En Simca ur cirkulation


Augusti 2006.
Onsdagskväll vid vikingkajen igen, fullt med bilar rullar in, dock inte min då jag denna dag åkte med den här Cadillacen från 1962 istället.  

image166

Så bland alla fina bilar, allt från stora Cadillacs, Chryslers, Lincolns, sportbilar som Morgan, MG, Porsche, ett par fina Aston Martins, och några eleganta Bentleys, så känns det lite konstigt att den bilen som jag tycker var mest uppseendeväckande var en liten cremebeige Simca från 1969.

Simca 1100, har inte sett en på evigheter, drar mig till minnes dock att en klasskamrats mor hade en dylik sån, mossgrön, och att vi tyckte uppriktigt illa om den redan då.
-"Jag kan skjutsa er till musikskolan"
-"nej tack vi tar bussen!"
Och det var sådär 25 år sen, tror jag sett få eller inga efter det, rostpesten tog kål på dom flesta innan sjuttiotalet var slut.
Och vad jag nog aldrig sett är en i kombiutförande, förrän nu. Och vad gör denna lilla Simca från 1969 så ytterst märkvärdig, förutom att den inte rostat ihop till en liten brun hög?  Jo, den har bara rullat 752 mil sen ny!

image167

Med andra ord så har bilen av nån anledning trillat ur cirkulationen på ett tidigt stadium, det var som en ny bil, luktar ny, pläteringen sitter kvar på alla brickor, klämmor och sånt i underredet, kliniskt rent i motorrummet, helt otroligt. 

Simca i korthet, började bygga Fiat på licens på 30-talet,  blev stora och köpte upp Unic lastbilstillverkning, och franska Ford  och senare Talbot under 50-talet. 
Just 1100:an var under tidigt 70-tal Frankrikes mest säljande modell, sen gick nåt galet. Spik efter spik sattes i kistlocket under senare delen av sjuttiotalet, främst med märkliga satsningar inom Talbot-divisionen.
Runt 1980 satt kistlocket fast ordentligt och Simca gicki graven följt av Talbot ett par år senare. 


Mer trevligheter från piren denna osdag, Chrysler 300 från 1970 är maffig.

image168

Ford Mustang, en alltid lika populär vagn. Här en fin champagnemetallic cab från 1967
image169


Brittiska herrklubbar på hjul, Rover 2200TC rullar in...
  image170


...och en Bentley rullar ut. 
image171


Kommentarer
Postat av: F

Simcan! Jiesses!
Mussen och Chryslern är måhända sexigast, de engelska vagnarna har stil...men den lilla "Talbletten" är charmigast... no dubt :)

Man minns med vemod hur Svullo gasade ihjäl ett exemplar Simca på en skrot....

Postat av: Svensson

Cadillac '62, ovanlig, de ser man inte ofta...

Chrysler 300, alltid snyggt med de där dolda strålkastarna, fanns ju även på Camaro SS '67, Dodge Charger...

Rovern är alltid snygg: "what looks good, usually is good" säger engelsmännen. Gälller även flygplan, ex,vis Spitfire, Hawker Hunter...

Såg att du varit inne på min blogg, härmed ett svarsbesök. Ska sätta bokmärke här, helt klart!

2008-01-29 @ 13:20:26
URL: http://lennart-svensson.blogspot.com/
Postat av: Mårten

Jo, 61-62 Cadillacs är inte lika vanliga som 59-60 års modeller som alltid vart poppis. men nu börjar man se mer av dom här också, 59:orna börjar väl ta slut over there...

Sån Rover hade jag en gång trevlig mysig vagn, men ingenjörerna hade verkligen lekstuga me den modellen. min vart 3500-modellen med lilla Buick V8:an

2008-01-29 @ 23:01:57
Postat av: Svensson

Saker och ting tas till heders. Nyss var Classic Chevy med fyrdörrars stolpe ("neger") ointressant, men idag är även de intressanta som samlarobjekt.

För övrigt snyggt namn på Mustangfärgen, "champagne". Det ska vara lite poetiskt, som "Californiavit" på Amazon (alla har väl hört låten "Gammal Amazon"), "maroonröd" på PV och så vidare...

2008-01-30 @ 16:51:25
URL: http://lennart-svensson.blogspot.com/
Postat av: Karldorrf

Medger att jag blir en smula tårögd när jag ser den ocirkulerade Simca 1100:an. Ett stycke fransk konst som väcker starka känslor.

Min styvfarsa hade nämligen en likadan, en kombi alltså, till en bra bit in på 90-talet. Och den var, tro det eller ej, i princip rostfri och utsmyckad i en skön ljusbrun bajston. Interiören bjöd på samma smäckra kulört - brun galonklädsel. Minns med obehag hur soliga sommardagar förvandlades till ett helvete då man efter en tur i "baguetten" insåg att ryggen blivit ett med inredningen.

Men körde den gjorde jag. Ofta. Tror den toppade 130. Varvtalet hittar man bland de högre oktaverna...

2009-06-04 @ 20:26:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback