Förunderliga föränderliga Fiats - 1400

Fiat 1400 hade premiär på genevemässan 1950, och kom att byggas i runt 77000 exemplar fram till 1958. Redan från starten lanserade Fiat en egen cabriolet på 1400 som även hade självbärande kaross.


Men det dröjde inte länge innan karosskräddarna kom med egna 1400:or. Boneschi gjorde den här redan premiäråret 1950.


Och en 1400 från Allemano 1951.


Lite mer okända Monviso byggde denna 1400 "Rondine spider" 1952.


1400 Gazella coupe från Boneschi 1950.


Och en märklig sedan prototyp från Castagna daterar sig från sent 1949.


Castagna låg även bakom denna coupén från 1951.


Limousiner byggdes också på 1400:an, denna från Lombardi 1953.


Och en från Balbo som dessutom försågs med en egensinnig front.


 Denna coupe var också Balbos verk, 1952.


och en coupe från Carozzeria Touring 1950.


Riva är mest kända för att bygga vackra båtar, men ett par karosser har dom snickrat ihop emellanåt också, som denna 1400 coupe från 1951.


Primula coupe var ett verk av Boneschi 1951.


Mer välkända Zagato gjorde en del karosser med stora glasytor och dessa kallades "Panoramica" som denna på 1400-bas 1952.


Boneschi gjorde även 1400:an som exklusiv "giardinetta" alltså stationsvagn.


Och mer som nyttofordon, ambulanstransport från Fissore 1957


SAmt en tjusig begravningsvagn från Accosato 1954.


Redan 1953 hade man börjat licenstillverka Fiat 1400 i Spanien, här är alltså en Seat 1400C från 1955

 
Och 1959 visades den här Seat 1400 sport prototypen upp på mässorna med kaross från Serra.  


Samtidigt gjordes även 1400:an i Österrike av Steyr, men där hette den Steyr 2000, här en sportig Steyr med kaross från Ghia 1953.


Och Steyr 2000 Grand Vue som erbjöds från egna fabriken 1955.


Två egendomligheter på 1400-bas som kommer från Brasilien, Monarcha hette firman som ansvarade för dessa två kreationer en roadster från 1958


och en vagn som byggdes som rullande reklampelare åt Neri med överblivna delar från en Chevrolet 59:a.




Kommentarer
Postat av: Jokern/ Woodridge

Den där 1400:a -51:an från Allemano, är ju ganska lik Volvo P1900.

2009-12-05 @ 13:52:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback