veckans boktips

Ni-na-ni-na-na-na-ni-na-na-na-ni-na...  och så vidare, fortfarande inte någon som klurat ut originalet?

veckans boktips frånmig är iallafall:

Brödrabataljonen. av Eino Hanski.
 image412


Ingermanland, trakterna kring ladogasjön, karelska näset och Leningrad var till stor del finsktalande. utarmningen var omfattande udner Stalins utrensingar, och senare Röda arméns tvångstrekryteringar. Att som ryss bli krigsfånge var en fasa, finnarna hämnades ryssarna tiofalt i fånglägren, och skulle man lyckas rymma så var det mot en säker död hos sina egna då man i sovjetregimens ögon betraktades man som en landsförräre.
Men ingermanlännigarna fick en andra chans under 1943, man upprättade Brödraskapsbataljonen av ryska finsktalande krigsfångar mot att de blev finska medborgare och sattes i strid mot sina forna vapenbröder.

Detta handlar om dom, skrivet efter berättelser av de få överlevande. Och det stora sveket. nör kriget var slut så sände Finland tillbaks dessamot en säker död i Sovjet. De som rymde hoppade av tågen, men kom att jagas under lång tid, de som stamnnade kvar på tågen skjöts vid gränsen eller sattes i gulags.

Eino Hanski själv ingermanlänning och krigsflykting överlevde belägringen av Leningrad, och skriver ur hjärtat om de fasor och umbäranden som det innebar under detta mörka och nästan okända kapitel i historien.

Kommentarer
Postat av: svensson

Har fått min törst efter kilju stillad av "Okänd soldat", men den där "Brödrabataljonen" fortsätter att dyka upp, folk rekommenderar den här och där. Så om jag en vacker dag finner ett ex i antikvariat "Returbingen", 100 m öster mitt palä, ska jag knipa det.

Ej sagt för att dissa Hanski, utan för att visa hur snål jag är...

Postat av: Mårten

rekommenderas. brödrabataljonen är en svart fläck i finsk historia det talas lite eller helst inte alls om.
Hanski vet vad han berättade om, för huvudpersonen i boken kallad "Matti" bodde faktiskt här när jag växte upp, granne med Eino Hanski. Denna person gick bort för ett par år sen ,mest känd som ett udda original, men jag var en av få som visste vem han egentligen var.

2008-03-23 @ 11:09:25
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: Kurtan

Hanski har skrivit en massa grymma böcker. Kolla in karlns liv o verk här:



Hanski" rel="nofollow">http://www.polkagris.nu/wiki/index.php/EinoHanski

2008-12-11 @ 23:43:01
URL: http://www.polkagris.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback