Ett ovanligt par på Nääs
Augusti 2006, Måndagsträff på Nääs igen, välbesökt som alltid. bland alla ordinarie och reguljära entusiastbilar dyker det som sagt alltid upp lite guldkorn, denna måndagen i form av två stycken ovanliga Studebaker Avantis!
Studebaker Avanti, det är anmärkningsvärt om man överhuvudtaget ser nån, och i det här fallet två parkerade brevid varandra är nästan en unik företeelse.
1963 var det anrika Studebaker redan en god bit nerför backen, de vackra Golden Hawk-modellerna från 1950-talet hade passerat sin guldålder, de vanliga sedanmodellerna Champion, Commander, Scotsman blev aldrig några storsäljare jämfört med konkurrenterna Ford, GM och Chrysler. introduktionen av kompaktmodellen Lark 1959 blev däremot en succe, om än en kortlivad sådan, resten av modellutbudet Daytona, Cruiser, Commander under sextiotalet kom att baseras på Larken, men försäljningen sjönk som en gråsten efter det korta uppsvinget 1959-61.
Mitt i paniken beslutas det av nån outgrundlig anledning att satsa på en helt nyutvecklad sportbil, Avanti, designad av Raymond Loewy
http://en.wikipedia.org/wiki/Raymond_Loewy
En spännande och udda design, liknade den ingenting annat från Studebaker, den liknade inget annat heller på hjul för den delen, Avanti hade även glasfiberkaross, 290 hästars V8 motor som gick att få med kompressor. Detta blev en riktigt snabb bil, och den blev dyr, nästan dubbelt så dyr som en vanlig Studebaker.
Men trots att Avanti skapade rubriker och blev hyllad av samtida press så uteblev försäljningsuccen, kom bara att byggas under 1963, i 4643 exemplar, varav de sista 800 som '64 års modell. På bilden ovan en '64:a närmast som kännetecknas av de rektangulära lamporna.
Året efter flyttade Studebaker successivt sin tillverkning över till Kanada för att minska utgifterna, men det oundvikliga slutet var ändå nära, en epok som började med att bygga prärievagnar i pionjärtiderna redan 1852 gick i graven i mars 1966
Dock kom Avantin att återfödas efter Studebakers hädanfärd, rättigheterna och alla mallar köptes upp av privata aktörer som sedan början av sjuttiotalet nytillverkat och uppgraderat den tidlösa Avantin. produktionen av den så kallade Avanti II är ringa, och handbyggs på beställning.
Övrigt från Nääs denna måndag.
Trängseln är rätt stor på vackra sommarkvällar, eller kanske vi borde skaffa oss mindre bilar...
Studebaker Avanti, det är anmärkningsvärt om man överhuvudtaget ser nån, och i det här fallet två parkerade brevid varandra är nästan en unik företeelse.
1963 var det anrika Studebaker redan en god bit nerför backen, de vackra Golden Hawk-modellerna från 1950-talet hade passerat sin guldålder, de vanliga sedanmodellerna Champion, Commander, Scotsman blev aldrig några storsäljare jämfört med konkurrenterna Ford, GM och Chrysler. introduktionen av kompaktmodellen Lark 1959 blev däremot en succe, om än en kortlivad sådan, resten av modellutbudet Daytona, Cruiser, Commander under sextiotalet kom att baseras på Larken, men försäljningen sjönk som en gråsten efter det korta uppsvinget 1959-61.
Mitt i paniken beslutas det av nån outgrundlig anledning att satsa på en helt nyutvecklad sportbil, Avanti, designad av Raymond Loewy
http://en.wikipedia.org/wiki/Raymond_Loewy
En spännande och udda design, liknade den ingenting annat från Studebaker, den liknade inget annat heller på hjul för den delen, Avanti hade även glasfiberkaross, 290 hästars V8 motor som gick att få med kompressor. Detta blev en riktigt snabb bil, och den blev dyr, nästan dubbelt så dyr som en vanlig Studebaker.
Men trots att Avanti skapade rubriker och blev hyllad av samtida press så uteblev försäljningsuccen, kom bara att byggas under 1963, i 4643 exemplar, varav de sista 800 som '64 års modell. På bilden ovan en '64:a närmast som kännetecknas av de rektangulära lamporna.
Året efter flyttade Studebaker successivt sin tillverkning över till Kanada för att minska utgifterna, men det oundvikliga slutet var ändå nära, en epok som började med att bygga prärievagnar i pionjärtiderna redan 1852 gick i graven i mars 1966
Dock kom Avantin att återfödas efter Studebakers hädanfärd, rättigheterna och alla mallar köptes upp av privata aktörer som sedan början av sjuttiotalet nytillverkat och uppgraderat den tidlösa Avantin. produktionen av den så kallade Avanti II är ringa, och handbyggs på beställning.
Övrigt från Nääs denna måndag.
Trängseln är rätt stor på vackra sommarkvällar, eller kanske vi borde skaffa oss mindre bilar...
Kommentarer
Trackback