Ford Mustang 45 år, promotional
Ford Mustang var den nya trendiga innebilen för 1965, annonspressarna gick varma, dagen före introduktionen pressvisades den i 2600 dagstidningar, och i alla större TV-kanaler. För visningsdagen besökte uppskattnigsvis fyra miljoner människor bilhallarna, 22000 Mustanger tecknades det order på bara första dan.
Ford Mustang var frukten av djupgående marknadsundersökningar. En sak som var ovanligt på denna tiden, att låta kunden ha någon talan. Men hos Ford tog man det till sig och flera års studier resulterade alltså den sportiga och ungdomliga Mustangen. försäljningen bekräftade det också, 417000 bilar sålda det första halvåret. Aldrig hade en ny mnodell sålt i sådana mängder.
Att Mustang var en ungdomlig bil vet vi ju, men riktades den speciellt till ungdomar egentligen? Det verkar inte riktigt så av de tidiga reklampublikationerna.
En stolt Lee Iacocca med den sista Mustangen av första serien 1964½ års modeller, 417000 byggda sen den 4/17:e
Och på omslaget till Time magazine , Iaccocca och Mustangen igen.
Ford Mustang var frukten av djupgående marknadsundersökningar. En sak som var ovanligt på denna tiden, att låta kunden ha någon talan. Men hos Ford tog man det till sig och flera års studier resulterade alltså den sportiga och ungdomliga Mustangen. försäljningen bekräftade det också, 417000 bilar sålda det första halvåret. Aldrig hade en ny mnodell sålt i sådana mängder.
Att Mustang var en ungdomlig bil vet vi ju, men riktades den speciellt till ungdomar egentligen? Det verkar inte riktigt så av de tidiga reklampublikationerna.
En stolt Lee Iacocca med den sista Mustangen av första serien 1964½ års modeller, 417000 byggda sen den 4/17:e
Och på omslaget till Time magazine , Iaccocca och Mustangen igen.
Kommentarer
Trackback