En snurrig dag på kajen

Augusti 2006.  Ondagskvällar sommartid avnjuts helst vid packhuskajen vid maritima centret i Göteborg, alternativt på kajen  vid barken Viking, lite berroende på andra evenemang på polatserna.  Denna onsdag åkte jag följa john efter några sportbilar som skulle ner, men dom åkte visst till fel kaj. centrala stan är snurrig och det tog ett tag för oss alla felåkare att böka oss ut på leden genom ett par nybyggda rondeller som korsas av spårvagnspår och tre nya vägbyggen och två alternativa provosoriska filer som även fyllts med fartgupp för att ta oss dom sådär 500 meterna bort till rätt kaj... 


Stort och smått i kvällsolen på vikingkajen, en liten SAAB Sonett brevid en majestätisk Bentley från senare delen av femtiotalet.
image160



Som vanligt på dessa träffar finns det alltid nåt som är lite extra, en bil som aldrig eller sällan dykt upp förut i kretsarna, denna kväll var det Espadan. 
Lamborghini Espada var en fyrsitsig, nja, med god vilja och småväxta italienare så kan man teoretiskt åka fyra i denna GT vagn som designades av Marcello Gandini som arbetade åt Betones studio.  

image161

Sällsynta är dom, bara runt 1200 stycken byggdes under åren 1968 till 1978.
V12-motor  i lättmetall på 325 senare 345 hätkrafter sitter fram,  enda gången den gjort det på en Lamborghini.
Eller nja, om man undantar deras huvudsakliga tillverkning. vid sidan av att bygga legendariska supersportbilar, så gör ju Lamborghini även traktorer och skördetröskor. 

Bakgrunden är följande, Ferrucio Lamborghini var mekanikst och affärsmässigt begåvad. Efter kriget så köpte han upp amerikanskt surplus materiel för struntsummor, och modifierade dom till jordbruksmaskiner av olika slag. Det fanns ett jättebhov för det i efterkrigstidens sönderhärjade Italien.  Pengar tjänade den unge Ferrucio fort, och spenderade en hel massa lire på en ny flott Ferrari.  Dock levde den inte upp till förväntningarna, och han påtalade detta tydligt till Ferraris grundare Enzo själv. I rena ord så sa han att Ferraris bilar var det värsta skräpet som rullat på Roms gator , och han kunde bygga en bättre bil själv istället.   Det gjorde han , och 1964 hade  Lamborghinis 400GT  premiär, en succe var född, och en grundmurad fiendeskap mellan Ferrari och Lamborgini etablerades likaså.  

Mer bilder från onsdagen finnes här:
http://good-times.webshots.com/album/556325596YBlBZh



Avslutar med en underbar maroonröd Buick Roadmaster från 1949.  
image162
        

                                                                                   

Kommentarer
Postat av: Svensson

Bra kvalitet på dina snapshots, äre vanlig digitalkamera eller nåt extra...?

Postat av: Mårten

Njae, en medioker Olympys med några år på nacken, inget märkvärdigt alls. Vid såna här tillfällen funkar den utmärkt iallafall

2008-01-29 @ 17:35:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback