Dags för reklam!
Eller kanske inte om de här får bestämma
http://www.aftonbladet.se/kvinna/article1631583.ab
I en ny yra av moralpanik som inte står det viktorianska England långt efter skriker man nu efter förbud mot att exponera kvinnor i reklamsammanhang, då en klick feminister ständigt förväxlar sina egna självändamål med jämlikhet.
Argumenten är ju att det kränker kvinnor, det kränker allmänheten,det kränker dom själva och det kränker även alla som råkar se dessa avskyvärda reklamkampanjer. Och kontentan av det är att hela samhället skulle fördärvas av denna fasansfulla typ av reklam, och hur otroligt dåligt alla mår egentligen av att exponeras för detta.
Alltså att ha med damer i reklamen är inget nytt påfund, det är väl lika gammalt som reklamen i sig självt.
Oldsmobile hade pinuppan Linda Vaughn
http://www.jeffmeister.com/1969hurst/hurstdoc.htm
som dragplåster för sina sportmodeller i slutet av sextiotalet, hon blev inte kränkt, hon blev nationalikon.
Lambretta-kalendern har nått kultstatus så att den getts ut som faksimil nyutgåva efter originalet från 1969....
Det verkar dock som om väldigt få som på den tiden utsattes för denna almanacka dras med några psykiska besvär som kan relateras till den.
Tror folk mår värre av sociala orättvisor, vårdnedskärningar, skattetryck, orimliga arbetsförhållanden, utanförskap, miljökatastrofer och mycket mer elände därtill än av att se en leende dam på en vespa.
Fast den sovjetiska Moskvitch-kalendern från 1966 kan väl ingen jämställdhetskämpe i världen kalla för sexistisk...
http://www.aftonbladet.se/kvinna/article1631583.ab
I en ny yra av moralpanik som inte står det viktorianska England långt efter skriker man nu efter förbud mot att exponera kvinnor i reklamsammanhang, då en klick feminister ständigt förväxlar sina egna självändamål med jämlikhet.
Argumenten är ju att det kränker kvinnor, det kränker allmänheten,det kränker dom själva och det kränker även alla som råkar se dessa avskyvärda reklamkampanjer. Och kontentan av det är att hela samhället skulle fördärvas av denna fasansfulla typ av reklam, och hur otroligt dåligt alla mår egentligen av att exponeras för detta.
Alltså att ha med damer i reklamen är inget nytt påfund, det är väl lika gammalt som reklamen i sig självt.
Oldsmobile hade pinuppan Linda Vaughn
http://www.jeffmeister.com/1969hurst/hurstdoc.htm
som dragplåster för sina sportmodeller i slutet av sextiotalet, hon blev inte kränkt, hon blev nationalikon.
Lambretta-kalendern har nått kultstatus så att den getts ut som faksimil nyutgåva efter originalet från 1969....
Det verkar dock som om väldigt få som på den tiden utsattes för denna almanacka dras med några psykiska besvär som kan relateras till den.
Tror folk mår värre av sociala orättvisor, vårdnedskärningar, skattetryck, orimliga arbetsförhållanden, utanförskap, miljökatastrofer och mycket mer elände därtill än av att se en leende dam på en vespa.
Fast den sovjetiska Moskvitch-kalendern från 1966 kan väl ingen jämställdhetskämpe i världen kalla för sexistisk...
Kommentarer
Postat av: Christopher
Ha ha, jaså du sticker ut hakan, snart blir du säkert bombarderad av arga tanter :)
Postat av: F
Varför är det inte Rosa Klebb som sitter på Moskvitchen. Uttrycket Moskbitch comes to mind ;)
Tycker du ska ta en sväng förbi http://farbror-sid.blogspot.com/ också :)
Postat av: Mårten
Rosa Klebb! lol! Nja, Moskvitchen skulle ju på export också...
Farbor Sids sida var det häftigaste ja sett på länge, tackar!
Trackback