Barker - Airlines and ends

Barker med flera började under trettiotalet ge linjerna på de annars så konservativa karosserna lite flyt. Strömlinjeformen hade blivit på modet vid denna tid, vid sidan av karosserna med traditionellt utseende dök även dessa "Airlines" upp, denna Bentley från Barker byggdes redan 1935.



Inte riktigt en Airline, men mer flyt i linjerna och hardtop konfigarion på denna Bentley Sports coupe 1936.


Rolls Royce 25/30 med säregen sedankaross 1937.


 Och en mer konservativ saloon från samma år på likadant 25/30 chassi


Town car sedan med airline-design Rolls Royce Phnatom III från 1937.


Ännu en Phantom III från samma år med det sluttande bakpartiet som även kallades slantback hos till exempel Ford.


Phantom III De Ville som även har tydliga inslag av art-deco design från 1938, denna karosstyp kom några år senare vara nästan helt borta.   



Traditionell limousine på Phantom III chassi från Barkers katalog 1937


Kontra en Phantom III Airline saloon från 1938.


Trots stor orderingång kom Barker att gå i likvidation 1938, och då var konkurrenten Hooper framme och köpte upp företaget. Detta gjorde man inte för att bli av med Barker, tvärtom satsade man på en ny modern fabrik som kom att uppföras på Elveden road i London för Barkers räkning. Dock så kom produktionen knappt igång i den nya anläggningen förrän kriget bröt ut. Bara nio bilar hann färdigställas i den nya fabriken. Här en av de allra sista Bentleys med Barkerkaross 1939.  

Efter kriget kom ju Hooper att ingå i BSA, och där ingick ju även Daimler, Hooper kom att framstå som huvudleverantören av karosser till dessa, och den nya Barkerfabriken kom främst att ha uppgift att förse Daimlers ordinarie sortiment med karosser, främst då den vackra Sportmodellen av DB18 som nedan, dessa byggdes 1949-1953 i drygt 400 exemplar. Barkers existens levde genom Hooper tills det definitva sammanbrottet för de båda 1959.  


Kommentarer
Postat av: Larsson

Här sprutar det ut nya karosser och historik mest varje dag! Bra jobb!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback