Flyg fula fluga flyg...

Flygplan är i det flesta fall gracila skapelser, de är ju designade för minsta möjliga motstånd och lägsta möjliga vikt, en kombination som i de flesta fall resulterar i smäckra strömlinjeformade skapelser. Men det finns ju givetvis alltid undantag


I begynnelsen fanns det lika många teorier om hur man skulle betvinga luften som det fanns flygpionjärer, två av de mer bisarra skapelserna, De Equevillery som dateras från 1908 och till höger "Vedo Villi" från 1911, som verkar ha en inglasad cockpit, som omfattas av ett stort roder framtill, eller om det där är baktill jag vet faktiskt inte vad som kan vara bak eller fram på den här. 


 

Mer tidiga lösningar på att skydda piloten från väder och vind, två tyska klumpigheter, Linke Hoffman från 1917 och DFW "Floh".


 


I Frankrike så tyckte man ett tag att flygplan skulle ha hög platt och rundad nos, framför allt Breguet byggde en lång serie modeller med detta utseende som här 411 och 460.


 

Och Farman Jabiru i samma anda, och dessutom vad det verkar i korrugerad plåt.




På andra sidan kanalen så ansåg man samtidigt att hänga kvar vid dubbla vingpar men sätta flygkroppen på det övre vingparet istället. Som hos Handley Page Heyford med långt framskjuten öppen cockpit och fasta landningsställ långt bak, långt under sig måste varit horribelt att hantera.




En annan fransk tillverkare, Couzinet, hade helt egna idéer om strömlinjeform och funktion under 30-talet, den diminutiva stjärtfenan gjorde det nog till en spännande flygfärd.


   
             

Arsenal-Delanne satte piloten längst bak i stjärten och fenorna ute på stabilisatorn istället.


           

Mer stjärtlösa experiment från England respektive Tyskland Gotha 47 och Westland Pterodactyl som ju ser ut som nånting som skulle få den mest förhärdade testpilot att vända på klacken och begära avsked.


 

Långt innan Burt Rutan började vända upp och ner på konventionella begrepp inom aviatik så presenterade engelska Miles dessa intressanta canard-experiment med , tja, kalla det omvänd planlösning. Miles M35 och och M39 Libelulla




                      

Helikopterkandiadaterna här  är franska Dorand DHO-11. Ser rotoraxeln lite grov ut så är det för att den är samtidigt en turbinmotor som driver rotorn med utblås genom rotorspetsarna! Den andra snurran i sammanhanget är från Kina och heter Chu CJC-3


 

Dornier byggde mest flygbåtar vars design kan anas i denna landbaserade kreation som hette Dornier Y. för att helt utesluta att planet skull få nåt estetiskt tilltalande så har man låtit lilla Y få kånka på ytterligare en motor på ryggen.


          

Från södra halvklotet så kommer det lilla egendomliga australiska TransAvia Airtruck . till vänster prototypen med stjärnmotor , till höger det färdiga planet. Kort kropp med cockpiten ovanför motorn ger den ett bisarrt utseende, men den märkligaste lösningen är dess två separata stjärtpartier.


 

Kommentarer
Postat av: Larsson

Kul bilder :-)

Postat av: F

Strålande inlägg, Mårten! Av det sistnämnda missfostret letade sig tvänne exemplar ända upp till Danmark. Den ena, OY-DRL, kvaddades 1981 - den andra, OY-DVZ, finns hos Danmarks Flymuseum: http://oy-reg.dk/register/2329.html

2009-02-04 @ 20:12:18
URL: http://lae.blogg.se/
Postat av: Jokern/ Woodridge

När man ser på konstruktionen av de flesta av dessa plan, så undrar man bara om dom gått i samma skola som Volvo gubbarna, eller varit på gemensamma firma fester.

Varför konstruerar man flygplan som ser ut så där, är det inte tillräckligt svårt ändå, att tillverka flygplan??

2009-02-04 @ 20:29:41
Postat av: svensson

Leve experimentlustan...



Samtidigt gäller det gamla axiomet: what looks good usually is good (och omvänt).

Postat av: Mårten

aussie airtrucks ända upp i danmark... varför?



den är ju så ful så den får godståget att välja landsvägen

2009-02-05 @ 14:44:26
Postat av: F

...eller får bugs'en att självdö utan att behöva bespruta dem. Kanske var tanken när man konstruerade (alt. höll ritningen fel) Airtruck'en.

2009-02-05 @ 14:58:40
URL: http://lae.blogg.se/
Postat av: Mårten

aha, en ekologisk visuell utrotning av krypen :)



eller kanske höll ritningen fel, efter en back Fosters eller så...

2009-02-06 @ 13:54:49
Postat av: GBL

AirTrucken finns som sagt i Danmark, jag känner en kille som flugit den, man kanske skulle be honom berätta om upplevelsen? Vitsen med stärtbommarna var i vilket fall att man kunde backa in lastbilen mot bakkroppen på kärran och pumpa över besprutningsmedlet (DDT?) Det finns även en liten kabin längst bak för operatören av sprutanläggningen

2009-03-23 @ 21:00:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback