Slussträff i Trollhättan

 

På vägen hem så planerade jag att besöka trollhättans onsdagsträff vid slussarna, en träff jag hört mycket gott om men inte hunnit iväg på nån gång, nu skulle det äntligen bli av att få se detta själv iallfall. Slussområdet är ganska omfattande i Trollhättan, och hela nedre delen fylldes snabbt med fordon, och populariteten gick inte att ta miste på, redan vid halvsju fick fordon lotsas förbi och upp på andra parkeringar. Senare fick flertalet även parkera på platser hundratals meter bort, för det blev snabbt trångt denna soliga onsdagskväll.


Faktiskt lite för trångt, området är inte helt idealiskt för parkering, fickor och prång fylldes med bilar, gräsplaner, kullar slänter likaså, kort sagt väldigt rörigt, och tidvis en otrolig trängsel. Jag fick så vacker se min bil bli inparkerad i ett hörne på en gräsplätt utan möjlighet att ta mig ut på flera timmar...  


Men det gjorde ju inte så mycket för det fanns mycket att kika på, och vid sidan om det så är vyn bitvis storslagen i det gamla slussarna.



 

Oldsmobile cabriolet från 1949, detta år med helt ny kaross kalldes dom "Futuramic Oldsmobile" ,
Bland de äldre vagnarna som rullade in syntes denna Chevrolet tourer från 1925, alltså en  likadan som visats i inlägg innan från Skillingmark, en sådan som köptes ny av morfarsfar.
 

 

Såpass här gamla Volvobilar är oerhört ovanligt att se ute i det fria, "Jakob" från 1927 sägs vara den äldsta kända Volvon, modellen från 1927 hette ÖV4 och inte Jakob som den felaktigt kallas ibland, en av prototyperna bar dock det namnet. Nästa Volvo är en TR704 från 1937, TR stod för Trafikbil och dessa fick oftast tjänstgöra som taxi eller skolskjutsar. 530 TR704:or byggdes 1935-37.


Cadillacs, återigen en 56:a, vackert Pearl white, och en pampig cabriolet från 1941.
Philippe från Lödöse glider förbi med sin fina Eldorado 53:a som inte fick plats inne på området, och ytterligare en cabriolet, denna från 1957, en Cadillac-årgång som verkar blivit lite styvmoderligt behandlad mellan de omåttligt populära 56:orna och 58:orna.


   

en av de mest intressanta fordonen som rullade in var denna Panhard Dyna Z1, vad som var remarkabelt med Dyna Z1 som presenterades 1954 var att hela bilen var byggd helt i aluminium, självbärande kaross, motor, fälgar stötfångare, lister och den egensinniga futuristiska instrumentbrädan var gjort i aluminium. Nästan 50 år innan Audi återuppfann helaluminiumbilen med sin S8.
 


Mer udda skapelser, fast byggda i plast. När vi är i Trollhättan så måste vi visa en SAAB eller hur?
EN Saab Sonett, eller vänta nu, av de sex byggd finns bara två i privat ägo, och definitivt ingen pippigul, nej detta är en faktiskt en väldigt välgjord replika av ur-Sonetten som presenterades 1956. Även så dök det upp en ovanlig Panther Kallista. Brittisk retro-bil denna från 1985.

 
 

Och givetvis de obligatoriska Morganbilarna på plats med.


En annan särling, den nya Morgan Aero Eight, deras första nya modell på flera decennier, men givetvis har man behållit dom traditionella modellerna i programmet än idag.




Märken som inte finns längre, en stor och grann Studebaker Commander tourer från 1938 då art-deco stilen regerade Till höger en engelsk Alvis TA21 saloon anno 1951 på brittiskt manér i mer återhållsam elegans.. Studebaker försvann efter 1966 och Alvis året efter.
 

 

Rover som inte kom in utan fick parkera utanför, denna modell P5 var en sedan som egendomligt nog kallades coupé.

Alfa Romeo 2000 Spider som lyckades tränga sig in,ovanlig modell från 1960. Dock fanns det två stycken sådana representerade i Trollhättan denna onsdag

Vid infarten, magnifik Buick Roadmaster från 1958, en som lyckades kläma sig in, ett av problemet vid slussarna är just att husera fordon som är snäppen större än Volvo PV...


Uppskattningsvis över 250 bilar denna soliga onsdag vid slussarna, många fick inte ens plats. Det är klart att det blir trångt, och det var väl inte heller meningen att dessa små veckoträffar skulle bli så stora och oerhört populära som de blivit.


Kommentarer
Postat av: RonnyBGoode

Kul att du är tillbaka Mårten! Som vanligt läckra bilar och intressanta inlägg. Hoppas bredbandet funkar framöver. Rock on!

Postat av: Mårten

tackar tackar :) har fem intensiva veckor å skriva ikapp nu...

2008-08-15 @ 23:10:42
URL: http://svammelsurium.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback