en tisdagkväll i Borås

Jag brukar på sommaren besöka våra måndagsträffar på Nääs, samt onsdagsträffarna vid maritima centrumet i Göteborg, men ibland tar jag mig lite utsocknes med, som till stora torget i Borås på tisdagarna.

Det dök upp en rätt trevlig blandning av fordon i duggregnet, från T-Ford anno 1923, Rolls Royce SIlver Cloud, en drös med PV, Amazoner och gamla Saabar, och lite annat gott och blandat.

Jag brukar inte ha tillfälle att komma upp så värst ofta, men det hindrar inteatt folk känner igen mig, det beror på följande som utspelade sig våren 2000 där med en Datsun 280Z. På väg dit genom stan så small det till i motorn och varvräknaren störtdök, det gick inte att köra den över 1500 varv... viss panik utbryter, då jag dels är en bra bithemifrån, och kör en bil som det finns en handfull av i hela Europa.

Jag linkar in till torget med den och parkerar, öppnar huven och kliar mig i huvudet, fler gör mig sällskap och ställer sig och kliar sig i huvudet. Jag får pratat runt bland dom andra lite och lånat ihop ett gäng verktyg och sätter igång och börjar öppna motorn på plats, mitt på torget. Av med först ventilkåpa, konstaterar att en ventillyftare rör sig dit den inte borde kunna göra det. Kliar mig i huvudet ännu mer, och blir tvungen att ta av hela bryggan lyftarna sitter på, och även ut med kamaxeln. Konstaterar att en chims som skall hålla lyftaren i styr saknas, hittar chimset som dessbättre inte hunnit rymma så långt, och får petat tillbaks det, och sen ihop med toppen.

Detta får jag höra om än idag när jag dyker upp där, det var jag som stod och plocka isär och reparerade motorn mitt på torget, ja.


image1137

Volvo P1900, var en parentes, som egentligen hette Volvo Sport, namnet  P1900 är en "efterkonstruktion" 
Den presenterades 1955 och kom att byggas med glasfiberkaross, vilket var ett helt nytt material för tiden. 
materialet ställde till en del problem, gjutningarna gav dels usel passform, och bilarna sprack... efter bara 67 stycken byggda drogs proppen ur för Volvos första sportbil. 

Läckert mörkgrön metallic Cadillac från 1960 parkerad framför skyltfönstren.


Trots lätt duggregn blev det fort trångt på torget.




Roligaste ekipage, liten men väldigt gul Messerschmitt KR250 med en liten minitayrsläpvagn.

  

Kommentarer
Postat av: Christopher

Coolt... Det bor nog en liten Boråsraggare i oss alla :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback