En fuktig tisdag i Borås (-kappbloggning: maj-07)

Tisdagkvällar är det vanligt träff och gemyt med fordon på stora torget mitt i Borås, välarrangerat av Sjuhärads motorveteraner. Mendan Nääs drar till sig en majoritet amerikanska bilar så är förhållandet det omvända i Borås, mest europeiska folkbilar från förr, vilket också är trevligt och charmigt.

Inrullandes på blöta gatstenar, Volvo 1800ES, den kitchiga sportkombin, och en tidigare 1800S, som nämnts i  tidigare inlägg så hette dessa faktiskt inte P1800.  
image704 image705
Och lite tungviktare på plats med, Reo Speedwagon från 1947, häftigt namn på en lasttbil,  som senare även kom att ge namn åt en popgrupp
http://en.wikipedia.org/wiki/Reo_Speedwagon.
Och en Volvo-buss från 1954 till höger.
image706 image707

En del amerikanskt dök ju givetvis upp, och skall man välja dagens bil så får det allt bli den här, Chevrolet Corvair av den första årsmodellen 1960. 

image708

En märklig modell lanserad i den då nya compact-klassen, oortodox med luftkyld svansmotor, en boxersexa på 80 moderata hästkrafter, självbäranade kaross med hög markerad midja, som lite elakt brukar  kallas tvålkoppsdesign. Dock kom denna design att följas under sextiotalet av flertalet europeiska tillverkare såsom Fiat, NSU, Opel och BMW.  Just denna Corvair är en orörd originalbil i 700-serien, svensksåld och faktiskt tillverkad av GM:s sammansättningsfabrik i Danmark.
Premiäråret 1960 byggdes ungefär en kvarts miljon Corvairer, hela 139000 som denna fyrdörrarsbil ovan, men stabilitetsproblem skapade kritik. .  
Även en uppmärksammad och segsliten rättsprocess pådriven av juristen Ralph Nader som till och med skrev en bok för att smutskasta Corvairen gjorde att den dalade i popularitet. En nykonstruerad bakvagn som fick bukt med problemen hjälpte föga. Trots vikade siffror så hölls Corvairen kvar i sortimentet ända tills 1970. 
 


Kommentarer
Postat av: svensson

Bilfolk ska alltid försvara Corvairen och smutskasta Nader...

Men medge att svansmotorbilar är en död idé. Det är f-n inte lättare att köra en bil med motorn bak.

Volkswagen har övergett idén. Tatra är död. Och Porsche, har inte de också övergett den?

Postat av: Mårten

Porsche håller kvar vid det... men annars, tja det var en dead end, helt klart.

2008-04-11 @ 22:03:35
URL: http://svammelsurium.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback