Säsongsavslutning på kajen (-kappbloggning: aug-07)

Slute av augusti och dags för den sista träffen på maritiman för säsongen , otroligt nog så var vädret just denna kväll fenomenalt bra och uppslutningen var stor, alla kommer ju säkert för en gratis kopp kaffe ombord på färjan Dan Broström?

Hursom helst är det också ett trevligt initiativ att bjuda oss på fika från Maritimans sida, känns mycket uppskattat.

Två riktigt sällsynta ekipage, 1967 års Chevrolet camaro cabriolet i pace car-utförande, en serie på 100 exemplar byggdes för allmänheten, den röda är en Plymouth Barracuda 340 från 1971, inte lika sällsynt men det lär bara finnas tre med 340 motorn i Sverige, då alla hellre verkar fokusera på Cuda/Barracuda av årsmodellen innan.
image1197 image1198
image1199 image1201
Studebaker Commader från 1964, en uppiffad Lark, troligtvis Kanadabyggd då man från den 1:a januari 1964 fortsatet all tillverkning av modellerna där fram til the bitter end 1966. Och från en helt annan del av världen en vacker röd Jaguar XK150 coupe , 1958 års modell.

Och lite italienskt på kajen Alfa romeo Spider och Ferrari 246 Dino från sjuttiotalets början, nåt annat än rött tänkbart för dessa bilar?
image1202 image1203
image1204 image1205
Och i Sverige presterade man vid samma tidpunkt detta... SAAB Sonett i plast med inlånad V4 från en Ford Taunus, äuhm. Till höger en kul sak från formnaöst, den ökända Trabant 601. Visst är det kul med denna variation vi har på onsdagarna.

Den underbara Mercury cabben från 1941 har presenterats innan i bloggen och likaså den otroliga Simcan från 1969 som bara har lite över 750 mil på mätaren (
http://simca-ur-cirkulation.html) Men dom tål att visas igen.
image1206 image1207
image1208 image1209
Den olivgröna tourern är inte så lätt att identifiera, det rör sig om en Whippet från 1929, Whippet lanserades av Overland som ett lågprismärke. Ingen av dessa två märken är idag speciellt hågkomna, men moderbolaget till båda hette Willys som är mer bekant. Och ingen onsdag utan paddbesök, som här en svart DS23 Pallas från 1974.

Kommentarer
Postat av: Juhani

Hej Mårten,,

Jodå ,,det fanns andra färger än röd på Alfan. Hade själv e 72a Spider 1300 i en blå kulör. Motorn var förvisso bytt till en större 1750 med dubbla dellorto 45or. Trevlig bil att "Piska" kurviga vägar i Norge med. Den såldes dessutom till Norge av mej. Ångrar det idag.

Hälsningar från "Gripplund",,

PS.
Skickar en bild av Alfan via E-Post till dej,,strax efter bilden togs så körde vi till Karlstad för att möta köparen spm kom med tåg från Elverum (norr om Oslo).
DS.

Postat av: Mårten

Aaah, jo, det rullade också en fin svart sån förr i stan med, men kommer det från italien och är tre äpplen högt så skall de va rött :)

2008-04-30 @ 23:15:42
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: Juhani/

Hahahahaa,,Jo det brukar vara så. Min var vit då den kom till Sverige med en hitflyttande Italienare. Han bytte sedemera in den mot en nyare på en bilfirma,, och killen jag köpte den av hade tre stycken Alfa Romeos,,och en skulle avyttras. Det blev "Sidern". Han lackade om det TVÅ gånger,,,första gången blev han inte nöjd med nyansen på den första blåa han lackade. ?? Så han gjorde om hela jobbet !!

"Keep on rolling"


MvH
"Gripplund"


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback