Onsdag på kajkanten

Snart slut för de trevliga kajträffarna vid maritiman i Göteborg, såg till att pallra mig dit för näst sista träffen för säsongen dock i lånad bil då min stod hemma med batterihaveri efter förra onsdagens malör.

Lite rött på kajen Till höger den underbart vackra Jaguar XK150S coupe från senare delen av femtiotalet, lika sällsynt som vacker då det bara byggdes 349 sådana här coupéer åren 1958-61.. Jaguar byggde femtiotalets dräparbilar, den solida XK-motorn gav 265 hästkrafter och det placerade den förhållandevis prisvärda Jaguaren i toppskiktet av prestandabilar på den tiden. XK150-beteckningen står just för dess toppfart, mätt  i miles per hour. 

Massproducerad prestandavagn däremot var Chevrolet Corvette. Denna från 1980 med L-82 motor. Hästkraftskriget var sedan länge över och amerikas enda "Sportbil" Chevrolet Corvette fick nöja sig den också med enkla motorutbud.
1977-80 fanns ett mindre performance-kit i form av L-82 motorn till dom, en 350 kubiktums  smallblock som gav 210 hästar mot standard 190, sista året 1980 ytterligare 10 hästar. för $595 valde ungefär 5000 Corvette-köapre detta 1980, men inte om man bodde i Kalifornien med sina speciella utsläppskrav, för där såldes Corvette enbart med en "avgiftad" motor på 305 kubik och 180 hästkrafter, som klen tröst reducerades priset med 50 dollar. med 3221 sådana sålda är den dock mer sällsynt än L-82:an Totalt byggdes det över 40000 Corvetter detta året.   
 
 
Mopars på piren, 1965 års Chrysler är en vacker vagn, här i modellen 300 hardtop sedan. Imperial är populära i Sverige, åren 1961-1963 hade dom den burleskt extravaganta designen med fristående framlampor och just 1961, sista året med jättefenor, baklamporna hängandes fritt inder fenspetsen. Imperials var exklusiva bilar byggda i små serier. Denna Imperial Crown hardtop sedan är 1961 års mest byggda Imperial-modell med bara 4769 producerade. kostade runt 200 dollar mer än Cadillacs motsvarade De Ville sedan samma år. 

Cadillac, 1957 års caddys har det varit sparsamt med i jämförelse med 55-56:orna och de än mer populära 58:orna, men verkar komam på bred front nu, börjar kanske bli svårt att hitta 58:or i staterna numera... 
Detta är den lite större och lyxigare Fleetwood Sixty Special, fanns enbart som fyrdörrars hardtop, och hela 24000 såndana byggdes 1957. Jämfört med Chrytsler motsvarighet Imperial Le Baron som byggdes i bara 911 exemplar.
Och en kajpadda, ingen onsdagsträff utan padda, DS21 Pallas från 1967, sista året med den gamla fronten och anses av Citroenisterna som den mest fulländade av DS/ID-modellerna, då den var ny under skalet med uppgraderat hydraulsystem och annat, men med den gamla "looken"   
 
 
Ford Mustang, en bil som varit otroligt populär ända sen den var ny, denna 67:a fastback är verkligen i superskick faktiskt bättre än ny... ett inte så ovanligt "misstag" när det renoveras seriöst. Evigt ppopulär och tillgången är minst sagt god, 1967 tillverkades nära en halv miljon mustanger som coupe, fastback och cabriolet, men trots än idag ett stort utbud betingar dessa vagnar rejäla priser också, En märklig ekvation att betydligt mer sällsynta och mer exklusiva vagnar kan då kosta mycket mindre än dessa.
Volvo PV444 från 1954, enda året med de karakteristiska lejontassarna till bakljus, även färgen är speciell, PV:s färg och utrustningsutbud var minst sagt skralt. Svart, grönt, mörkblått och brunröd var det enda man kunde välja på, men ett par bilar lackades i den här pastellgröna färgen detta år på prov. 

Återigen så avslutades onsdagen med kraftigt regn... Vid Gårdamotet syntes den här lilla Morris Eight från 1936 försiktigt hålla sig undan från de stora stygga långtradarna i regnet.


Kommentarer
Postat av: Dennis

Kul att se en bild på min bil i trafik. Skulle det gå att få en större bild med bättre upplösning? Kunde vara kul att ha på garageväggen.

Postat av: Dennis

Kul att se en bild på min bil i trafik. Skulle det vara möjligt att få en kopia med högre upplösning? Kunde vara roligt att ha på garageväggen.

2009-10-25 @ 18:19:17
URL: http://www.sockander.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback