Auto art - coupe


Halvfärdigt verk med egenkomponerad coupe, parkerad tvärs över Montgomery st i San Fransisco, blyerts 1994.


Kommentarer
Postat av: Jokern/ Woodridge

WOW!!!

Skit frän!!!

Tänk dej den karossen på ett Caprice chassie.

2009-01-17 @ 16:15:18
Postat av: Mårten

ett capricechassie är alldeles för litet... kompressormatad V12 och gashydraulik på ett backbonechassi med superleggera kaross var mer min tanke.

Postat av: Jokern/ Woodridge

Backbonechassie, vad är det??

Superleggera kaross.....ehhh...vad är det???



Den skulle ju kunna göras i glasfiber, eller kolfiber, det skulle ju vara genomförbart, men ett jätte jobb ändå.



Framvagnen är ju inressant att spåna på, eftersom framhjulen sitter så långt fram, så blir det svårt med en A-arms framvagn.

McPerson framvagn kanske skulle kunna funka, men det skulle bli svårt att få till det bra.

Då återsår bara en gamal hederlig droppad röraxel.



V12:a, vilken V12:a då???

Jah har faktist spånat på det här med V12:a förut, och kommit fram till att det skulle vara enklast, att utgå från en Chevy small block.



En 350 som utgångsläge, skulle då bli en V12:a på 525 cu.in.(8,6 liter) tok fränt.

400 cu.in. V8 = 600 cu.in. V12 (9,8 liter)

Det skulle ju också vara genomförbart, då allt utom block, vev, insug och toppar finns redan.

Vevaxel skulle säker en av vevaxel tillverkarna i USA kunna tillverka.

Topparna skulle nog någon topplocks tillverkare kunna göra, men det skulle nog bli grymt dyrt.

Skulle nog kunna gå att gjuta upp själv också.

Skulle ju kunna vara genomförbart.



2009-01-19 @ 20:28:40
Postat av: Mårten

V12 tas med fördel från en skrotad Hispano Suiza, den är ju bara på 11 liter så den bör ju strokas för lite högre vrid, kompressor vertikal McColluch centrifugal kan man hitta på nån Auburn eller Cord.

framvagn bör ju bli delad, dubbla A-länkar, kraftigt framåtvinklade till framvagnen, torsioner som krängninghämmare, fjädringen hydraulisk.

Backbone = en slags centralrörsram typ äldre Lotus.

Superleggera = karosstomme med tunna styva profiler eller rör som karossen formas efter. vanligt på äldre italienska specialbyggen.

2009-01-19 @ 20:54:04
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: Jokern/ Woodridge

Jaha, du menar sååååå.

Jadu, en sån motor blir kanske liiiite svår att hitta.

Hmmmm......varför inte en V16, av Chevy smallblock parts??

Skulle faktist vara genomförbart, eftersom det mesta redan finns färdigt.

V16 på CSB:

2 x 350 cu.in. = 700 cu.in. (11,5 liter)

2 x 400 cu.in. = 800 cu.in. (13,1 liter)



V12:a på Chevy Bigblock parts:

454 cu.in. = 681 cu.in. (11,2 liter)

509 cu.in. = 764 cu.in. (12,5 liter)



A-armas framvagnen däremot kanske blir svår, blir svårt att fästa övre A-armarna, eftersom hjulen sitter så långt fram, skulle se riktigt yxigt ut på insidan, eller vad tror du??



Ja, dom var stora, dom där exclusiva motorerna på den tiden.



Det är tur att det är billigt att spåna:-)



Appropå stora motorer, kolla på Sonny's, 932 cu.in.!!!

http://www.sonnysracingengines.com/

2009-01-20 @ 19:42:46
Postat av: Mårten

Om en sån här skulle byggas utanför fantasins värld så skulel jag inte vilja lägga miljoner på nåt som som bonnläpp komemr sticka näsan i och utbrist "öh, kolla en cheva smållblock" :)



932 kubik, herrejäklarijösses.

2009-01-20 @ 21:45:05
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: Jokern/ Woodridge

Ingen skulle säga Chevy smallblock om en sån V12:a, dom skulle se ut som frågetecken, och undra vad det är för motor.

Ingen kan ju se kolvarna, vevstakarna, kamaxelvärdena, mm mm.

Block, toppar, ventilkåpor, insug, skulle ku behöva gjutas, och då kan ju utsidan på dom modifieras till oigenkänlighet.

Det är klart, en original style kamkåpa, kanske någon skulle känna igen, men det skulle nog vara minsta problemet att fixa en egen style på.



Jo du, 932 cu.in. då kan man snacka vrid.

I Europa får dom ha 900 cu.in. i Pro Mod, om dom åker lustgas motor.

Jag har varit och tittat på en IHRA tävling (Rockingham) och där åker ju Pro Stock, med över 800 cu.in., och det hörs att det är stooooort.

När dom burnat, och skall backa tillbaka, då kan man nästan räkna kolvslagen.

2009-01-20 @ 23:00:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback