 204 cab.
 
Peugeot 404 cabrio i väntan på tidvattnet.
 
Peugeot 504 cabrio
 
Matra Laser vid viken, specialre från Michelotti.
 

Streets of Moscow - wagons

1959, en Ford Country sedan och en rad spårvagnar.  Till vänster i bild skymtas en Ford av 1958 års modell. 
 
Ford Country sedan 1961 som ser lite ruffig ut. 
 
Chevrolet Parkwood 1961, fortfarande med amerikanska plåtar kanske i väntan på diplomatskyltar.
 
En mycket ovanlig kombi som hittat till Sovjet, Mercury Villager byggdes i blott 3880 exemplar 1966. 
 
En snikmodell, "plain Jane" som dom kallas, sparsamt med krom och utrustning, svarta däck och små kapslar. 9690 sådana här Plymouth Fury I wagons gjordes 1966 och denna tillhörde Ungerska ambassaden i Moskva. Så gjorde troligen även Skodan i bakgrunden.
 
En Stor och rymlig Chevrolet Beil Air wagon 1967,  denna var privatägd och tillhörde ingen mindre än testpiloten Vladimir Sergejivich Iljushin, även som till flygplanskonstruktören Sergei Iljushin.
 
Mercury Colony Park var bland de största kombibilarna man kunde köpa 1969
 
Buick Estate wagon 1979
 
Lite mer modest Dodge Aspen wagon 1977,  tillhörande amerikanska ambassaden.
 
Dodge Aspen 1980

Rochdale på villovägar.

Rochdale Olympic var en kit car, som även kunde fås färdigbyggd. Första Olympicbilarna gjordes 1960 och 1967 kom "phase II" med lite förbättringar och Fordmotor, originalets Riley 1½litre´började antagligen ta slut.  De sista åren sjönk efterfrågan och bara 150 phase II Olympias såldes. Men ändå försökte en firma lansera den då ganska ålderstigna modellen i USA 1970. Om det blev någon amerikansk produktion av Rochdale är oklart. 

Ordning återupprättad

En rätt välkänd bild av tidiga rara Volkswagen roadsters, byggda av Hebmüller.  Det här var en sändning som var avsedd att skickas till Schweiz, och totalt kom man bara att göra 696 stycken av dessa tvåsitsiga VW-roadster då fabriken brann ned i juli 1949.  Hur många av dom finns kvar idag då? Exakt antal är okänt men häromåret samlade entusiaster ihop ett gäng, och återskapade originalfotot, vid Hebmüllers gamla fabriksanläggning i Wuppertal. 
 
 

Cars & Stars - Rolls-Royce trio

Tre artister som gillade och körde Rolls-Royce, här poserar Tom Jones till vänster på en Silver Cloud III Park Ward, modellen som allmänt kallas "chinese eye". I mitten Gordon Mills på en Silver Shadow cabriolet, namnet Corniche kom först 1971 för att skilja coupéerna och cabriolerna från den vanliga SIlver Shadow. Längst bak i trion, Engelbert Humperdinck med en enorm Phantom VI limousine.
 

Modernare importer

Inte bara klassiska 50 och 60-talare  importeras från USA, en del nyare fordon droppar in med.
 
BMW 650i cabriolet årgång 2007, priserna faller fortare på bilar därborta vilket kan göra det lönsamt att ta hem sådana här modeller.
 
Audi A4 cabriolet ser man inte så ofta i vårt land, känns som att det är nog en lika ovanlig bil USA.
 
Lamborghini Gallardo, flyttgodsimport från Dubai, och enligt ägaren en busbil. 
 Han har redan busat till den med att bygga om den till ren bakhjulsdrift, byggt en förstärkt växellåda och det skall i större och fler turbosaggregat i den...   Busbygge i den högre skolan alltså. Men är man dels flygtekniker och driver trimfirman http://www.bjprace.se/ vid sidan om vet man vad man gör.
 
En annan flyttgodsbil, stor svart Bentley Continental Flying Spur men från lite oväntat håll...
 
Den kommer nämligen från Vietnam!
 
En Volvo C30 Polestar som bär spår av hårt användande... 
 
Och sist en exportbil, när såg ni en Renault Scenic RX4 sist? Nu är det en mindre i landet då denna gått iväg till Afrika.
 

Italienska specialare

Mer ur den outsinliga källan av vackra italienska bilar i damsällskap,  här lite drömbilar, studier och concept.
 
