En trevlig kväll på Gräfsnäs (-kappbloggning: aug-07)

Veckoträffar igen, detta år halvvägs in på säsongen gavs det klartecken för ytterligare en veckoträff, denna gång vid Gräfsnäs slottsruin som ligger ovanför Alingsås på väg mot Nossebro. Lite i utkanten för min aktionstradie för en vanlig vardagkväll, men visade sig väl värt mödan att åka dit. Fantastiskt fin miljö, välorganiserat, och smockfullt med bilar. Helt otroligt, det var nog mer bilar där en vanlig torsdag än första gången det hölls Tjolöholm Classic Show. 220-250 fordon fyllde gamla borggården , parken och till slut fick fordon parkeras nere vid sjön, lekplatserna och där det hellt enkelt fanns plats över.

Chrysler New Yorker från 1968 framför ruinen, och en härligt gräddfärgad Cadillac fråm 1953.
image1160 image1162
image1163 image1164
Även smått och gott på Gräfsnäs, Fiat 500 var Italiens bestsäljare genom tiderna, till vänster som ovanlig skåpbil från 1947 dessa varuvagnar fick slita hårt från första dan på jobbet, och att nån sparats till eftervärden beror enbart på lyckliga omständigheter, den andra 500:an är från 1955.

Två fina japaner Toyota Crown från 1970 ser man väldigt sällan, och en stor Chrysler new Yorker från 1965
image1165 image1167
image1168 image1169
Dom första SAAB-bilarna var alltid gröna, och saknade bagagelucka, prylar fick man stuva in genom baksätet. Tvåcylindrig tvåtaktsmotor på 25 hästar gav mer oväsen än fart. Samtidigt i USA, alltså 1952 byggde man hos Studebaker denna vackra coupe med det komplicerade namnet Commander State Starliner coupe. Med V8 på 125 hästkrafter.

Och den mest sällsynta SAAB:en, Sonett typ 1, bara sex stycken sådana här sportvagnar byggdes, mycket av konstruktionen togs från flygindustrin, monocoque-chassie i dural-aluminum, glasfiberkaross och övrigt avanverat, dock fortfarande med tvåtakatsmotor.
image1170

Nere mot sjökanten hamnade en hel del bilar när resten av slottsparken var full, Pontiac Bonneville från 1966 till vänster och en stor Buick Roadmaster från 1951 rullar in och letar efter plats.
image1171 image1172
image1173 image1174
Excalibur har blivit sinnebilden för "retro-cars" desgnförebilden var 20-talets Mercedes SSK, och Excalibur skapades i mitten på sextiotalet av bland annat Brooke Stevens och Sherwood Egbert från Studebaker. Detta är en väldigt tidig och sällsynt Excalibur SS från 1966. Den vita coupén däremot misstas ofta för en Excalibur, men är en CMC Tiffany från 1986.

Ringa hem? Inga problem när man har en hel Televerks Duett full med telefoner!
Läcker röd liten brandförsvarsbil från 1933, ebn Chevrolet ½ton truck  
image1175 image1176
image1177 image1178
Femtiotals folkhemsbilar Opel Rekord och SAAB 92 från 1955. Och en slottspadda, DS Pallas från 1973 i ljust sommargrönt.


Och detta var verklgien en härlig sensommarkväll på Gräfsnäs, närmast en underbart turkos Chevrolet Bel Air Impala från 1958
image1179

Kommentarer
Postat av: Ms Chevelle

Vilka rarieter :D Härligt sommarkväll för en bilshow!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback