Bertones jänkare
Bertone bildades redan 1912, främst som karossfirma, men senare åtog man sig även produktion på rent reguljär basis åt biltillverkare. Men det är deras stilstudier, specialkoarosser och futuristiska konceptbilar dom är mest kända för.
Inte särsklit många uppdrag kom att göras över på andra sidan atlanten men en kontakt som fanns var Stanley H Arnolt i Warsaw, Indiana.
Arnolts business var att köpa in engelska sportbilar skeppa dom till Bertone som designade och byggde karosserna och sen sälja dom under eget flagg i staterna.
Först ut var Arnolt-MG som var baserad på MG TD 1953.
Detta var dyra vagnar, listpriset var $3145, mer än en Buick Super cabriolet samma år. 67 coupéer och 36 öppna bilar byggdes innan Arnolt riktade blickarna mot Aston Martin.
Dock gjordes bara tre Arnolt-Aston Martins innan Aston martin själva stoppade projektet. 3-4 stycken till kom dock att byggas av Bertone i efterhand beställda av Stanley Arnolt privat. Dessutom Bertones enda Bentley beställdes av honom för sin frus räkning i samma veva.
Mest kända av Arnolts bilar var Arnolt-Bristol som det även kom att tävlas med intensivt, 1953-59 skall 142 stycken ha byggts, i fyra utföranden från den rena racerbilen som kallades Bolide till civiliserad gatbil, samt även som coupé. Karosserna från Bertone igen.
Förutom kontakten med Arnolt, så har det varit esto mer sporadiskt med jobb åt amerikansk bilindustri från Bertones sida. 1963 byggde man den här stilstudien Testudo på Chevrolet Corvair.
Och 1966 denna Ford Mustang, som kom att turnera runt bilmässorna flitigt.
1984 byggdes "Ramarro" baserad på Chevrolet Camaro.
Nivola var en studie baserad på den extrema Chevrolet Corvette ZR-1 1990 .
Oldsmobile O4 byggdes av bertone 2001.
2005 Presenterade Bertone "Villa" och deras högst egna tanke hur en Cadaillac skall se ut.
Men något tuffare är deras senaste studie "Mantide" som är baserad på Chevrolets comeback modell, 2009 års Corvette ZR-1
Inte särsklit många uppdrag kom att göras över på andra sidan atlanten men en kontakt som fanns var Stanley H Arnolt i Warsaw, Indiana.
Arnolts business var att köpa in engelska sportbilar skeppa dom till Bertone som designade och byggde karosserna och sen sälja dom under eget flagg i staterna.
Först ut var Arnolt-MG som var baserad på MG TD 1953.
Detta var dyra vagnar, listpriset var $3145, mer än en Buick Super cabriolet samma år. 67 coupéer och 36 öppna bilar byggdes innan Arnolt riktade blickarna mot Aston Martin.
Dock gjordes bara tre Arnolt-Aston Martins innan Aston martin själva stoppade projektet. 3-4 stycken till kom dock att byggas av Bertone i efterhand beställda av Stanley Arnolt privat. Dessutom Bertones enda Bentley beställdes av honom för sin frus räkning i samma veva.
Mest kända av Arnolts bilar var Arnolt-Bristol som det även kom att tävlas med intensivt, 1953-59 skall 142 stycken ha byggts, i fyra utföranden från den rena racerbilen som kallades Bolide till civiliserad gatbil, samt även som coupé. Karosserna från Bertone igen.
Förutom kontakten med Arnolt, så har det varit esto mer sporadiskt med jobb åt amerikansk bilindustri från Bertones sida. 1963 byggde man den här stilstudien Testudo på Chevrolet Corvair.
Och 1966 denna Ford Mustang, som kom att turnera runt bilmässorna flitigt.
1984 byggdes "Ramarro" baserad på Chevrolet Camaro.
Nivola var en studie baserad på den extrema Chevrolet Corvette ZR-1 1990 .
Oldsmobile O4 byggdes av bertone 2001.
2005 Presenterade Bertone "Villa" och deras högst egna tanke hur en Cadaillac skall se ut.
Men något tuffare är deras senaste studie "Mantide" som är baserad på Chevrolets comeback modell, 2009 års Corvette ZR-1
Kommentarer
Postat av: svensson
Re den vita bilen "Testudo": det är latin och betyder SKÖLDPADDA.
Postat av: Anonym
Snyggt och intressant om Italiens största (bil)designhus (tillsammans med Ghia). God Jul!
Postat av: Red
trevligt inlägg. Noterar att MG:n i denna tappning har mycket starka släktdrag med Alfa Romeo Giulietta Sprint som kom 1955(tror jag).
Trackback