Extrema Ferrari Modulo, Pininfarina 1970
 
Samtida Statos från Berone
 
Autobianchi A112 Giovani, Pininfarina 1973
 
Fiat 128 Pulsar från Michelotti
 
Maserati Medici, Maserati 1974
 
Tundra 1979, Bertonedesign för Volvo
 
Alfa Romeo Caimano, Ital Design 1971
 
Bertone Runabout 1969
 
Bertone Birusa 2003, baserad på BMW Z8
 
Bertone Shake, kom med buggytrenden 1970
 

Tungviktsprototyper

Bussar var från början byggda på lastbilschassin, som i begynnelsen var både primitva och rudimitära. Men 1921 revolutionerade Fageol det hela med sin Safety coach.  Ett lågbyggt chassi, plats för 22 passagerare med bra komfort och en totalhöjd ungefär som dåtidens personbilar.  Under 1920-talet byggdes drygt 2500 sådana här safety coach, av dom har fem överlevt till idag.
 
En massiv dragare från AEC gjord för tuffa tag 1934 . Den driver på åtta av de 24 hjulen, men efterfrågan på sådana här extremt stora lastbilar var mycket begränsad vid denna tid.
 
En annorlunda och modernt formgiven buss från Sovjet, som i de flesta fall med prototyper därifrån är det en prototyp från NAMI. LK-3 kallades den och är daterad från 1934.
 
1936 byggde General motors en liten upplaga av dessa specialfordon för sin "parade of progress" en turnerade utställning.  Dessa strömlinjeformade skapelser var föregångare till Futurlinerbussarna som kom1940. Ingen av denna tidigare modell har överlevt idag.
 
White dream coach var ett concept, en "dream bus" från 1936. Liksom den tidigare Fageol safety coach var den extremt lågbyggd med modern form av ingen mindre än Alex de Sakhnoffsky, som tidigare arbetat för Duesenberg. Så här skulel man åka kollektivt i framtiden 1950 enligt sloganen. Dream coach hade luftkonitionering som standard och en tolvcylindrig boxermotor gjore att man kunde bygga en buss med lågt golv. 
Diamond T var kända för robusta fordon främst för militären, 1946 försökte man sig på nånting som skulle likna en personbil. Två olika bilar byggdes på deras model 80 pickupchassi, vilket är anledningen till att de kan te sig något klumpiga.
Diamond T:s andra variant fick något som för den tiden var mycket ovanligt, en välvd vindruta.
 
Lancias lastbilar är inte så kända på våra breddgrader, men mellan 1915 och fram till 1980 hade man en division för tunga kommersiella fordon. Denna extrema prototyp är baserad på modellen Esatau från början av 60-talet och för designen stod Vignale. 
 
 
 
 
 
 
 

För Korea 1974

 
En avancerad stilstudie från Ital Design visas upp 1974, för ett lite ovanligt märke.  Då hade nästan ingen hört talats om Hyundai häromkring, men i Asien var dom redan ett stort bolag med divisioner i flera asiatiska länder. Bilbranschen gav man sig in på medatt licenstillverka Ford Cortinor i slutet av sextiotalet men för att till slut bygga sin "egen" bil vände man sig till Leyland. 
 
Som "teaser" gjorde Ital Design den här snygga studien, den riktiga Hyundai Pony som hade premiär året efter behöll till viss del kantigheten och dubbla stråkastare, men i stort sett inte mycket mer. Pony presenterades 1975, och under Ital designs skal gömde sig lite blandade delar från Morris och Mitsubushi.
 
 
 
 
 
 
 

Annorlunda från importfronten

Inte bara bilar från Amerika, utan även en del annat gods passerar in och ut genom Nordtrafiks terminal.
Motorcyklar till exempel, här en sällsynt Rudge från 1923
 
Och en Moto Guzzi från 1939
 
Triumph Tiger 750
 
Coca-Colaautomat från 1957
 
Och vad är det här för rostig grunka då? Jo, ett gengasaggregat!  Som skall skeppas från Sverige till USA, närmare bestämt skall den till Jay Lenos garage.
 
Två stycken äldre men fungerande kylskåp är på väg mot någonstans i Afrika.  Dessa kylskåp har även en viss proveniens då de kommer från Uno Ranch residens på Skyttegatan.
 
 
 

Dagens julhälsning

Kommer från Danmark, en julesång med Kim Larsen från 1977
 

Dagens julhälsning

kommer från https://www.flightradar24.com som de här dagarna håller koll på var tomten befinner sig någonstans.

Dagens julhälsning

Houston, Texas nånstans i slutet av 20-talet. Mycket konstsnö får man förmpoda har gått åt för att skapa julstämning hos denna Packardförsäljare.

Dagens julhälsning

Ford Rutunda julen 1955.  Vid den enorma granen skymtar vi nya Ford och Mercury av 1956 års modell.  Rotundan i Dearborn uppfördes 1933 och förstördes i en brand 1962.
 
 

RSS 2.0