Arnolds Airlines
I sviten om Barkers karosser benämndes en del med svepande rundade bakpartier för "Airline" en föregångare på just airlinekarosser var Arnold of Manchester. Firman hade grundats på 1890-talet och 1914 gjorde dom sin första kaross på Rolls Royce chassi. William Arnold som övertog karossfirman efter sin far kom aldrig att bli lika stor som Mulliner, Hooper och de mest kända, eller ens i närheten av den andra kända karossmakaren i Manchester, Cockshoot. Men Arnolds karosser var inte mindre gedigna eller eleganta för det. Och på många sätt väldigt avancerade.
Fabriken flyttade ett par gånger i det tidiga skedet i olika lokaler på Brook Street i Manchester för att till slut hamna på 105 Upper Brook Street
Här en annons från 1922
Det var mycket ovanligt med man lät bygga limousinekarosser på Bentley, men Arnold gjorde iallafall ett par stycken runt 1927, på bentley 6½litre-modellen.
Inte bara brittiskt, även en del Hispano-Suiza bilar fick karosser från Arnold, denna bild är ur deras broschyr 1927 och nu ser man det markerade bakpartiet som kom att känneteckna Arnolds. Karosser med denna profil kom att benämnas "Arnaulets" Dessutom hade dessa ofta även en spetsig,delad vindruta.
Daimler 25HP club sedan "Arnaulet" från 1930
Samma år visades denna upp på Olympia show i London, det var en Lancia Dilambda med en kaross Arnold kallade "Arnaulet slip-stream" flera år före denna typ av slantback/airline stil slog igenom.
Rolls Royce 20/25 från 1932 i samma stil, med sluttande bakparti och höga karossidor.
Bentley 3½litre Airline saloon från Arnold, nu byggde man karosserna betydligt lägre.
Arnaulet Sport saloon på Rolls Royce 20/25 från samma år. Tilltaget bagageutrymme var ovanligt på denna tid med Arnold inkorperade det i sin design.
Bentley 3½litre från 1935, nu med ännu mer svepande linjer.
Rolls Royce 20/25 från 1936 som "Arnaulet"
coh samma modell med Airline kaross.
Bentley Sport saloon från 1937, vid den här tiden började kunderna tryta och Arnolds påbörjade rekonstruktion av firman, en del karosser kom fortfarande att byggas fram till krigsutbrottet. Det har dock ryktats om att Cockshoot bygde de sista karosserna åt Arnold,men detta är oklart. Cokcshoots ägare John Norris och William Arnold såg varandra inte som konkurrenter utan var tvärtom mycket goda vänner.
En av de allra sista Arnold-karosserna på en Bentley 1939. Redan före kriget hade man börjat producera material åt krigsindustrin i en ny fabrik på 23 Upper Brook Street i Manchester.
Redan under Blitzen kom den fabriken att förstöras, men snart hade man via krigsministeriets program "Shadow factory Scehme" fått nya lokaler på Hazel Grove, här syns hur man tillverkar bombluckor för Handley Page Halifax-bombare.
Efter kriget åtog man sig vissa karossjobb, och sålde även av en hel del bilar som stått osålda och undangömda under kriget. Vid sidan av att bygga element åt pre-fab hus så byggdes också en del karosser främst för kommersiellt bruk, som taxibilar och bussar fram till 1948 efter det övergick man mer till att handla med racerbilar. Man hade då också förvärvat agenturen för Alta. Sedermera även för vanlia personbilar som Bradford och Jowett, när de försvann från marknaden så tog man hem agentur för Armstrong Siddeley och Mercedes Benz.
Från 1953 var man också återförsäljare för Volkswagen, detta bar upp Arnolds ekonomiskt för att även kunna handla med exklusivare bilar och racerbilar vid sidan om. Willian Arnold själv gick bort 1973, och firmas flyttade till Southmoor Road i Wythenshawe och året efter till Altrischam, firman upplöstes 1985.
Fabriken flyttade ett par gånger i det tidiga skedet i olika lokaler på Brook Street i Manchester för att till slut hamna på 105 Upper Brook Street
Här en annons från 1922
Det var mycket ovanligt med man lät bygga limousinekarosser på Bentley, men Arnold gjorde iallafall ett par stycken runt 1927, på bentley 6½litre-modellen.
Inte bara brittiskt, även en del Hispano-Suiza bilar fick karosser från Arnold, denna bild är ur deras broschyr 1927 och nu ser man det markerade bakpartiet som kom att känneteckna Arnolds. Karosser med denna profil kom att benämnas "Arnaulets" Dessutom hade dessa ofta även en spetsig,delad vindruta.
Daimler 25HP club sedan "Arnaulet" från 1930
Samma år visades denna upp på Olympia show i London, det var en Lancia Dilambda med en kaross Arnold kallade "Arnaulet slip-stream" flera år före denna typ av slantback/airline stil slog igenom.
Rolls Royce 20/25 från 1932 i samma stil, med sluttande bakparti och höga karossidor.
Bentley 3½litre Airline saloon från Arnold, nu byggde man karosserna betydligt lägre.
Arnaulet Sport saloon på Rolls Royce 20/25 från samma år. Tilltaget bagageutrymme var ovanligt på denna tid med Arnold inkorperade det i sin design.
Bentley 3½litre från 1935, nu med ännu mer svepande linjer.
Rolls Royce 20/25 från 1936 som "Arnaulet"
coh samma modell med Airline kaross.
Bentley Sport saloon från 1937, vid den här tiden började kunderna tryta och Arnolds påbörjade rekonstruktion av firman, en del karosser kom fortfarande att byggas fram till krigsutbrottet. Det har dock ryktats om att Cockshoot bygde de sista karosserna åt Arnold,men detta är oklart. Cokcshoots ägare John Norris och William Arnold såg varandra inte som konkurrenter utan var tvärtom mycket goda vänner.
En av de allra sista Arnold-karosserna på en Bentley 1939. Redan före kriget hade man börjat producera material åt krigsindustrin i en ny fabrik på 23 Upper Brook Street i Manchester.
Redan under Blitzen kom den fabriken att förstöras, men snart hade man via krigsministeriets program "Shadow factory Scehme" fått nya lokaler på Hazel Grove, här syns hur man tillverkar bombluckor för Handley Page Halifax-bombare.
Efter kriget åtog man sig vissa karossjobb, och sålde även av en hel del bilar som stått osålda och undangömda under kriget. Vid sidan av att bygga element åt pre-fab hus så byggdes också en del karosser främst för kommersiellt bruk, som taxibilar och bussar fram till 1948 efter det övergick man mer till att handla med racerbilar. Man hade då också förvärvat agenturen för Alta. Sedermera även för vanlia personbilar som Bradford och Jowett, när de försvann från marknaden så tog man hem agentur för Armstrong Siddeley och Mercedes Benz.
Från 1953 var man också återförsäljare för Volkswagen, detta bar upp Arnolds ekonomiskt för att även kunna handla med exklusivare bilar och racerbilar vid sidan om. Willian Arnold själv gick bort 1973, och firmas flyttade till Southmoor Road i Wythenshawe och året efter till Altrischam, firman upplöstes 1985.
Kommentarer
Trackback