razzia på dansered (kappbloggning: jan-08)

Vi har haft narkotikarazzia på Dansereds gård!
Nu är inte det så dramatiskt som det låter, konstapeln, jag kan förklara...
Alltså, vår närmaste granne uppe i backen är Landvetter flygplats, och vi känner en del av tullpersonalen där. Basen för hundförarna kom med en förfrågan om dom kunde få köra ett träningspass med sina hundar nere hos oss. Och det lät som en kul idé  Perfekt miljö som kunde bjuda på lite överkurs för hundarna, färgbutik och verkstad med alla möjliga saker som kan dofta och fövilla.

Sagt och gjort så kom basen ner och preppade stället, vi hittade lite lätta och svåra gömmor där dom stoppade små paket med pulver. Och sen preppade dom även mig, jag fick alltså knalla runt den dan med en bit hasch i fickan!

Jag måste va den enda som kan säga att jag FÅTT brass av tullen! 

image1351 image1352

Det var mycket intressant att få se hur både hundar och förare arbetar, och hur olika hundar "markerar" . Jag trodde ju att med biten jag hade i fickan att första jycken skulle gå direkt på mig, men det tog faktiskt ett tag. Dom har ett sökmönster som dom är inlärda med som dom satte igång med direkt dom fick klart att nåt skumt fanns i närheten.
Och vilken diciplin, 100% systematiskt sökte hunden när den väl fått korn på att nåt lattjo fanns i lokalen. Ingenting lämnat åt slumpen. Och dom kan även markera utan att nån annan än hundföraren ser det, sdå det är alltså ingen större idé att försöka lura en sån här jycke, hundförarn kan du lura , men hunden går inte på det. 

Tack till tullens hundförartrupp på Landvetter för en intressant och lärorik dag!
image1353


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback