En solig onsdagkväll på kajen (-kappbloggning: juli-07)
Onsdag vid maritiman igen, gäller att passa på de få dagar solen visar sig, och solen lockade ner rätt många fordon till fikaträffen. av de mesty skilda slag. Inte alltid de pråligaste som är de mest intressanta.
Som en Wartburg från det forna DDR,här i kombiutförande från 1987, fortfarande med trecylindrig tvåtaktare, som borgade för sävliga prestanda. Fast i östtysklands trafikmiljö räckte det väl till för att köra om Trabanter, det fanns inte så mycket annat på vägarna. Volvos udda lyxcoupé från bertone , också den från 1987.
Buick Electra från 1968 i läcker krämig färg, och en Oldsmobile som inte är en Cutlass utan en F-85, basmodellen till den mer kända Cutlass, En 1966 års De Luxe sedan, sällan sedd modell då den lyxigare Cutlass alltid varit med eftertraktad
Två generationers Plymouth, den legendariska Cuda från 1970 och det vildaste som byggts för allmänheten, Prowler. Svårt att tro att Plymouth drogs med tråk-stämpel i alla år när man ändå byggde dom här vilda modellerna. Prowler visades som conceptbil redan 1993, och få trodde väl då att en sån skapelse skulle kunna sättas i produktion, men det gjorde dom.. 1997 började den säljas, men när Plymouth som märke gick i graven 2000, så fortsatte Prowlern att säljas som en Chrysler de två sista åren. Totalt byggdes det ungefär 11000 Prowlers. Inte mycket med tanke på att Cuda/Barracuda-modellen byggdes in över 55000 exemplar premiäråret 1970.
Som en Wartburg från det forna DDR,här i kombiutförande från 1987, fortfarande med trecylindrig tvåtaktare, som borgade för sävliga prestanda. Fast i östtysklands trafikmiljö räckte det väl till för att köra om Trabanter, det fanns inte så mycket annat på vägarna. Volvos udda lyxcoupé från bertone , också den från 1987.
Buick Electra från 1968 i läcker krämig färg, och en Oldsmobile som inte är en Cutlass utan en F-85, basmodellen till den mer kända Cutlass, En 1966 års De Luxe sedan, sällan sedd modell då den lyxigare Cutlass alltid varit med eftertraktad
Två generationers Plymouth, den legendariska Cuda från 1970 och det vildaste som byggts för allmänheten, Prowler. Svårt att tro att Plymouth drogs med tråk-stämpel i alla år när man ändå byggde dom här vilda modellerna. Prowler visades som conceptbil redan 1993, och få trodde väl då att en sån skapelse skulle kunna sättas i produktion, men det gjorde dom.. 1997 började den säljas, men när Plymouth som märke gick i graven 2000, så fortsatte Prowlern att säljas som en Chrysler de två sista åren. Totalt byggdes det ungefär 11000 Prowlers. Inte mycket med tanke på att Cuda/Barracuda-modellen byggdes in över 55000 exemplar premiäråret 1970.
Kommentarer
Postat av: Ms Chevelle
Har aldrig sett en Prowler tidigare, ingen vacker bil måste jag säga...
Postat av: Mårten
Du kan ta Wartburgen istället då :)
Postat av: Ms Chevelle
haha.. du tycker det ;D
Trackback