Torsdagskalabalik på Gräfsnäs.
Under 2007 fick Alingsås motorveteraner äntligen tillstånd att arrangera veckoträffar i den vackra parken och omgivningarna runt Gräfsnäs slottsruin. http://grafsnas-07.html varannan torsdag, succé från första träffen.
Nu har jag en lite väl lång bit dit för en vanlig vardagkväll, men det är väl värt det, och tog mig dit åtminstonde en torsdag. Kom dit en stund innan 18:00 och möttes av dubbla köer som väntade på att få komma in.
Aldrig varit med om liknande på en vanlig vardagsträff, 18:00 öppnade grindarna, och runt halvsju fick folk parkera utanför, då ungefär 200 bilar och en hel del motorcyklar redan sluppit in i parken. Otroligt.
Engelska folkbilar i ena hörnan, tidigt trettiotal i form av en blå Austin Seven och konkurrenten Morris Eight, och i andra hörnet folkbilar från öst, två Trabanter brevid varandra är en sällsynt syn utanför forna östeuropa, tja inte ens en vanlig syn där heller. Den är lika älskad här som ett kuriosa som den är avskydd på hemmaplan.
Ännyu mer udda från öst, Barkas B1000, DDR:s motsvarighet till folkabussen, gjord mellan 1961 fram till 1991, tvåtaktare förstås.
Kavalkad, givetvis så måste vi ju visa upp en Cadillac från 1956, här en läckert himmelsblå series 62 cabriolet. vacker och magnifik vagn i all ära, men nästa i raden är mer fascinerande, Volkswagen K70, jag tror inte jag sett nån på sådär 20 år. Egentligen utvecklas av NSU ,men med VW:s övertagande av dom så blev det Volkswagen-emblem på den, över 210000 byggda mellan 1970-74, vart tog dom vägen?
Chrysler New Yorker från 1965, detta år kännetecknades just den lyxigare New Yoker serien av dessa speciella vita baklampor, denna stil är poppis hos stylingnissarna idag men var standard hos Chrysler för över 40 år sen. Och åter igen dessa fantastiska namn på bilarna då, "Commander State Starliner coupe" hette Studebakers nya hardtopmodell år 1952.
Under femtiotalet hade BMW ett märkligt sortiment med bara två modeller, denna 502 "barockängeln" V8 försedd lyxbil, och den lilla trehjuliga mikrobilen Isetta, SAAB från 1950, dessa allra tidigaste SAAB:ar känns igen på avsaknaden av bagagelucka, sådan infördes först 1953. Nåt sällsynt i blått och silver, Ford Mustang Boss 351 från 1971, som cabriolet? byggdes bara 6000 mustangcabbar detta år, och 1800 Boss 351-bilar, hur få kan det varit i kombination cab/Boss 351... Vid sjökanten nedanför slottsparken står en vacker svart packard årsmodell 1937 tillsamans med flera andra trevliga fordon. Miljön är fantastiskt grann på Gräfsnäs.
Utanför grindarna, en del som får leta upp alternativ p-plats, Cadillac De Ville från 1958 tillika en Buick Limited från samma år, Limited var det mest exklusiva Buick byggt dittills, fanns enbart detta år i programmet. 5571 sådana här hardtop sedaner såldes av den.
Medans de flesta andra drog sig hemåt vart vi ett gäng som stanna kvar och njöt av lite pick-nick vid sjön, i centrum för intresset stod Anders nyrenoverade Chevrolet 54:a , ett rejält arbete ligger bakom förvandligen til denna pärla. Svenskbygge är det också, dessa Chevor monterades i Hammarbyhamnen i Stockholm. Dessa exportbyggen fick lite andra detaljer som t ex kulören i silvergrått som inte fanns i de amerikanska broschyrerna. snyggt jobbat, Anders!