Pininfarinas tyskar


Svårt att tro, men det är en Volkswagen typ 1 , en "bubbla" alltså i Pininfarinas tappning 1952.


Historien bakom båda dessa är lite oklar, 1968 gjorde man den här modifierade fastback 1600TL-bilen åt Volkswagen på prov.


Och en prototyp med mycket moderna linjer gjordes år DKW 1955.  


Pininfarina kom dock att göra en del uppdrag åt privata kunder som ville ha sina Mercedes-Benz lite snofsigare, här en 300S coupé 1955.


och ett annat kundjobb 1956 på samma kaross.


Retro är inget nytt, 1955 gjordes denna Mercedes 300 i trettiotalsstil åt en kund av Pininfarina.


På sextiotalet byggdes åtminstonde två Mercedes 230SL "Pagodas" av Pininfarina, dom här två vackra coupéerna är från 1964-65.





1970 hade man slutat göra specialjobb åt privatkunder, men ett undantag för nån som måste varit mycket betydelsefull gjordes iallfall. Denna Mercedes 300SEL 6,9 beställdes av någon som var beredd att betala dyrt för att få sin Mercedes att inte se ut som en Mercedes.  


1971 byggde man en säkerhetsbil på NSU ro80, som inte bar många likheter med originalet. för designen stod Pininfarinas kreativa stjärnskott Paolo Martin.


Tillbaks till 1958 och en prototyp åt Zündapp.



1981 gjorde man conceptbilen Quatz på Audi Quattro.


Sen skulle det dröja tio år innan man använde sig av tysk ingenjörskonst under skalet. Pininfarina Chronos visades upp 1991 och var en Opel-Lotus Omega i egen version.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback