Vidunderliga och förunderliga ting -Ekranoplan
Under det kalla kriget kände man till att nånting stort och topphemligt provades på kaspiska havet, underrrätelsetjänsterna i väst blev till en början inte kloka på vad det var, båt eller flygplan eller svävare? nej det var ett Ekranoplan !
Vilket monster !!
Klart bra för snabba och stora truppförflyttningar , men förmodligen ett lätt mål att skjuta ner. Då skulle förlusterna blivit fruktansvärt stora.
Men den kom aldrig att tas i bruk eller ?
Kunde den även landa i en Öken T.ex. ?
Har aldrig ens hört talas om detta tidigare,,intressant.
Ha en fin helg ,,
MvH
"Gripplund"
den kunde inte riktigt flyga, utan som ett slags missing link mellan flygbåt och flygplan, så kunde den korsa stora vattenytor med enorm fart på nån meters höjd. tror inga ekranoplan såg aktiv tjänst dock.
Okey,,
Egentligen bortkastade pengar eftersom det inte klarade att flyga. Förmodligen inte höga vågor heller?
Förresten,,körs det race nere vid Port 6 fortfarande ? Eller är det flyttat?
Jag vaknade en natt,, eller kväll rättare sagt då jag somnat i lastbilen på grusplanen som ligger mitt imot port 6 av att det gasades på rakan mot ID-Kontrollen,,hehehehe,,Trevlig väckarklocka må jag säga.
MvH "Gripplund"
Jo dom kör väl som faen där ibland, vi startade upp Blackrace just där 2002, men hamnen har kontrollen på hela området upp till oljevägen numer så vi fick flytta oss, till bananpiren. Kul paradox, hamnen vill inte ha lagliga race där för det kunde störa deras verksamhet, istället får dom laglösa okontrollerbara race därnere, vassegoa :)
Hahahaha,,ja du . Vad ska man säga ???
Det hade väl varit bättre med lite koll på det som gasas med. Dom laglösa kan ju vara ihopskruvade delar utan någon som helst tanke på säkerhet ! Om det vill sig illa. Dessutom så dyker det alltid upp någon som vill "Glänsa" och så går det åt pipan!
Vi skrattade gott åt en kille för ca 20-25 år sen i Hudik,,han burnade utanför ett utecafé och tappade kontrollen över sin Camaro och spann rätt in i ett elskåp !!
Tjoo hoo !
Hela gatan full med glykolvatten och dryga böter och reparationer blev den för den grabben! Jag tyckte faktiskt lite synd om honom,,,efteråt!
MvH "Gripplund"
Det här aset vart ju föremål för ett program på Discovery för ngr år sedan. En galen italiensk ingenjör med kommunistsympatier hade en nyckelposition ... om inte de grå sviker nu ;)
Berliet T 100 nr 1 & 2 blev kvar i Sahara, även om den ena av dem i dag återkommit till Lyon. Nr 3 anvädes vid gruvdrift i Frankrike medan den frambyggda nr 4 exporterades till Tulsa i USA och således aldrig var i Sahara. Nr 3 & 4 skrotades båda 1978. Källa: Franska tidskriften Comions nr 1 & 4. Leif Tapper
Tycker mycket om det du skrivit! Roligt att se lite prima saker och inte endast det generella sakerna som man kan se om varje dag. ;)